مدیرکل منابع طبیعی استان اصفهان: مدیریت کوچ بهاره در ۱۷ گلوگاه استان اصفهان در حال اجرا می باشد

به گزارش باغ من مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان از آغاز و اجرای طرح مدیریت کوچ بهاره در ۱۷ گلوگاه این استان برای پیشگیری از ورود دام به مراتع اطلاع داد.

محمدعلی کاظمی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه طرح ملی مدیریت کوچ بهاره عشایر در استانهای زاگرسی از ۲۵ اسفندماه ۱۴۰۰ شروع شده است، عنوان کرد: این برنامه در ۱۷ گلوگاه این استان تا ۳۰ اردیبهشت ماه اجرا خواهد شد.
وی هدف از اجرای طرح مدیریت کوچ را حفظ مراتع و پوشش گیاهی و پیشگیری از چرای زودرس دام برشمرد و اضافه کرد: فصل چرای دام برپایه پروانه هایی که صادر شده از خردادماه آغاز خواهد شد و قبل از آن به علت این که مراتع هنوز به مرحله بهره برداری نرسیده است و با ورود دام خاک و گیاهان یکساله صدمه می بیند، با اجرای این طرح از ورود زودهنگام دام از استانهای جنوبی و مراتع قشلاقی به مراتع ییلاقی استان اصفهان (در غرب و جنوب استان) تا آخر اردیبهشت ماه جلوگیری می شود.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان افزود: پیشبینی می شود بالغ بر ۶ هزار خانوار عشایر بختیاری و قشقایی کوچ رو از استانهای کهگیلویه و بویراحمد، فارس، خوزستان و بوشهر به مناطق ییلاقی اصفهان وارد شوند.
کاظمی با اشاره به اینکه اعتبار مورد نیاز استان برای مدیریت پایدار مراتع در فصل کوچ قبل از سال جدید ابلاغ گردید و با نیروهای موقت جهت کمک به حفاظت وارد قرار شدیم، تصریح کرد: ۱۵۰ نیروی رسمی و قراردادی در ۱۷ پاسگاه ثابت در شهرستان ها و گلوگاه های استان و ۳۴ اکیپ سیار در طرح مدیریت کوچ بهاره سال جاری ۲۴ ساعته در سه شیفت فعالیت می نمایند تا اگر دامی به مراتع وارد شود، آنها را خارج کرده و به مبدا بازگردانند.
وی ضمن اشاره به این که ورود دام به مراتع ییلاقی از خردادماه تا آخر شهریور مجاز است، اظهار داشت: دامدارانی که دارای پروانه چرا و طرح مرتعداری باشند می توانند از مراتع بهره برداری کنند؛ همینطور در مراتع قشلاقی استان هم از آغاز آذر ماه تا آخر فروردین ماه امکان ورود دام و بهره برداری وجود دارد و اگر دامدارانی خارج از فصل وارد مراتع شوند بعنوان تخلف از پروانه چرا به حساب می آید و ضمن ممانعت از ورود دام مطابق قانون موظف به تشکیل پرونده آنان به مراجع قضایی و اعمال جریمه هستیم.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان افزود: دامداران نباید قبل از فصل چرا به سمت مراتع ییلاقی حرکت کنند و با عنایت به این که ورود دام و قرق شکنی زودهنگام مراتع باعث هزینه هایی برای آنان خواهد شد، دامداران لازم است که این مهم را رعایت نمایند ضمن این که از استانهای مبدا هم انتظار می رود از خروج دام به سمت استانهای ییلاقی هم اکنون ممانعت کنند.

منبع:

برچسب ها: