ای که دستت می رسد کاری بکن مرگ ایستاده جنگل های بلوط کهگیلویه و بویراحمد و زاگرس در سایه بی اعتباری

به گزارش باغ من کهگیلویه و بویراحمد سال جاری علاوه بر خشکسالی، آفت جوانه خوار و پروانه سفید برگخوار بلوط تهدیدی در کمین درختان جنگل های زاگرس همچون استان کهگیلویه و بویراحمد است و مبارزه زمینی و هوایی می تواند درختان جنگلی را نجات دهد.
این روزها جنگل های زاگرس همچون در استان کهگیلویه و بویراحمد روزگار خوشی ندارند و بهارشان به خزان تبدیل گشته، با یک گشت و گذار در این جنگلها می توان پژمردگی و خشک شدن درختان زاگرس را مشاهده کرد که علاوه بر خشکسالی، گرفتار دو آفت کرم برگ خوار و پروانه سفید جوانه خوار بلوط شده اند. این دو آفت همچنان می تازند و درختان بلوط را ایستاد به نابودی و مرگ می کشانند و سبب وضعیت نگران کننده جنگل های بلوط استان کهگیلویه و بویراحمد است.
جنگل های استان کهگیلویه و بویراحمد به سبب آلودگی شدید وجود این دو بیماری کانون بحران در ایران و زاگرس شده است و با وجود قول رئیس سازمان جنگلها و استاندار کهگیلویه و بویراحمد برای تأمین اعتبار جهت مبارزه با این آفات اما هنوز این اعتبار اختصاص نیافته است.

“سعید جاویدبخت”، مدیرکل منابع طبیعی استان کهگیلویه و بویراحمد در گفت و گو با خبرنگار ایسنا اظهار داشت: ما از هیچ کوششی دریغ نکردیم و دریغ نمی نماییم اما متاسفانه این مشکل مربوط به کل زاگرس هست، همه استان های زاگرس درگیر این دو آفت هستند و نیازمند یک عزم ملی است. در طول این مدت کارهای مختلفی ازجمله پیگیری و اعزام تیم های مختلف عملیاتی به مناطق بحرانی را انجام دادیم.
وی ادامه داد: اولا برگ درختان از بین رفته و درخت خشک نشده و صدمه نمی بیند، با این یک مرحله آفت، درختان از بین نمی رود اما صدمه می بیند و حدود ۶۰هزار هکتار جنگل بلوط گرفتار آفت شده اند. اقداماتی در حوزه مبارزه با این آفت ها انجام شده، اما شیوع این آفت در جنگل های استان گسترده شده و در صورتیکه در دو سه سال آینده ادامه پیدا کند منجر به خشک شدن جنگل های بلوط استان می شوند.
جاوید بخت اظهارکرد: حدود ۳۵۰هزار هکتار جنگل بلوط استان کهگیلویه و بویراحمد پایش و ارزیابی انجام شده و بالغ بر۲۰هزار هکتار آفت برگخوار بلوط در استان وجود دارد و کانون بحرانی آن در شهرستان باشت با بیشتر از ۱۵ هزار هکتار است.

مدیرکل منابع طبیعی استان کهگیلویه و بویراحمد اشاره کرد: در سال قبل حدود چهار میلیارد تومان اعتبار اختصاص یافت و حدود ۷۰۰۰ هکتار مبارزه بیولوژیکی با آفت برگخوار بلوط انجام شده و حدود ۹۰۰۰هکتار آفت جوانه خوار انجام شد اما متاسفانه امسال تابحال هیچ اعتباری دراین زمینه تخصیص نیافته است.
جاویدبخت اشاره کرد: کانون اصلی این دو آفت شهرستان باشت است، اما در قسمتی از شهرستان کهگیلویه شامل مناطق تنگ هیگون، دشمن زیاری و بخش چاروسا و در قسمتی از شهرستان لنده وجود دارد.
وی افزود: متاسفانه این وضعیت برای منطقه زاگرس هست، جنگل های زاگرس ۱۰ استان درگیر این آفت هستند و به یک عزم جدی و ملی نیاز است، ما همیشه در تلاش هستیم که بتوانیم کاری انجام دهیم در طول کمتر از دو ماه که آمدم منابع طبیعی چندین تیم کارشناسی به محل اعزام شد، کارگروه گیاه پزشکی تشکیل شد و پایش و ارزیابی میدانی انجام شد که پیش نیاز اجرا پایش است.

چنانچه فکر اساسی نشود جنگل های کهگیلویه و بویراحمد کامل نابود می شوند
همین طور سید عیسی حسنی، معاون اجتماعی و پیش گیری از وقوع جرم دادگستری استان کهگیلویه و بویراحمد طی نامه ای به وزیر جهاد کشاورزی نبست به وضعیت جنگل های این استان اخطار داد.
به گزارش باغ من به نقل از ایسنا متن این نامه به شرح زیر است؛
پروانه سفید برگخوار و کرم جوانه خوار بلوط به سبب پتانسیل بالای تخمگذاری، نشو و نمای سریع، مقاومت بالا و رژیم تک خواری برگ بلوط با اهمیت ترین گونه مهاجم بالفعل جنگل های استان کهگیلویه و بویراحمد شمرده می شود.
بنابر نظر فعالان محیط زیست طوقیان اینگونه مهاجم این که درختان بلوط را از پا می اندازد مشکلات زیادی هم برای ساکنین ایجاد خواهدنمود و تغییر اکولوژیک و در نهایت مشکلات دشواری در زندگی مناطق عاری از جنگل و مهاجرت ها را به دنبال خواهد داشت.
باآنکه این مهاجرت ها به سبب از میان رفتن رویشگاه ها و مراتع و جنگلها در بخش های زیادی از استان جنگلی کهگیلویه و بویراحمد چند سال است شدت گرفته و بسیاری از روستاها بسیاری از ساکن شدند.
بدین سبب اخطار داده می شود درصورتیکه فکر اساسی در این خصوص نشود به سبب این دو آفت جنگل های استان کهگیلویه و بویراحمد رو به نابودی کامل رفته و نمی توان در جهت بازسازی اکوسیستم منطقه کاری از پیش برد.
باتوجه به اذعان منابع طبیعی استان کهگیلویه و بویراحمد در خصوص این که هیچ اعتباری بمنظور مبارزه با این آفت به استان کهگیلویه و بویراحمد اختصاص داده نشده است، شایسته است مبحث بصورت جدی در دستور کار آن وزارتخانه قرار گرفته و اقدامی سریع و بایسته در این خصوص صورت گیرد.

“امید سجادیان”، فعال زیست محیطی استان کهگیلویه و بویراحمد دراین زمینه به خبرنگار ایسنا اظهار داشت: این دو آفت بیشتر در منطقه گرمسیری شامل شهرستان های باشت، بهمئی و کهگیلویه و حتی شهرستان ممسنی استان فارس هم رسیده طغیان کرده و روز به روز هم درحال پیشرفت است و جنگل های بیشتری را درگیر می کند.
وی ادامه داد: اکنون حال جنگل های بلطو کهگیلویه و بویراحمد و زاگرس خوب نیست، با وجود این که بارها گفتیم که محلول پاشی راه درمالن و مبارزه با این آفت نیست اما محلول پاشی شد بدون این که تغییری در جهت بهبود وضعیت ایجاد شود و همچنان این دو آفت درحال گسترش است.
سجادیان اشاره کرد: باید اول مسئولان و متولیان امر با دعوت از محققین و دانشگاهیان، دلیل طغیان جمعیت این دو آفت را مشخص کنند، بررسی نمایند که چه اتفاقی افتاده، دلیل طغیان گونه چیست؟ بطور کلی وقتی یک گونه طغیان می کند یعنی شرایط محیط به نفعش تغییر کرده که باید این عامل مشخص شود، بعد با کمک متخصص های حوزه مختلف روش های بیولوژیک و مبارزه رو مشخص کنند.
دبیر تشکل نهضت سبز زاگرس اشاره کرد: گاها می بینیم روش هایی که در کشاورزی استفاده می شود پیشنهاد می کنند، ما در کشاورزی تک محصولی داریم و هدف ما هم تنها داشتن یک محصول هست، هر گونه ای که مانع رسیدن محصول می شود افت شمرده می شود، اما در جنگل گونه های زنده مختلفی داریم. سم پاشی و محلول پاشی مخصوص برای کاربرد روی یک گونه خاص به عنوان مثال جهت دفع یک حشره، یک پروانه یا یک بید خاص نیست. این سم روی تمام پولک بالان و البته سایر حشرات بویژه در مرحله لارو و شفیرگی آنها اثر می گذارد. که باید کارشناسان حوزه های مختلف در قالب تیم های مختلف بررسی نمایند، باید هر چه سریعتر این تیم ها تشکیل گردد و کار را شروع کنند. تا دلیل طغیان و مشکی که وجود دارد مشخص شود بعد راه مبارزه و درمان پیدا می شود.
سجادیان با اعلان اینکه حذف دشمن های طبیعی یک گونه، تغییرات اقیلمی، ضعف درخت، کم بارشی و عوامل دیگر سبب طغیان گونه های مهاجم می شود، افزود: اکنون حریق ها، قاچاق چوب، عوامل انسانی، عوامل زیستی چون حشرات، برگ خوارها، چوب خوارها، قارچ ها، ویروس ها و باکتری ها، عوامل غیرزیستی شامل آب و هوا، میزان بارندگی، خشکسالی، تغییرات دمایی، وضعیت خاک، کمبود عناصر غذایی در خاک، کاهش رطوبت و فشرده شدن خاک که بر خشکیدگی و صدمه پذیری درختان بلوط نقش دارند. اگر راهی برای کنترل این دو گونه مهاجم پیدا نشود، بخش زیادی از جنگل های استان کهگیلویه و بویراحمد از بین خواهند رفت. چون درخت به خاطر از میان رفتن برگ ها ضعیف می شود و از بین می رود، درخت ضعیف هم صدمه پذیر در مقابل هر بیماری و حادثه ای است.

گفتنی ست که جنگل های زاگرس از نظر ارزش اقتصادی، تنوع گونه، زیست محیطی گنجینه ارزشمندی در کشور ایران بویژه مناطق زاگرس نشین کشور محسوب می شوند که متاسفانه طی دو دهه گذشته عواملی همچون حریق ها، آفات و بیماریها، تغییر اقلیم، خشکسالی های متوالی، قاچاق چوب و بهره برداری های بی رویه جنگل نشینان سبب شد که این جنگلها در معرض خطر نابودی قرار بگیرند بدین سبب نجات جان جنگل های بلوط نیازمند اقدام فوری و عزم ملی دستگاه های مربوطه است، در صورتیکه احیای جنگلها مورد بی توجهی قرار گیرد باید در آینده ای نه چندان دور شاهد نابودی کامل این گنجینه طبیعی باشیم.
یاد آور می شود که ار مجموع مساحت یک میلیون و ۵۵۵ هزار هکتار استان کهگیلویه و بویراحمد، یک میلیون و ۳۹۵ هزار هکتار جنگل و مرتع است که از این مقدار ۸۷۶ هزار هکتار جنگل و ۵۱۹ هزار هکتار مرتع می باشد. این استان نسبت به مساحت بالاترین سرانه جنگل و مرتع کشور را دارد بطوریکه به لحاظ وسعت در میان استان های کشور رتبه هفتم را داراست.
۲۵ هزار هکتار از جنگل های بلوط در شهرستان های گرمسیری باشت، کهگیلویه و بهمئی گرفتار آفت پروانه برگ خوار سفید شده اند. میزان مبتلا شدن به این آفت در جنگل های مناطق سردسیری استان شامل دنا و بویراحمد به بالای ۳۵ هزار هکتار رسیده است.

منبع: