گزارش باغ من؛ ابهامات پرونده تصادف اتوبوس خبرنگاران

آخرین وضعیت پرونده تصادف اتوبوس حامل خبرنگاران در نقده حاکی از این است که راننده مقصر وقوع این حادثه بوده است.
به گزارش باغ من به نقل از مهر، دوم تیرماه بود که برخی از خبرنگاران محیط زیست برای بازدید از دریاچه ارومیه و برخی پروژه های زیست محیطی به دعوت سازمان حفاظت محیط زیست و ستاد احیای دریاچه ارومیه از تهران به ارومیه اعزام شدند که در جاده پیرانشهر به نقده بر اثر واژگونی اتوبوس گرفتار حادثه شدند. در این حادثه ریحانه یاسینی خبرنگار ایرنا و مهشاد کریمی خبرنگار ایسنا جان باختند و ۲۱ خبرنگار دیگر مصدوم شدند.سخنگوی قوه قضائیه دو هفته پس از حادثه: قصور ۵۰ درصدی راننده و مدیراندو هفته بعد از این حادثه، غلامحسین اسماعیلی سخنگوی وقت قوه قضائیه در ارتباط با این حادثه اظهار داشت: در مورد اتوبوس حامل خبرنگاران، نتیجه کارشناسی حکایت از این دارد که ۵۰ درصد تقصیر متوجه راننده و ۵۰ درصد مربوط به سایر عوامل و متولیان و مسئولان مختلف است که البته ممکنست به این نظریه اعتراض شود. سخنگوی قوه قضائیه گفت: این پرونده ها با دقت و جامعیت رسیدگی می شود و نباید هیچیک از عوامل مغفول بماند و هر کدام متناسب با تقصیر و قصوری که داشتند برخورد قانونی شود و در صورت طولانی نشدن پروسه کارشناسی در اسرع وقت رأی صادر می نماییم.دادستان ارومیه چند ماه بعد از حادثه: ۳ مدیر استانی قصور داشتندچند ماه بعد از این حادثه، اصغر نوعی قوشچی دادستان عمومی و انقلاب اسلامی نقده اظهار داشت: تحقیقات اولیه پرونده واژگونی اتوبوس خبرنگاران نشان میدهد که مسئولان استانی همچون مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی، مدیر حفاظت محیط زیست ارومیه و رییس ستاد احیای دریاچه ارومیه در این خصوص قصور کرده اند.
وی افزود: مشکل در این پرونده ناشی از انتخاب اتوبوس بوده که مسئولان امر در تعیین اتوبوس مناسب برای خبرنگاران قصور کرده اند. پرونده به مرکز استان ارسال شده تا ادامه این پرونده در ارومیه رسیدگی شود. دادستان نقده اظهار داشت: دادسرای ارومیه مشخص می کند که میزان قصور چه اندازه بوده و نتیجه نهایی پیگیری پرونده، در مرکز استان مشخص خواهد شد.قوه قضائیه ۸ ماه بعد از حادثه: راننده نا آشنا به منطقه بود، مقصر شناخته شدعلیرغم کش و قوس های فراوان امروز و بعد از هشت ماه از حادثه واژگونی اتوبوس حامل خبرنگاران، قوه قضائیه اعلام نموده است که پیگیری های یک مقام آگاه قضائی نشان می دهد، هیئت کارشناسی بررسی پرونده سانحه اتوبوس خبرنگاران در نقده، راننده را مقصر دانسته است. بر این اساس قوه قضائیه اعلام نمود: با توجه به این که موضوع تصادفات موضوع فنی است پرونده به کارشناسان فنی دادگستری ارجاع می شود و برمبنای نظرات کارشناسان دادگستری اتوبوس نقص فنی نداشته و سالم بوده و نیروی انتظامی نیز برای این وسیله نقلیه مجوز تردد صادر کرده است. در رأی هیئت سه نفره کارشناسان آمده است: از نظر کارشناسی وسیله نقلیه دارای مدارک و استانداردهای لازم بوده است، اما راننده به منطقه ناآشنا بوده و برای سریع تر رسیدن به مقصد از مسیر ناایمن برای انتقال مسافران بهره برده است و برهمین اساس راننده مقصر اصلی حادثه تصادف شناخته شده است. دادیار با رسیدگی دقیق و گرفتن نظر هیئت سه نفره کارشناسان احراز کرده که تصادف ناشی از تخطی و تجاوز راننده اتوبوس از سرعت مطمئنه و در نهایت خارج شدن اتوبوس از کنترل وی بوده است.
مدیران مجرم شناخته نشدندعلیرغم کارشناسی ابتدایی در پرونده که سخنگوی وقت قوه قضائیه هم چندی بعد از حادثه به آن اشاره نمود، مدیران استانی در بروز این حادثه بی تقصیر نبودند و حتی اسماعیلی قصور راننده و مدیران استانی را به یک میزان اعلام نمود. اما امروز و بعد از ۸ ماه قوه قضائیه اعلام نموده است که درباب قصور و تقصیر مدیران در بروز این حادثه بر طبق اعلام کارشناسان رسمی سه نفر از مدیران متهم پرونده را مجرم نشناخته است. بااینکه قرار صادره قابل اعتراض در محاکم کیفری است و طرفین و وکلای آنها حق اعتراض به قرار صادره در مراجع بالاتر را دارند اما امروز یکی از وکلای پیگیر پرونده در توئیتی نوشت: شعبه ۲ دادگاه تجدیدنظر استان آذربایجان غربی در پرونده اتوبوس خبرنگاران به درستی حدوث اختلاف در صلاحیت را نپذیرفت و پرونده را اعاده نمود تا ابتدا قرار منع تعقیب صادره تعیین تکلیف شود. هم اکنون قرار قانونی درباب این پرونده صادر شده و بوسیله سامانه الکترونیکی به طرفین ابلاغ گردیده است و باید منتظر ادامه پیگیری پرونده از طرف وکلا باشیم.

منبع: