وزش باد شدید در نیمه جنوبی کشور

سازمان هواشناسی کشور نسبت به رگبار، رعدوبرق و تندباد لحظه ای و گردوخاک در نیمه جنوبی سیستان و بلوچستان، شرق هرمزگان و جنوب فارس اخطار داد و نسبت به خودداری از تردد و اسکان در حاشیه و بستر رودخانه های فصلی، عدم پارک خودرو ها در کنار درختان کهن سال و… سفارش کرد.
به گزارش باغ من به نقل از ایسنا، سازمان هواشناسی کشور با صدور اخطار سطح نارنجی و ضمن اشاره به رگبار و رعدوبرق، وزش باد شدید موقت، گردوخاک و احتمال تگرگ که از امروز جمعه (۱۷ تیرماه) شروع می شود و یکشنبه (۱۹ تیرماه) آخر می یابد، آورده است که رگبار باران، رعدوبرق و تند باد لحظه ای، گرد و خاک و در مناطق مستعد احتمال تگرگ در روز جمعه (۱۷ تیرماه) در نیمه جنوبی سیستان و بلوچستان و شرق هرمزگان، شنبه (۱۸ تیرماه) در نیمه جنوبی سیستان و بلوچستان و یک شنبه (۱۹ تیرماه) در نیمه جنوبی سیستان و بلوچستان، شرق هرمزگان و جنوب فارس پیشبینی می شود.
بر این اساس جاری شدن رواناب و آبگرفتگی معابر، سیلابی شدن رودخانه های فصلی، صاعقه، خسارت در اثر باد شدید لحظه ای همراه با خیزش گردوخاک و کاهش شعاع دید احتمال می رود و نسبت به خودداری از تردد و اسکان در حاشیه و بستر رودخانه های فصلی، عدم صعود به ارتفاعات، عدم پارک خودرو ها در کنار درختان کهنسال، عدم پرواز با هواپیماهای سبک و بالگرد، آمادگی شهرداری و دستگاههای امدادی سفارش می شود.
همینطور سازمان هواشناسی کشور با صدور اخطار هواشناسی دریایی، سطح نارنجی و ضمن اشاره به رشد ابرهای همرفتی همراه با رگبار و رعد و برق و وزش باد شدید موقت که از جمعه (۱۷ تیرماه) شروع شده و یکشنبه (۱۹تیرماه) آخر می یابد، آورده است: افزایش ارتفاع موج بین ۱.۵ تا ۳ متر از جمعه تا یکشنبه (۱۷ تا ۱۹ تیرماه) در دریای عمان و تنگه هرمز پیشبینی می شود.
براین اساس خطر غرق شدن شناگران، صدمه به قفس ها و تورهای صیادی، خسارت به قایق و شناورهای کوچک و اختلال در فعالیتهای دریایی وجود دارد که در این خصوص نسبت به ممنوعیت شنا، محدودیت و احتیاط در ترددهای دریایی بخصوص تردد با شناورهای سبک و قایق های صیادی و تفریحی و در نظر گرفتن تمهیدات لازم توسط کلیه فعالان دریایی سفارش می شود.
به گزارش باغ من به نقل از ایسنا، در اخطار نارنجی رنگ سازمان هواشناسی پیشبینی می شود که پدیده ای جوی اثرات منفی به دنبال داشته باشد و خسارت های احتمالی را سبب شود. اخطار نارنجی برای آماده باش دستگاههای مسئول برای مقابله با یک پدیده خسارت زا صادر می شود.

منبع: