بررسی تشکیل صندوق زیان و خسارت در نشست آب و هوایی سازمان ملل

به گزارش باغ من، کارشناسان پیشبینی می کنند در نشست آب و هوایی سازمان ملل معروف به COP۲۷ که با حضور نزدیک به ۲۰۰ کشور در مصر افتتاح شده و جلسات رسمی آن طی روزهای آتی برگزار می گردد در مورد این مورد که ˮآیا کشورهای ثروتمند باید به کشورهای صدمه پذیر در مقابل بلایای طبیعی غرامت پرداخت کنند یا خیرˮ، بحث شود.
به گزارش باغ من به نقل از ایسنا، نشست آب و هوایی سازمان ملل مدتی بعد از وقوع سیل مرگبار در پاکستان و خشکسالی در چین، آفریقا و غرب ایالات متحده برگزار می گردد. وقوع این بلایا سبب قوت گرفتن تقاضای کشورهای درحال توسعه برای صندوق ویژه “زیان و خسارت” شده اما این مورد سال هاست که با مقاومت کشورهای ثروتمند در مقابل چنین درخواست هایی متوقف شده است.
صندوق “زیان و خسارت” چیست؟
در مذاکرات آب و هوایی سازمان ملل، عبارت “زیان و خسارت” به هزینه هایی اشاره دارد که از تاثیرات یا وقوع حوادث شدید آب و هوایی مانند بالا آمدن سطح دریا ایجاد می شود. تاکنون، بودجه تخصیص یافته به مبحث اقلیم تنها بر کاهش انتشار گاز کربن دی اکسید به منظور مهار تغییرات اقلیمی متمرکز بوده، درحالیکه حدود یک سوم آن در پروژه هایی به منظور کمک به جوامع برای سازگاری با اثرات آتی آن اختصاص یافته است. تأمین مالی صندوق “زیان و خسارت” از نظر جبران هزینه هایی که کشورها نمی توانند از آن اجتناب کنند یا خویش را با آن وفق دهند متفاوت خواهد بود. اما هنوز توافقی در مورد این که چه چیزی باید بعنوان “زیان و خسارت” در بلایای آب و هوایی به حساب بیاید، وجود ندارد.
تامین بودجه “زیان و خسارت” بر عهده کیست؟ شامل چه کشورهایی میشود؟
این پرسش ها بشدت بحث برانگیز هستند. کشورهای صدمه پذیر و فعالان این بخش معتقدند کشورهای ثروتمندی که با انتشار گازهای گلخانه ای سبب تغییرات آب و هوایی شده اند، باید تأمین مالی این صندوق را بر عهده گیرند. ایالات متحده و اتحادیه اروپا به علت ترس از بدهی در مقابل این مورد مقاومت کرده اند. اگر کشورها با راه اندازی صندوق موافقت کنند باید به جزئیاتی مانند اینکه پول از کجا تامین گردد، کشورهای ثروتمند چه میزان باید بپردازند و کدام کشورها یا بلایا حائز شرایط دریافت غرامت هستند، پرداخته شود.
تنها تعداد کمی از دولت ها همچون دانمارک و اسکاتلند تعهدات ناچیز و نمادینی برای صندوق “زیان و خسارت” داده اند.
در نشست COP۲۷ چه اتفاقی خواهد افتاد؟
کشورهای درحال توسعه پیشنهاد کرده اند که ایجاد صندوق “زیان و خسارت” در دستور کار نشست قرار گیرد که باید پیش از شروع مذاکرات به اتفاق آرا تصویب شود. اقتصادهای درحال توسعه و نوظهور که از مشکلات و تاخیر در تأمین مالی آب و هوا ناامید شده اند، حالا خواهان ایجاد صندوق “زیان و خسارت” در نشست COP۲۷ هستند.
به گزارش خبرگزاری رویترز، در بین آنها کشورهایی مانند مالدیو و جامائیکا و چین که خود بزرگترین تولید کننده دی اکسید کربن در جهان است، مشاهده می شود. این درحالیست که بعضی از مقامات اروپایی اظهار کرده اند چین باید کمک مالی برای این مورد اختصاص دهد نه این که مطالبه کند.

برچسب ها:, , ,