نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی: وزارت نیرو حقابه گاوخونی را باید در ورودی تالاب تحویل دهد

به گزارش باغ من نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: وزارت نیرو حقابه گاوخونی را کم یا زیاد باید در ورودی تالاب تحویل دهد نه این که هر مقدار آبی که در زمین فرو رفت حقابه محیط زیست تلقی کنند.

مهدی طغیانی در گفت و گو با خبرنگار مهر گفت: مسئله گاوخونی بعنوان بخش مهمی از اکوسیستم ما و زیست بوم فلات مرکزی ایران باید جدی گرفته شود.
این نماینده مجلس که در ایام اخیر از تالاب گاوخونی بازدید و وضعیت آنرا بررسی نموده است، اضافه کرد: اگر وضع موجود ادامه یابد تالاب بعنوان کانون گردوغبار بسیار خطرناک دستکم چهار استان اصفهان، قم، یزد و سمنان را در بر خواهد گرفت که به سبب وجود فلزات سنگین و سرطان زا بودن این ذرات، تهدیدی بسیار جدی است.
وی با اعلان اینکه حقابه محیط زیست در تابلو منابع و مصارف ۱۷۶ میلیون مترمکعب در سال است، اشاره کرد: حقابه تالاب در طولانی مدت باید تمام و کمال داده شود در صورتیکه متأسفانه در این سال ها هیچ حقابه ای در نظر نمی گیرند و صنعت و کشاورزی را در اولویت قرار دادند.
نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی افزود: نکته جالب توجه این که حالا از همه مهم تر صنعت است و شرب و اگر چیزی به کشاورزی رسید که فبهاالمراد (چه بهتر) اگر نه برای کشاورزی نیز آبی نیست؛ درحالی که اگر آب نیست سهم همه بخش ها باید کم شود و اینطور نباشد که حق محیط زیست را در نظر نگیرند.
طغیانی با اعلان اینکه اهمیت محیط زیست با آب آشامیدنی مردم فرقی ندارد برای اینکه هر دو حیات بخش است، اشاره کرد: حقابه محیط زیست حوضه زاینده رود و گاوخونی، کم یا زیاد باید داده شود نه این که آب را از محل سد چم آسمان رها کنند و در راه هرجا رفت و برداشت شد، اعلام کنند سهم محیط زیست را تامین کردیم.
وی اضافه کرد: حقابه محیط زیست خصوصاً گاوخونی باید در ورودی تالاب تحویل شود تا چاره وضع موجود شود نه این که در راه و برای نیازهای مختلف برداشت شود و به نام محیط زیست بنویسند.
تخصیص ۶۰ میلیون متر مکعب آب برای محیط زیست
نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: چند مرتبه از مدیران سازمان حفاظت محیط زیست این مساله را پیگیری کردم و آنان مکاتباتی با وزیر نیرو داشتند تا حقابه گاوخونی کم یا زیاد در ورودی تالاب تحویل شود نه این که رهاسازی شود و در طول مسیر به مصارف مختلف برسد؛ ما تلاش می نماییم و از همه دغدغه مندان و مسئولان نیز تقاضا داریم که برای نجات گاوخونی کمک کنند.
طغیانی با اعلان اینکه وزارت نیرو در برنامه منابع و مصارف سال آبی ۱۴۰۰- ۱۴۰۱ حدود ۶۰ میلیون مترمکعب برای محیط زیست حقابه در نظر گرفته، اظهار داشت: بخش اعظم حقابه محیط زیست از نظر ما تالاب است؛ فرونشست و زندگی کشاورزان مهمست اما محیط زیست این نیست که هر چه در زمین فرو رفت حقابه محیط زیست تلقی کنند و باید حقابه گاوخونی در ورودی تالاب تحویل شود.
به گزارش باغ من به نقل از مهر، کم آبی و خشکی رودخانه زاینده رود و تالاب بین المللی گاوخونی بعد از گذشت ۲۳ سال، این حوضه آبریز واقع در یکصد کیلومتری شرق اصفهان را گرفتار بحران های زیست محیطی، اجتماعی و اقتصادی فراوانی کرده است.
تالاب بین المللی گاوخونی، عروس تالاب های ایران یکی از پُراهمیت ترین تالاب های کشور است که در تیر ۱۳۵۲ در کنوانسیون رامسر ثبت جهانی شد اما ادامه خشکیدگی و بی توجهی های ملی و استانی به وضعیت گاوخونی، این تالاب را در وضعیت حذف از فهرست تالاب های بین المللی قرار داده است.
گاوخونی با وسعت ۴۷ هزار هکتار در نقطه پایانی زاینده رود در جنوب شرقی استان اصفهان و ۲۰ کیلومتری شهر ورزنه قرار دارد. روند خشکی تالاب گاوخونی از سال ۱۳۷۸ شروع آغاز شد و در ۲ دهه اخیر بدلیل نبود آب، خیلی از زیستمندان این تالاب همچون ماهی ها، پستانداران، خزندگان و انواع پرندگان بومی آن از بین رفته اند.
کارشناسان همیشه در باره تبعات خطرناک خشکی تالاب گاوخونی هشدار داده اند برای اینکه اگر این تالاب به طور کامل خشک شود به کانون خطرناک ریزگردهای سمی تبدیل خواهد شد که تا شعاع یکهزار کیلومتری و ۱۰ استان کشور را درگیر خواهدنمود.
حقابه قانونی محیط زیست، زاینده رود و تالاب گاوخونی ۳۱۳ میلیون مترمکعب آب در سال است که سهم گاوخونی ۱۷۶ میلیون مترمکعب در سالهای خشکی زاینده رود تعیین شده و تامین این میزان حقابه می تواند کارکرد اکولوژیک آنرا حفظ کند. این در حالیست که تا ۲ دهه پیش، تالاب گاوخونی سالانه با حدود یک تا دو میلیارد مترمکعب آب زاینده رود سیراب می شد.
طبق قانون، بعد از آب شرب، تامین حقابه محیط زیست در اولویت دوم قرار دارد با این وجود، گاوخونی در سالهای اخیر مورد بی مهری قرار گرفته و الان به بیابان و محلی برای جولان آفرودسواران تبدیل گشته است.

منبع: