سازمان هواشناسی هشدار داد بارش باران در نقاط مختلف کشور

به گزارش باغ من سازمان هواشناسی نسبت به بارش باران در نقاط مختلف کشور، وزش باد شدید در ۹ استان و افزایش ارتفاع موج تا ۲.۵ متر در دریای خزر و خلیج فارس اخطار داد.

به گزارش باغ من به نقل از ایسنا، سازمان هواشناسی با صدور هشدار زرد رنگ از ورود سامانه بارشی وبارش باران، وزش باد شدید موقت، رعدوبرق، در ارتفاعات بارش برف و رخداد مه و احتمال ریزش تگرگ در نواحی مستعد، روند کاهشی دما بخصوص در سواحل دریای خزر ازشنبه (۲۱ اسفندماه) تا سه شنبه(۲۴ اسفندماه) اطلاع داد.

این شرایط جوی روز شنبه در استانهای گیلان، خراسان رضوی، یزد، خوزستان، روز یکشنبه در استانهای گیلان، غرب مازندران، خوزستان، لرستان، اصفهان، نوار شمالی یزد، خراسان رضوی، شرق و شمال اردبیل، روز دوشنبه در استانهای خوزستان، لرستان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، نیمه غربی اصفهان، مرکزی، جنوب همدان، قم، تهران، البرز، گلستان، مازندران، گیلان، سمنان، شمال خراسان رضوی، خراسان شمالی، قزوین و روز سه شنبه در شرق لرستان، چهارمحال و بختیاری، شمال کهگیلویه و بویراحمد، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، گیلان، مازندران، گلستان، خراسان شمالی، تهران، البرز، زنجان، ارتفاعات قزوین و سمنان، شمال مرکزی قابل پیشبینی است.

بر اثر فعالیت این سامانه بارشی اختلال در تردد، کاهش دید، لغزندگی جاده ها بخصوص در مسیرهای کوهستانی و گردنه ها، احتمال آبگرفتگی معابر شهری، احتمال بالا آمدن سطح آب رودخانه ها، تاخیر و احتمال لغو پرواز وجود دارد.

سازمان هواشناسی برای پیشگیری از هرگونه سیب و تخریب، احتیاط در سفرهای برون شهری، پرهیز از توقف در کنار رودخانه ها، به همراه داشتن تجهیزات زمستانی در جاده های کوهستانی، احتیاط در فعالیتهای کوهنوردی و احتیاط در جابجایی عشایر کوچ رو را سفارش می کند.

در ادامه این اخطار سازمان هواشناسی از افزایش گرادیان فشاری و وزش باد نسبتا شدید تا شدید همراه با خیزش گردو خاک در مناطق مستعد از شنبه(۲۱ اسفندماه) تا سه شنبه (۲۴ اسفندماه) اطلاع داده است.

این شرایط جوی روز شنبه در خراسان جنوبی، سمنان، خراسان رضوی، قم، مرکزی، روز یکشنبه در یزد، اصفهان، شمال فارس، خراسان رضوی، شمال خراسان جنوبی و روز سه شنبه در اصفهان، شمال فارس، یزد، جنوب خراسان رضوی، خراسان جنوبی دور از انتظار است.

براثر این مخاطره احتمال خیزش گرد و خاک، کاهش دید، کاهش کیفیت هوا، احتمال شکستن درختان فرسوده و نهال ها و احتمال صدمه به سازه های موقت مانند گلخانه ها و تابلوهای تبلیغاتی وجود دارد ازاین رو سازمان هواشناسی نسبت به استقامت سازه های موقتی، احتیاط در تردد از اطراف درختان فرسوده و ساختمان های نیمه کاره و عدم پارک خودرو ها در اطراف موارد ذکر شده را سفارش می کند.
سازمان هواشناسی با صدور اخطار زرد رنگ دیگری از افزایش سرعت وزش باد همراه با بارش باران و افزایش ارتفاع موج بین ۱ تا ۱.۵ متردر سواحل و تا ۲ و ۲.۵ متر در فرا ساحل در دریای خزر، در نواحی ساحلی و دور از ساحل گیلان، مازندران و گلستان از شنبه (۲۱ اسفندماه) تا سه شنبه (۲۴ اسفندماه) اطلاع داد.
در این شرایط جوی خطر غرق شدن قایق های سبک و تفریحی وآسیب به قفس ها و تورهای صیادی و اختلال در تردد با شناورهای نیمه سنگین و احتمال خسارت به تاسیسات دریایی و ساحلی دور از انتظارنیست و سازمان هواشناسی محدودیت در تردد قایق ها و شناورهای سبک و تفریحی، احتیاط در فعالیتهای دریایی در مناطق فراساحل، احتیاط در تردد شناورهای نیمه سنگین و در نظر گرفتن تمهیدات لازم جهت جلوگیری از هر گونه خسارت را سفارش می کند.
از روز شنبه تا یکشنبه (۲۱ تا ۲۲ اسفندماه) هم افزایش سرعت وزش باد و ارتفاع موج بین ۱ تا ۱.۵ متر در سواحل و تا ۲ تا ۲.۵ متر در فراساحل خلیج فارس، در نواحی ساحلی و دور از ساحل خوزستان و بوشهر پیشبینی می شود.
در این شرایط جوی خطر غرق شدن قایق های سبک و تفریحی وآسیب به قفس ها و تورهای صیادی و اختلال در تردد با شناورهای نیمه سنگین و احتمال خسارت به تاسیسات دریایی و ساحلی وجود دارد. به سفارش سازمان هواشناسی باید محدودیت در تردد قایق ها و شناورهای سبک و تفریحی، احتیاط در فعالیتهای دریایی در مناطق فراساحل، احتیاط در تردد شناورهای نیمه سنگین و در نظر گرفتن تمهیدات لازم جهت جلوگیری از هر گونه خسارت در دستورکار قرار گیرد.

به گزارش باغ من به نقل از ایسنا، هشدار زرد رنگ به معنای این است که پدیده ای جوی رخ خواهد داد که امکان دارد در سفرها و انجام کارهای روزمره اختلالاتی را ایجاد نماید. این اخطار برای آگاهی مردم صادر می شود تا بتوانند آمادگی لازم را برای مواجهه با پدیده ای جوی داشته باشند که از حالت معمول کمی شدت بیشتری دارد. از طرفی مسؤلان هم در جریان این هشدارها قرار می گیرند تا اگر لازم باشد تمهیداتی را بیندیشند.

منبع: