جداسازی توله یوزها از توران اتفاق یا قصور؟

به گزارش باغ من، یک کارشناس اکولوژی و مدیریت حیات وحش ضمن توضیح در رابطه با وضعیت دو توله یوز تازه کشف شده در توران اظهار داشت: حضور دام و چوپان در پارک ملی توران تنها نشان دهنده قصور و ضعف سازمان محیط زیست است.

به گزارش باغ من به نقل از ایسنا، شنبه ۱۲ آذرماه بود که حسن اکبری – معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست – از انتقال دو قلاده توله یوز مجموعه حفاظت شده توران به پاسگاه محیط بانی برای حفظ جان آنها اطلاع داد. او زایمان یوز در نیمه دوم پاییز در طبیعت توران را پدیده ای نادر توصیف کرده بود.

عبداله سالاری در گفت و گو با ایسنا در پاسخ به این پرسش که آیا زمان زادآوری یوز صرفاً در فصل بهار است، اظهار نمود: هیچ کار تحقیقاتی و پژوهشی در ایران در رابطه با مبحث زادآوری یوز صرفاً در فصل بهار انجام نشده است اما برپایه مقالات علمی و بررسی های انجام شده در سطح بین المللی، زادآوری یوزپلنگ اصلا فصلی نیست. به عبارتی هیچ وابستگی نسبت به فصل، سن و شرایط محیطی وجود ندارد ازاین رو تولد این دو توله یوز در این فصل اصلا اتفاق عجیبی نیست.
اتفاق عجیب؛ حضور چوپان یا تولد توله یوزها در پاییز؟
وی اتفاق عجیب را حضور چوپان در پارک ملی توران دانست و اضافه کرد: اتفاق عجیب اینست که واقعا چرا یک چوپان باید دو توله یوزپلنگ پرارزش را بگیرد؟ چرا سازمان حفاظت محیط زیست در بهترین زیستگاه یوز آسیایی ایران هنوز نتوانسته است جوامع محلی و چوپانان منطقه را آموزش دهد و به آنان اطلاع رسانی کند تا درصورت مشاهده حیوان در طبیعت اصلا نباید به چنین گونه ارزشمندی دست بزنند؟ در طبیعت به هیچ عنوان امکان ندارد که مادر توله هایش را رها کند. معمولاً توله ها را در جایی مخفی می کند و خود برای شکار و تهیه غذا می رود یا از ترس سگ های گله و حضور چوپان در مکانی دورتر پنهان می شود.

این کارشناس حیات وحش افزود: باید بررسی نماییم که آیا گرفتن این توله یوزها به نیت خیر بوده یا مثلاً بعنوان قاچاقچی حیات وحش برای آنها برنامه ای داشته اند؟ ما هنوز هیچ اطلاعی از این قضایا نداریم. اساسا از نگاه کارشناسی باید بررسی شود که سازمان محیط زیست چرا اجازه داده طی این همه سال هنوز در پارک ملی توران – ارزشمندترین زیستگاه یوز با چنین حساسیت بالایی – دام وجود داشته باشد؟ حضور دام و ناآگاهی جوامع محلی در محدوده پارک ملی – که بالاترین رده و ارزش حفاظتی را در کشور دارد – نکته مهمی است که باید به آن تاکید نماییم. این مورد تنها نشان دهنده قصور و ضعف سازمان محیط زیست است چونکه وظیفه هیچ سازمان دیگری انجام چنین اقداماتی نیست.

سالاری به واکنش محیط زیست نسبت ایمن سازی جاده ها اشاره و اظهار داشت: در رابطه با مساله ایمن سازی جاده ها با فنس کشی، راه اندازی پل و تونل سازمان معتقد بود باید با وزارت راه و شهرسازی تعامل برقرار کند اما این مورد جز محیط زیست به سازمان دیگری ربط ندارد.
آموزش جوامع محلی انجام شده است؟
وی در رابطه با ضرورت آموزش جوامع محلی تصریح کرد: آموزش جوامع محلی مهم ترین نکته ای بوده که در این مناطق با عنایت به نتیجه فعلی مغفول مانده است. هر چه بگویند اقدامات انجام شده اما با نتیجه فعلی که شاهد آن بوده ایم یا سازمان اقدامات لازم را غلط انجام داده و اهمال کرده یا به کلی اقدامی انجام نداده است.
کمبود بودجه بهانه است؟
این کارشناس اکولوژی و مدیریت حیات وحش در واکنش به اظهارات مسئولان سازمان محیط زیست در رابطه با تأثیر کمبود بودجه بر مبحث حفاظت اظهار نمود: برای تأمین بودجه میتوان از کمک های بین المللی بهره برد اما مساله اساسی اینست که سازمان از طرفی می گوید بودجه برای حفاظت نداریم و از سوی دیگر به موضوعی مانند قرق های اختصاصی و محافظت از آنها توسط مردم محلی توجه نمی نماید. جوامع محلی و مردم علاقه مند در بعضی مناطق قرق های اختصاصی ایجاد کردند و به محافظت از آن محدوده ها پرداختند تا بعد از حفاظت با بهره برداری از مناطق درآمد کسب کنند. حدود دو سال این اقدام انجام شد و علاوه بر ایجاد زیستگاه های پویا و مناسب، جمعیت حیات وحش در قرق های بوجود آمده به صورت فزاینده ای افزوده شد اما متاسفانه سال جاری با عنایت به مشکلات پیش آمده و صادر نشدن اجازه برای بهره برداری از قرق ها افراد از کار خود استعفا و قرق ها را به سازمان تحویل داده اند تا خود به محافظت از آنها اقدام نمایند.

سالاری تصریح کرد: این ضعف سازمان است که نتوانسته به هر علتی مشکل را در زمینه بهره برداری از مناطق برطرف کند و با جوامع محلی تعامل برقرار کند. قرق های اختصاصی نمونه موفقی در حفاظت بودند که هم اکنون افراد به سبب عدم تأمین بودجه و عدم کسب درآمد از کار حفاظت در هفته گذشته از کار خود کناره گیری کرده اند.
آیا دو توله یوز پیدا شده زنده می مانند؟
وی در رابطه با بهترین اقدام برای این دو توله یوز توضیح داد: برپایه شنیده ها این دو توله ماده هستند. اگر ماده باشند وضع بدتر است چونکه دو توله یوز ماده که احتمال زادآوری داشتند را از طبیعت حذف کرده اند. باتوجه به تحقیقات انجام شده، جمعیت نرها در طبیعت ایران بیشتر از ماده ها است.

این کارشناس حیات وحش اضافه کرد: ما تجربه «پیروز» و برادرهایش را هم داشته ایم که تنها «پیروز» باقی ماند. بدین جهت برای احتمال زنده ماندن آنها نمی توان درصد مشخصی گفت. باید دید چطور از تجربه های گذشته مان استفاده می کنیم؟ آیا باردیگر همان مراحل گذشته را تکرار می نماییم یا برنامه جدیدی داریم؟ هنوز هیچ اطلاعی از برنامه های سازمان نداریم.

سالاری در انتها اظهار داشت: اما و اگرهای بسیاری در رابطه با این مورد وجود دارد. ندانسته هایمان بیشتر از دانسته هایمان است. مساله اساسی اینست که دام باید به هر طریق ممکن از زیستگاه های یوز بیرون برود. بعلاوه آموزش جوامع محلی هم مغفول مانده و هیچ توجهی به آن نشده است که باید به به این مورد پرداخته شود.

بیشتر بخوانید:
اما و اگرهای تولد دو توله یوز در پاییز
آخرین وضعیت توله یوزهای توران
زایمان غیرمنتظره یک یوز در فصل پاییز

منبع: