محلول پاشی جنگل ها آغاز شد؛ آفت جوانه خوار در کمین بلوطستان

به گزارش باغ من به دنبال مشاهده آفت جوانه خوار در جنگل های بلوط لرستان زنگ خطر برای قلب زاگرس به صدا درآمده است؛ مسؤلان از آغاز عملیات محلول پاشی بلوطستان به منظور کاهش خسارات خبر می دهند.

خبرگزاری مهر – گروه استان ها: مصائب بلوطستان پایان ندارد، از خسارات زغال گیری و آتشسوزی و زوال گرفته تا آفت های رنگارنگی که هرروز زخمی بر پیکر این سرمایه بزرگ زاگرس می زند.
جنگل های لرستان با قرارگیری در قلب زاگرس اهمیت حیاتی برای این زیست بوم منحصر به فرد دارند چون که از وسعت ۵.۸ میلیون هکتاری جنگل های ۱۱ استان زاگرسی ۱.۲ میلیون هکتار در لرستان قرار دارد تا این استان حائز رتبه دوم وسعت جنگلها باشد، عنوانی که وقوع مخاطرات مختلف طبیعی و انسانی آنرا تهدید می کند.
جنگل های استان لرستان با یک میلیون و ۲۱۷ هزار هکتار مساحت، جزو جنگل های پرارزش زاگرس به شمار می روند که به لحاظ محافظت از منابع پایه آب و خاک، تولید محصولات فرعی، ذخایر ژنتیکی، قابلیت اکوتوریستی، مسائل زیست محیطی و… دارای اهمیت منحصر به فردی هستند.

استان لرستان به رغم دارا بودن ظرفیت های منحصر به فرد در زمینه اراضی جنگلی و مرتعی با مخاطرات جدی مواجه می باشد، مخاطراتی که می رود عرصه های طبیعی این دیار را به دشت های بدون آب و علف تبدیل کند.
وقوع آتشسوزی های گاه و بیگاه در عرصه های جنگلی و مرتعی، چرای بی رویه دام، تعرض به عرصه های طبیعی و تغییر کاربری ها، اجرای پروژه های عمرانی غیرکارشناسی و… هر کدام زخمی را بر تن جنگل های بلوط زده اند تا سکته های مختلف، قلب این اکوسیستم را هر روز ضعیف تر کند.
در جدید ترین پرده از مشکلات این زیست بوم حالا خبر از ورود آفت به جنگل های بلوط می رسد، مسؤلان می گویند اوضاع تحت کنترل است اما باید دید این دفعه چه میزان خسارت به بار خواهد آمد.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان لرستان در این رابطه از مبارزه با آفت جنگلها، بمحض بروز آن اطلاع داد.

شیرزاد نجفی امروز دوشنبه در گفتگو با رسانه ها عنوان کرد: با آغاز فصل بهار و رویش مجدد در سطح جنگل های بلوط استان لرستان، بیم آن می رود در مناطقی که مستعد ظهور آفت جوانه خوار بلوط باشند، این درگیری توسعه یابد.
وی تصریح کرد: برای کاهش خسارات جبران ناپذیر این آفت، اداره کل منابع طبیعی استان با استفاده از روش های علمی نوین از ماه ها پیش از بروز و یا طغیان آفت، مبادرت به پایش دقیق سطح جنگلها در جهت شناسایی آفت کرده است.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان لرستان خاطرنشان کرد: بمحض بروز آفت در جنگل های بلوط لرستان، بلافاصله با استفاده از محلول بیولوژیک BT و مصرف آن بر روی درختان آلوده، زمینه از بین رفتن این آفت فراهم خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: اقدامات صورت گرفته از جانب این اداره کل خسارات ۱۰۰ درصدی آفت را به حداقل ممکن می رساند.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان لرستان خاطرنشان کرد: در فروردین ماه سالجاری در سطح شهرستان های تابعه استان بخصوص شهرستان هایی که آفت مذکور در آنها دیده شده عملیات مبارزه شروع شده است.
نجفی اظهار داشت: و پیشبینی می شود که در سطح دو هزار هکتار از جنگل های بلوط استان عملیات محلول پاشی و مبارزه با «آفت جوانه خوار» بلوط طی سالجاری صورت گیرد.
این اظهارات در حالی مطرح می شود که پیش از این نماینده ازنا و دورود در مجلس شورای اسلامی اظهار داشته بود: ۶۰۰ هزار هکتار از جنگل های بلوط لرستان به علت بیماری «زوال بلوط» خسارت دیده اند.
حسین گودرزی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: از یک سال قبل به دنبال این بودیم که کمیته ملی نجات جنگل زاگرس مانند دریاچه ارومیه تشکیل گردد.
نماینده ازنا و دورود در مجلس شورای اسلامی ضمن اشاره به طرح سوال از وزیر جهاد کشاورزی در این رابطه اظهار داشت: در نهایت کمیته ملی و راهبری صیانت از جنگل زاگرس تصویب گردید، این ستاد شکل گرفت، جلسات گوناگونی داشت و دبیرخانه دائمی آن با مدیریت رئیس سازمان جنگلها و منابع طبیعی شکل گرفت.

وی با اشاره به اینکه ۴۲ درصد از پهنه جنگلی ایران در ارتباط با جنگل های زاگرس است اظهار داشت: شش میلیون هکتار مساحت جنگل های زاگرس است که متأسفانه در ۱۰ سال گذشته با بیماری زوال درخت بلوط مواجه گشتند.
نماینده ازنا و دورود در مجلس شورای اسلامی با تکیه بر این که بیشتر از ۷۰ درصد از جنگل های زاگرس از نوع بلوط است افزود: بین ۲۵ تا ۱۰۰ درصد ۶۰۰ هزار هکتار از جنگل های بلوط در استان لرستان صدمه دیده است.
بنابراین گزارش، مرور رویدادهای تلخی که هر روزه بر زاگرس می گذرد، حاوی پیام های ناگواری است، پیام هایی از خالی شدن دست مهم ترین اکوسیستم ایران، منطقه ای که بخش عمده ای از آب کشور را تأمین می کند و نقش مهمی در تغییرات آب و هوایی دارد.
استمرار تخریب های گسترده در جنگل های بلوط، زوال بلوط، گرد و غبار و از بین رفتن گونه های جانوری این منطقه می تواند در آینده ای نه چندان دور گرفتاری های گوناگونی را برای منطقه زاگرس به همراه داشته باشد.