معاون خدمات شهری شهرداری تهران تاکید کرد: فعالیت۵۰۰ مرکز تفکیک غیر قانونی پسماند در تهران

معاون خدمات شهری شهرداری تهران بر لزوم بهره گیری از ظرفیت های بخش خصوصی در زمینه مدیریت پسماند اصرار کرد و اظهار داشت: متاسفانه در تهران بیش از ۵۰۰ مرکز تفکیک غیر قانونی پسماند وجود داشت که با هماهنگی دستگاه قضایی و پلیس حدود ۲۵۰ مرکز را تعطیل کردیم. مراکزی که علاوه بر اقدام غیر قانونی تفکیک پسماند تخلفات دیگری نیز در آنها رخ می داد.
به گزارش باغ من به نقل از ایسنا مجتبی بهرامی در حاشیه برگزاری جلسه مشترک معاونین خدمات شهری کلان شهرهای بالای یک میلیون نفر جمعیت، اظهار داشت: موضوعی که در دولت جدید بصورت برجسته با تاکید رییس جمهور مورد توجه قرار گرفته بحث بازیافت است. خوشبختانه معاونین خدمات شهری شهرداری های کلان شهرها نیز از این مساله استقبال کردند تا این بحث در کمیسیون ملی پسماند به همراه سایر موضوعات در رابطه با پسماند و محیط زیست مورد بررسی قرار بگیرد. در همین راستا امروز جلسه مشترکی با دعوت از معاونین خدمات شهری انجام شد تا مشکلات این حوزه بررسی و نتیجه گیری نهایی برای تصمیم گیری به کمیسیون ارسال شود.
وی ادامه داد: یکی از عناوینی که امروز مورد بحث و بررسی قرار گرفت تعیین تکلیف پسماند عادی بود و محدودیت استقرار کارخانه های پسماند در شعاع ۱۲۰ کیلومتری تهران که این مساله برای سایر کلان شهرها فواصل متفاوتی است، اما برای همه این محدودیت وجود دارد در صورتیکه کارخانه های پسماند باید در کمترین فاصله ممکن از شهرها باشد. پس بحث شد که این مساله بوسیله دولت پیگیری شود و از طرف دیگر با بازبینی استانداردها بتوان از ظرفیت هایی برای ارتقاء استانداردهای محیط زیستی در این کارخانه ها بهره برد. بیشتر کشورهایی که موضوع پسماند را حل کردند این کار را در خود محل تولید پسماند در داخل شهرها انجام دادند.
معاون خدمات شهری شهرداری تهران در بخش دیگری از صحبت های خود با تاکید بر اینکه طبق قانون مالک پسماند شهرداری است، اضافه کرد: گاهی تفسیرهای دیگری از این قانون می شود که پشت سر آن سو استفاده پنهان شده است. پس در این مورد قانون لازم را داریم و در قانون جامع مدیریت پسماند بدون نیاز به تفسیر دو موضوع مورد تاکید قرار گرفتند.
وی ادامه داد: موضوع پسماند یک خدمت قلمداد می شود و اگر در جایی شهرداری وظیفه خودرا عمل نکرده باشد دستگاه قضایی ورود پیدا می کند متاسفانه در تهران بیش از ۵۰۰ مرکز تفکیک غیر قانونی پسماند وجود داشت که با هماهنگی دستگاه قضایی و پلیس حدود ۲۵۰ مرکز را تعطیل کردیم. مراکزی که علاوه بر اقدام غیر قانونی تفکیک پسماند تخلفات دیگری نیز در آنها رخ می داد.
بگفته معاون شهردار تهران، در زمینه پسماند برخی موضوع دیگری را درباب مالکیت پسماند درخانه ها مطرح می کنند. ما می گوییم برابر قانون مسئولیت پسماند خانه ها نیز بر عهده شهرداری ها است. در این مساله نیز شهرداری به دنبال منافع مالی نیست؛ بلکه تمرکز مدیریت پسماند را دنبال می کنند تا مشکلات محیط زیستی ایجاد نشود.
وی اشاره کرد: موضوع صنعتی کردن بازیافت پسماند را دنبال می نماییم و تلاش می نماییم بخش خصوصی با حمایتی که از آن می شود به این حوزه ورود کند تا پروسه پسماند را بوسیله جلب مشارکت مردمی تغییر دهیم.
به گزارش باغ من به نقل از ایسنا محمد مهدی عزیزی مدیر عامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران نیز در جمع خبرنگاران با تاکید بر لزوم بهره گیری از تجربیات حوزه های خدمات شهری کلان شهرها در جلسه مشترک آنها اظهار داشت: در این نشست استقرار تکنولوژی در شهرها و روابط اجرائی بهره گیری از این فنآوری ها همچون زباله سوز مورد بحث و بررسی قرار گرفت و بر لزوم بازبینی مطالعات در این عرصه از طرف سازمان محیط زیست تاکید گردید. تا از این طریق بتوان با جلب مشارکت بحث خصوصی بتوان از فناوریهای جدید بهره گرفت.
وی افزود: قانون جامع مدیریت پسماند قانون کاملی است اما برخی درباب مالکیت زباله خصوصاً مالکیت زباله درخانه ها ابهاماتی را مطرح نمودند به گونه ای که هر فردی مالک زباله تولید شده در خانه خود است و می تواند آنرا به هر فردی بدهد. در صورتیکه مسئولیت این نوع از پسماند نیز با شهرداری تهران است.