سازمان هواشناسی هشدار داد رگبار و رعد و برق در 8 استان

سازمان هواشناسی از وقوع رگبار و رعد و برق در هشت استان و افزایش ارتفاع موج در نواحی ساحلی و فراساحلی خلیج فارس و دریای عمان اطلاع داد.

به گزارش باغ من به نقل از ایسنا سازمان هواشناسی با صدور اخطار زردرنگ از فعالیت سامانه بارشی در عرض های بالاتر و رشد ابرهای همرفتی در جنوب شرق کشور از دوشنبه ( ۹ خرداد ماه) تا چهارشنبه (۱۱ خرداد ماه) اشاره نمود و از وقوع رگبار باران، گاهی رعدوبرق، وزش باد شدید موقت و احتمال ریزش تگرگ در مناطق مستعد اطلاع داد.

منطقه اثر این سامانه دوشنبه استانهای آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، قزوین، زنجان، ارتفاعات و دامنه البرز، تهران، جنوب سیستان و بلوچستان و شرق هرمزگان، سه شنبه شمال آذربایجان شرقی، شمال آذربایجان غربی، ارتفاعات و دامنه جنوب سیستان و بلوچستان و چهارشنبه آذربایجان شرقی و نیمه شمالی آذربایجان غربی خواهد بود.

این مخاطره سبب اختلال تردد در جاده های بین شهری، بالا رفتن احتمال برخورد صاعقه، احتمال آبگرفتگی معابر به طور محلی و افزایش احتمال صدمه به سازه های موقت و شکستن نهال ها و درختان فرسوده خواهد شد.

توصیه سازمان هواشناسی در این شرایط خودداری از اتراق در کنار رودخانه ها، احتیاط در تردد از حاشیه مسیل ها، احتیاط در فعالیتهای کوهنوردی و جابجایی عشایر کوچ رو، احتیاط در چرای دام و استقامت سازه های موقت مانند تابلوهای تبلیغاتی و… است.

سازمان هواشناسی در ادامه با صدور اخطار زردرنگ دیگری از افزایش وزش باد از روز دوشنبه ( ۹ خرداد ماه) تا چهارشنبه ( ۱۱ خرداد ماه) با مخاطره ای نظیر افزایش ارتفاع موج در نواحی ساحلی از ۱ تا ۱.۵ متر و در نواحی فراساحلی ۱.۵ تا ۲ متر اطلاع داد.

منطقه اثر این سامانه دوشنبه نواحی مرکزی و شرقی خلیج فارس، سه شنبه نواحی شرقی دریای عمان و چهارشنبه مناطق شرقی و مرکزی دریای عمان خواهد بود.

حاکمیت این وضعیت جوی سبب افزایش احتمال غرق شدن شناگران، احتمال پاره شدن تورهای صیادی و صدمه به قفس ها، احتمال خسارت به تاسیسات دریایی و احتمال خسارت به قایق های صیادی و شناورهای کوچک می شود.

بر اساس سفارش سازمان هواشناسی محدودیت در فعالیتهای تفریحی، شنا و تردد با شناورهای سبک بخصوص در فراساحل، اتخاذ تمهیدات لازم جهت تردد ایمن با شناورهای نیمه سنگین و محدود کردن فعالیتهای پشتیبانی صنایع بخصوص در فراساحل در دستور کار قرار گیرد.

به گزارش باغ من به نقل از ایسنا اخطار زرد رنگ به معنای این است که پدیده ای جوی رخ خواهد داد که امکان دارد در سفرها و انجام کارهای روزمره اختلالاتی را ایجاد نماید. این اخطار برای آگاهی مردم صادر می شود تا بتوانند آمادگی لازم را برای مواجهه با پدیده ای جوی داشته باشند که از حالت معمول کمی شدت بیشتری دارد. از طرفی مسؤلان هم در جریان این هشدارها قرار می گیرند تا اگر لازم باشد تمهیداتی را بیندیشند.

منبع: