دلایل بالا رفتن غلظت خون

باغ من: کلمه فصد خون یک واژه عربیست به معنی رگ زدن و ترجمه فارسی آن خون دادن است . ولی بهترین واژه برای توصیف کار ما کلمه انگلیسی phlebotomy ( فلبوتومی ) است که به معنی گرفتن حجمی از خون و جایگزین کردن آن با مایعات می باشد.

ما در مرکز فصد خون چه کاری انجام می دهیم؟
اول که شما وارد مرکز فلبوتومی میشید یه سری اطلاعات کلی از شما در مورد اینکه آیا ناراحتی قلبی ، فشارخون ، دیابت و یا هر نوع بیماری دارین یا نه گرفته میشه و اینکه آیا شما سیگار قلیون میکشید یا نه؟ در ابتدا شما دراز میکشید و فشار خون شما چک میشه به این خاطر که مطمئن بشیم فشار خیلی بالا یا خیلی پایین نیست . در مرحله بعد میزان هموگلوبین شما چک میشه به این صورت که سر یکی از انگشتان شما استریل و بعد با لنست سوراخ میشه و یک قطره خون برای آزمایش توسط یه کوت شیشه ای برداشته میشه و داخل دستگاه اندازه گیری سریع هموگلوبین گذاشته میشه کمتر از یک دقیقه میزان غلظت خون شما مشخص شده ، حالا با توجه به میزان غلظت خون شما معلوم میشه چه مقدارخون و در چه فاصله زمانی باید از شما گرفته شود.
بعد از تعیین میزان غلظت خون با کیسه های مخصوص فلبوتومی حجم مشخصی از شما خون گرفته میشود ، این حجم با توجه به سن و وزن و عدد هموگلوبین شما میتونه از ۱۰۰ سی سی تا ۴۰۰سی سی باشه.

کلمه فصد خون به چه معناست ؟
کلمه فصد خون یک واژه عربیست به معنی رگ زدن و ترجمه فارسی آن خون دادن است . ولی بهترین واژه برای توصیف کار ما کلمه انگلیسی phlebotomy ( فلبوتومی ) است که به معنی گرفتن حجمی از خون و جایگزین کردن آن با مایعات می باشد.

چرا بعد از خونگیری سرم تراپی انجام میشود ؟
اولین و مهمترین دلیل این که وقتی خون از بدن ما خارج میشود بدن ما این کاهش حجم را متوجه میشه خونسازی رو با سرعت بالاتری نسبت به روند نرمال انجام میده و در نتیجه هموگلوبین ما به خوبی پایین نمیاد ، اما وقتی همان حجمی که سلول خونی خارج کردیم بلافاصله همان حجم سرم جایگزین میکنیم فشار و استرسی به مغز استخوان ما برای خونسازی اضافی وارد نمی شود و بدن روند طبیعی خونسازی خود را ادامه میدهد.
دومین دلیل تزریق سرم جایگزین کردن الکترولیت های بدن همانند سدیم ، پتاسیم ، کلر ، کلیسم و برقراری تعادل آب و الکترولیت بدن است.
و دلیل آخر اینکه قلب ما به خاطر جبران کاهش حجم و کاهش فشارخون سرعت پمپاژشو زیاد میکنه و این افزایش ضربان، به قلب فشار اضافی وارد میکنه ولی اگر بلافاصله به جای خون از دست رفته سرم تزریق شود فشار خون ما نرمال شده و هیچ فشاری به قلب ما وارد نمیشود.

سیستم گردش خون بدن ما چطور کار می کند؟
قلب و تا حدودی رگها نیرویی ایجاد میکنند که خون در تمام بدن گردش میکند و از تک تک سلولها مراقبت میکند، به مجموعه قلب و رگها خونی دستگاه گردش خون میگویند ، که همانطور که در شکل می بینید سیستم کاملا بسته هست و هیچ جا خون از رگ خارج نمیشود. کل حجم خون ما هر دقیقه یک دور کامل در بدن میچرخه و از تک تک اندام های ما میگذره و این بدین معنیه که اگر من پنج لیتر خون داشته باشم در هر دقیقه کل خون من (۵لیتر ) از قلب ، کبد ، کلیه ریه ، طحال و ….. تمام اندام ها رد میشه ، پس خونی که در پای من هست سی ثانیه بعد از سر من رد میشه …. در نتیجه ماهیت خون از هرجای بدن که خارج شود یکسان هست. اگر من خون دماغ بشم ، دستم ببره ، سرم بشکنه ، حجامت کنم و یا خون بدم ، خون خارج شده کاملا مشابه هست. بیشتر از ۵۰ ماده مهم در خون و بافنها وجود دارند که بر انعقاد خون تاثیر دارند . بعضی ار اونها باعث پیشرفت انعقاد میشوند (پروکواگولان) و بقیه انعقاد را مهار میکنند(آنتی کواگولان) در حالت نرمال بدن ما ، ضد انعقادها غالب هستند و خونی که در عروق در حال گردش هست منعقد نمی شود. اما زمانی زخم و پارگی ایجاد میشود موادی که باعث انعقاد میشوند در ناحیه زخم فعال شده و سبب تشکیل لخته میشوند.

علت لخته شدن خون چیست ؟
خون از بدن خارج میشود روند لخته شدن رو طی میکنه و کمتر از یک دقیقه خون منعقد میشه ، فاکتور محلولی در خون وجود دارد به نام فیبرینوژن که طی چندین واکنش آبشاری تبدیل به فیبرهای فیبرین میشود ، این فیبرها پلاکتها ، گلبولهای قرمز و پلاسما را به دام میندازن تا لخته ساخته میشود ، در همین حین هم آهن خون Fe++ با اکسیژن هوا اکسید شده و تبدیل به Fe+++ میشود و به همین علت رنگ خون لخته تیره و سیاه میشود . مهم خون تا زمانی که در بدن ماست به هیچ عنوان لخته نیست ، اگر سر سوزن لخته خون در بدن ما تشکیل شود ، در مویرگهای باریک سر و ریه و یا قلب ما گیر میکند و مانع رسیدن خون به قسمتهای جلویی لخته میشود و در نتیجه ما سکته میکنیم.

دلایل بالا رفتن غلظت خون چیست؟
۱- بیماریهای قلبی ، ریوی و کلیوی
۲- کشیدن سیگار ، قلیان و آلودگی هوا
۳- استرس و تنش عصبی
۴- مصرف زیاد گوشت قرمز ، دل و جگر
۵- مصرف کم مایعات
۶-  زندگی و یا کار در ارتفاعات
۷- مصرف داروهای آرام بخش
۸- مصرف زیاد نوشیدنیهای الکلی

علائم وعوارض غلظت خون بالا چیست ؟
۱. سرخ شدن صورت ، قرمز شدن چشم ها ، تیرگی رنگ لب
۲. گزگز شدن و خواب رفتن دست و پا
۳. خواب آلودگی کسلی منگی
۴. سردردهای غیر طبیعی
۵.  اختلالات بینایی مثل تاری دید
۶. عارضه پوستی مانند جوش ، خارش و حساسیت پوستی
۷. بالا رفتن فشار خون
۸. خونریزی از بینی
۹. بالا رفتن آنزیم های کبدی
۱۰. زخم معده
۱۱. دردهای استخوانی
۱۲. نقرس
۱۳. و در نهایت در صورت عدم درمان ، منجر به آمبولی ریه ، سکته چشمی ، قلبی و مغزی میشود.

راه درمان افزایش آهن سرم و فریتین چیست ؟
درمان آهن بالا براحتی امکان‌پذیر است. درمان عملاً توسط فلبوتومی ( خونگیرى ) انجام مى‌شود که در این روش به تشخیص پزشک و بسته به جثه بیمار یک یا ۲ بار در ماه یک واحد (۳۰۰تا۴۰۰سی‌سی) خون غنی از آهن از بدن گرفته می‌شود تا به این وسیله، مغز استخوان ذخایر آهن بدن را برداشت کند.
این نوع درمان تا عادی شدن میزان آهن بدن بیمار (در حدود ۶ ماه تا یک‌سال) ادامه داشته باشد، می‌افزاید: البته در حال حاضر پزشکان علاوه بر این روش، درمان دارویی (استفاده از داروهای تزریقی نظیر دیسفرال و همچنین داروهای خوراکی) جهت دفع آهن اضافی بدن را نیز به کار می‌گیرند.

درمان غلظت خون و چربی خون بالا چیست ؟
تغییر در سبک زندگی و رژیم غذایی بدین صورت که شما که غلظت خون بالا دارید ، باید در رژیم غذایی خود مصرف روغن های جامد ، گوشت قرمز ، جگر ، دل وقلوه ، کله پاچه و لبنیات پر چرب را کاهش دهید . و مصرف میوه و سبزیجات و گوشت سفید (ماهی و مرغ ) را بیشتر کنیم .حتما در طول روز بین هشت تا ده لیوان مایعات مصرف کنید . مصرف آب آلبالو ، زرشک ، انار نیز میتونه بسیار در پایین آوردن غلظت خون موثر باشه.و موثرترین راه درمان غلظت خون بالا انجام دوره ای فصد خون و سرم تراپی و در صورت صلاحدید مصرف آسپرین می باشد.

فصد خون شمال تهران شعبه شریعتی

  • خیابان شریعتی- بالاتر از دو راهی قلهک – نرسیده به خیابان یخچال – روبروی بانک آینده – ساختمان پزشکان سپهر- پلاک ۱۴۲۵- طبقه سوم – واحد ۱۵

ساعت کاری: شنبه تا چهار شنبه ۱۳:۳۰ – ۱۹:۰۰

فصد خون شرق تهران شعبه میدان امام حسین

  • میدان امام حسین – خیابان مازندران – روبروی بانک ملی – درمانگاه شهید چمران – طبقه اول

ساعت کاری: شنبه تا پنج شنبه ۰۹:۰۰ – ۲۰:۰۰

  • ۰۲۱۷۷۶۲۲۸۱۱