سازمان هواشناسی هشدار داد توفان گرد و خاک در ۴ استان

به گزارش باغ من سازمان هواشناسی نسبت به خیزش گرد و خاک در ۱۰ استان و وقوع توفان گرد و خاک در چهار استان شرقی و جنوبی کشور اخطار داد

به گزارش باغ من به نقل از ایسنا، سازمان هواشناسی با صدور اخطار نارنجی رنگ از افزایش گرادیان فشاری و وزش باد شدید، خیزش گردوخاک، توفان گردوخاک و در نواحی مستعد توفان شن از اواخر وقت پنجشنبه تا شنبه (۱۲ تا ۱۴ خرداد) اطلاع داد.

این شرایط جوی روز پنجشنبه در استانهای شمال سیستان و بلوچستان و شرق خراسان جنوبی، جمعه درشمال سیستان و بلوچستان، شرق و جنوب خراسان جنوبی و شرق کرمان و شنبه در شمال سیستان و بلوچستان، شرق و جنوب خراسان جنوبی، شرق کرمان و شرق هرمزگان مورد انتظار است.

در این شرایط جوی اختلال در تردد، کاهش کیفیت هوا، کاهش شعاع دید، صدمه به صنایع حساس به گردوخاک و احتمال خسارت به صنعت کشاورزی، شکستن درختان فرسوده، صدمه به سازه های موقت، سقوط اشیاء از ارتفاعات و تاخیر و احتمال لغو پروازها دور از انتظار نیست.

سازمان هواشناسی برای کاهش صدمه های احتمالی، اجتناب از سفرهای غیر ضروری، عدم پارک خودرو ها در کنار درختان فرسوده و ساختمان های نیمه کاره، اجتناب از حضور در فضای باز برای تمام گروه ها، مدیریت و حفاظت از صنایع حساس به گردوخاک، استقامت سازه های موقت، اجتناب از پرواز با بالگرد و هواپیماهای سبک و اجتناب از فعالیتهای کویرنوردی را سفارش می کند.

در ادامه این اخطار سازمان هواشناسی با صدور هشدار زرد رنگ ازوزش باد و گردوخاک و وزش باد شدیداز سه شنبه تا شنبه( ۱۰ تا ۱۴ خرداد) اطلاع داد.

این شرایط جوی روز سه شنبه در خراسان جنوبی، خراسان رضوی، شمال سیستان و بلوچستان، چهارشنبه در خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، شرق کرمان و جنوب خراسان رضوی، پنجشنبه در خراسان رضوی، سمنان، سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی و شرق کرمان و جمعه و شنبه در استانهای خراسان رضوی، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، کرمان، هرمزگان، شرق فارس، سمنان، یزد و شرق اصفهان مورد انتظار است.

این وضعیت جوی اختلال در تردد جاده ای، خیزش گردوخاک، کاهش کیفیت هوا، کاهش شعاع دید، احتمال شکستن درختان فرسوده، احتمال صدمه به سازه های موقت، احتمال تاخیر در پروازها را به دنبال دارد ازاین رو سازمان هواشناسی سفارش می کند احتیاط در تردد بخصوص در جاده های کویری، استقامت سازه های موقت، عدم پارک خودرو در کنار درختان فرسوده و ساختمان های نیمه کاره و احتیاط در فعالیتهای کویرنوردی در دستور کار قرار گیرد.

به گزارش باغ من به نقل از ایسنا، در اخطار نارنجی رنگ سازمان هواشناسی پیشبینی می شود که پدیده ای جوی اثرات منفی به دنبال داشته باشد و خسارت های احتمالی را سبب شود. اخطار نارنجی برای آماده باش دستگاههای مسئول برای مقابله با یک پدیده خسارت زا صادر می شود. اخطار زرد رنگ به معنای این است که پدیده ای جوی رخ خواهد داد که امکان دارد در سفرها و انجام کارهای روزمره اختلالاتی را ایجاد نماید. این اخطار برای آگاهی مردم صادر می شود تا بتوانند آمادگی لازم را برای مواجهه با پدیده ای جوی داشته باشند که از حالت معمول کمی شدت بیشتری دارد. از طرفی مسؤلان هم در جریان این هشدارها قرار می گیرند تا اگر لازم باشد تمهیداتی را بیندیشند.

منبع: