به یاد دختر فروردینی محیط زیست

فروردین ماه است؛ شروع فصل رویش طبیعت. امروز (۹ فروردین) سالروز تولد دختر سبز ایسناست که مجال جشن گرفتن بیست و ششمین سالگرد تولدش را نیافت اما از او آثاری به یادماندنی در ایسنا ثبت شده است.

به گزارش باغ من به نقل از ایسنا مهشاد ۹ فروردین سال ۷۵ متولد شد. او از سال ۹۵ به ایسنا آمد و از همان ابتدا کارش را با سرویس محیط زیست شروع و آرام آرام در این سرویس جای خودش را باز کرد. متانت، روی گشاده و لبخند همیشگی از خاصیت مهشاد بود.

او در ایسنا در زمینه های مختلف محیط زیست از سازمان حفاظت محیط زیست گرفته تا سازمان جنگلها و سازمان هواشناسی کار کرد و علاوه بر صدها خبری که تهیه کرد، گزارش های خوب و تاثیرگذاری نوشت.

به عنوان مثال بعد از سیل ویرانگر سال ۹۸ نقش سدها در کنترل سیل بیش از اندازه پررنگ شد. در چنین شرایطی این خبرنگار ایسنا گزارشی نوشت و در آن در گفت و گو با کارشناسانی مانند علی سلاجقه – که حالا بر صندلی ریاست سازمان حفاظت محیط زیست تکیه زده است – موضوع میزان نقش سدسازی در کنترل سیل و ذخیره آب را بررسی کرد.

یکی از گزارش های خوب مهشاد درباره قانون هوای پاک بود؛ قانونی که با وجود گذشت بیش از چهار سال از تصویب آن هنوز به درستی اجرا نشده است. مهشاد در گزارشش از دستگاه هایی نوشت که نه فقط اقدامی برای رفع آلودگی هوا انجام نداده اند بلکه قدم هایی مقابل قانون هوای پاک برداشته اند.

یکی دیگر از کارهای ماندگار مهشاد در شرایطی نوشته شد که دی ماه سال ۹۹ آلودگی هوا شدت پیدا کرده بود و سازمان حفاظت محیط زیست مازوت سوزی در بعضی نیروگاه ها را انکار می کرد، این خبرنگار ایسنا با پیگیری فراوان توانست تایید مصرف این سوخت خطرناک را در بعضی نقاط کشور از سازمان محیط زیست بگیرد.

سال گذشته یکی از موضوعات داغ حوزه منابع طبیعی مالکیت شخصی قسمتی از جنگل های آق مشهد بود. در این شرایط دختر سبز ایسنا به سراغ رضا افلاطونی – مدیرکل دفتر حقوقی سازمان جنگلها – رفت و در گفت و گو با او ابعاد مختلف این مساله بررسی گردید. در این مصاحبه افلاطونی از رییسی – که آن موقع رئیس قوه قضاییه بود – خواست که به این پرونده ورود کند.

بهمن سال ۹۹ بیش از ۲۰۰۰ بال پرنده مهاجر در تالاب میانکاله به خاک افتادند و تصاویر ناراحت کننده ای از این اتفاق منتشر می شد. سازمان دامپزشکی علت این اتفاق را تولید سم بوتولیسم در میانکاله عنوان نمود. در این شرایط مهشاد با حر منصوری عبدالملکی – فعال محیط زیست و مسئول تشکل زیست محیطی دیده بان در مازندران – گفت و گو و این نظر سازمان دامپزشکی را بررسی کرد.

سال گذشته که آتش به جان منطقه حفاظت شده «خائیز» افتاده بود. مهشاد گزارشی نوشت و در از تقابل دستان خالی با شعله های سرکش و ناهماهنگی ها برای اطفای بموقع آتش نوشت. در این گزارش از اقدامات مسئولان دولتی تا کمبود امکانات برای خاموش کردن حریق گفت.

مهشاد در زمینه هواشناسی و موضوعات در رابطه با آن نیز کار می کرد و چندین بار در گفت و گو با مسئولان سازمان هواشناسی از کم آبی و ضرورت مصرف بهینه نوشت. بعنوان نمونه خرداد امسال مصاحبه ای انجام داد که با تیتر بدون تعارف هشدار می دهیم آب نیست، روی سایت ایسنا رفت.

حق آبه تالاب ها همچون دریاچه ارومیه همیشه یکی از مطالبی بود که دختر سبز ایسنا پیگیری می کرد. در شرایطی که در ماه های ابتدایی سال جاری وزارت نیرو از پرداخت حق آبه دریاچه ارومیه – که با صرف اعتبارات زیاد احیا شده – خودداری می کرد، مهشاد در گفت و گو با مسعود تجریشی – مدیر دفتر برنامه ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه – از تبعات پرداخت نشدن این حق آبه نوشت.

آخرین مصاحبه تفصیلی مهشاد هم با همین مسوول بود؛ مسوولی که مانند رئیس خود – عیسی کلانتری – پس از واژگونی اتوبوس خبرنگاران که منجر به فوت مهشاد و ریحانه یاسینی – خبرنگار ایرنا – و وارد شدن صدمات جسمی و روحی به ۲۱ خبرنگار و عکاس دیگر در جریان بازدید از پروژه های احیای دریاچه ارومیه شد، حاضر به استعفا نشد و همچنان بعنوان معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست مشغول به کار است.

حادثه تلخ واژگونی اتوبوس خبرنگاران ۲ تیرماه سال قبل رخ داد و پرونده این حادثه و برخورد با مسببان آن تا حالا به نتیجه نرسیده است. در شرایطی که دو خانواده و جامعه رسانه ای داغدار است اما در مراحلی از پرونده تصمیمات اتخاذ شده پس از جنجال های رسانه ای به وکلای اولیای دم و خبرنگاران ابلاغ گردیده که همچون آنها تبرئه سه مدیر دولتی است. با این وجود امیدواریم که مقصران وقوع چنین اتفاق تلخی به سزای کوتاهی کاری خود برسند تا مگر مرهمی بر قلب داغ دیدگان و لطمه دیدگان باشد.