سلاجقه: بودجه آلایندگی ساوه حداقل باید ۱۰ برابر شود

به گزارش باغ من، مرکزی رئیس سازمان محافظت از محیط زیست اظهار داشت: بودجه آلایندگی شهرستان حداقل باید ۱۰ برابر شود.
علی سلاجقه پنجشنبه ۱۷ آذرماه ۱۴۰۱ در جلسه بررسی مشکلات زیست محیطی شهرستان ساوه در سالن جلسات فرمانداری اظهار نمود: در این منطقه با پتانسیل عالی و اکوسیستم خوب، به دلیل قصور در گذشته و وجود صنایع آلاینده و مزاحم، در حق مردم اجحاف شده و بیشتر از این اجازه نمی دهیم این روند ادامه یابد.
وی ادامه داد: مشکلات شهرستانی که کل منابع آب آن از بین رفته و به “باطل آباد” مبدل شده را حتما به دولت انتقال می دهم تا بازچرخانی آب آن با تخصیص اعتبار کافی در دستور کار قرار بگیرد.
وی ادامه داد: وضعیت ساوه و زرندیه به صورت ویژه باید در دستور کار محیط زیست استان قرار بگیرد و با عنایت به ظرفیت های موجود صنعتی و اشتغالزایی بالای آنها باید موارد زیست محیطی به صورت ویژه دیده شود و حتی چاه های آب صنایع پلمب شود و تصفیه خانه فاضلاب سریعا وارد مدار شود تا صنایع هم متضرر نشوند و پسابها به چرخه بازگردد.
سلاجقه با اشاره به اینکه معادن بعنوان نعمات الهی کار می کنند اما مسئولیت اجتماعی خویش را انجام نداده اند، اضافه کرد: محیط زیست استان منتظر کمک های کشوری نباشد و از منابع موجود استفاده نماید. از دستگاههای مربوطه همچون وزارت صمت و نیرو هم می خواهیم به وظایف خود عمل کنند و به لحاظ اهمیت و ظرفیت های موجود، این دو شهرستان را ویژه ببینند.
وی بیان نمود: عوارض آلایندگی به حساب شهرداری ها واریز می شود و شهرداری ها مکلف به هزینه کرد آن در جهت رفع آلایندگی هستند که متأسفانه صورت نمی گیرد. پهنه بندی تعیین ضریب آلایندگی هر چه سریعتر در این دو شهرستان صورت گیرد تا درصد اختصاص بودجه نسبت به آن ضریب تعیین شود.
وی اظهار داشت: شهرداری ساوه هم هر چه سریعتر درمورد پسماند تعیین تکلیف کند و صنایع باید در این خصوص و همینطور فرهنگ سازی با اختصاص بودجه به کمک شهر بیایند. رسانه های خوب محیط زیستی در استان و شهرستان ساوه وجود دارد که عالمانه حقوق مردم را مطالبه می کنند و راهکار عرضه می دهند.
معاون رئیس جمهور با اشاره به اینکه بودجه آلایندگی شهرستان حداقل باید ۱۰ برابر شود، اظهار نمود: مردم ظرفیت های نظام هستند و باید حداقل حقوق که استنشاق هوای پاک است را از آنها دریغ نکنیم. فکر می کردم زیرساخت های زیست محیطی ساوه و زرندیه بیشتر از اینها باشد متأسفانه خلاف آنرا مشاهده کردم و حتما در هیات دولت این مساله را پیگیری خواهم کرد.
وی ادامه داد: در جهت جذب نیرو در بعضی استان ها انباشت نیرو را شاهدیم بنابراین پیگیر جذب نیرو در این دو شهرستان خواهم بود.
ایرج حشمتی معاون انسانی سازمان محیط زیست کشور هم اظهار داشت: برای اجرای قانون هوای پاک درخواست هزار میلیارد تومان شده است که در صورت محقق شدن آن شهرهای صنعتی هم از آن ذی نفع خواهند بود.
وی ادامه داد: ۴۰ تن زباله زرندیه بدون دفن کردن در محیط پخش شده و با عنایت به وجود کارخانه پسماند ساوه با انتقال این زباله ها به این کارخانه این مشکل برطرف می شود. برخی شرکت ها باید در این حوزه ها مانند پسماند و سرانه فضای سبز به کمک شهر بیایند.
نماینده مردم ساوه و زرندیه در مجلس شورای اسلامی هم اظهار داشت: حجم بالای سرمایه گذاری در شهر صنعتی کاوه سبب شده است که ساوه با کمبود نیروی کار در عرصه تولید مواجه شود.
وی در مورد پرداخت سهم حقوق معادن ساوه هم اظهار داشت: معادن شهرستان سهم حقوق دولتی را پرداخت می کنند که به صندوق خزانه می رود اما به استان بر نمی گردد.
این نماینده مردم در خانه ملت ضمن اشاره به این که قریب به نیمی از صنایع استان مرکزی در ساوه مستقر است، اظهار نمود: با وجود برخورداری ساوه از این شاخص، سهم عوارض آلایندگی واریزی به ساوه خیلی کم بوده و با میزان درآمدی که دارد همخوانی ندارد.
او همینطور اظهار داشت: امور مالیاتی شهرستان در مورد دریافت عوارض آلایندگی تمامی صنایع آلاینده محیط زیست، شهرستان را متولی کار می داند اما محیط زیست ساوه هم با کمبود نیروی انسانی نمی تواند به وظایف قانونی خود به درستی عمل کند که باید برای این مورد چاره اندیشی شود.
حجت الاسلام سبزی ضمن اشاره به پایین بودن سهم ساوه از مالیات بر ارزش افزوده با وجود سهم بالای درآمدی در این عرصه اظهار داشت: پایین بودن سهم ساوه از درآمد مالیات بر ارزش افزوده بر مبنای برنامه توسعه کشور ضربه بزرگی به شهرداری زده که در مجلس درحال پیگیری است تا سازوکار قانونی برای افزایش سهم ساوه از درآمد مالیات بر ارزش افزوده اندیشیده شود اما افزایش سهم این شهرستان از عوارض آلایندگی و توزیع عادلانه نیروی انسانی همت سازمان محیط زیست را می طلبد.
وی ضمن اشاره به اختلاط فاضلاب با آب در بعضی روستاهای شهرستان مانند غازم آباد و مرق که به قنات می ریزد اظهار داشت: اعتبارات موجود جوابگوی حل این معضل زیست محیطی در ساوه نیست.
وی ضمن اشاره به بازدید میدانی صورت گرفته در جریان سفر رئیس سازمان محافظت از محیط زیست از ساوه و زرندیه اظهار داشت: وجود کارخانه سیمان زرندیه و دامداری چند هزار رأسی در زرندیه و ساوه در مجاورت روستاها اشتباه بوده و جانمایی اشتباهی صورت گرفته است.
وی خواهان افزایش نیروی کار محیط زیست ساوه امسال و پیگیری مبحث پساب خروجی شهرستان شد و اضافه کرد: اگر حداقل نیم درصد حق آلایندگی معادن پرداخت گردد بسیار راهگشا خواهد بود.
فرماندار ساوه هم در این نشست اظهار داشت: ساوه شهرستان دوم استان مرکزی است و از مزیت های فراوانی بخصوص در حوزه صنعتی و کشاورزی برخوردار می باشد.
مهدی الیاسی اضافه کرد: استقرار بزرگترین شهر صنعتی کشور در ساوه و مجاورت با پایتخت سبب شده است تا حجم بالای سرمایه گذاری در این شهر صورت گیرد و این شهرستان سهم بالایی در تولید و تأمین انواع محصولات را دارد.
وی با اشاره به اینکه ساوه با ر شد جمعیت ۱.۸ درصدی مواجه می باشد اظهار نمود: محیط زیست ساوه با کمبود نیرو و زیرساخت های فعالیت در جهت مأموریت های محوله مواجه می باشد و با وجود حضور فعالانه سازمان های مردم نهاد در حوزه محیط زیست که یاریگر این مجموعه هستند اما همچنان با کمبود نیرو مواجه بوده و حداقل احتیاج به جذب دو نیروی انسانی و تأمین تجهیزات لازم دارد.
فرماندار ساوه اضافه کرد: با عنایت به گستردگی شهرستان و صنایع آلاینده، سهم ارزش افزوده صنایع آلاینده برای این شهرستان که تخصیص می یابد ناکافی بوده و جوابگوی نیازهای شهر نیست.
فرماندار ساوه اضافه کرد: این شهرستان تنها یک ایستگاه سنجش آلودگی دارد که برای رصد دقیق و تصمیم گیری درست در مورد بررسی وضعیت آلایندگی شهر احتیاج به یک ایستگاه دیگر است.

وی اظهار داشت: تنها ۳۰ درصد شبکه فاضلاب در ساوه اجرا شده و برای اجرای کامل شبکه و پیشگیری از برخی تبعات زیست محیطی احتیاج به حمایت وزارت نیرو و تخصیص اعتبار ملی دارد.

مدیرکل محیط زیست استان مرکزی هم اظهار داشت: آمایش سرزمین در دهه ۸۰ توسط تیم دولتی در استان انجام شد و در آن زمان تنها یک نقطه شهر صنعتی کاوه ظرفیت و موقعیت و توان اکولوژی برای صنعتی شدن داشت اما خیلی از شهرک های صنعتی علیرغم نداشتن زیرساخت کافی بوجود آمد.
یوسف یوسفی اضافه کرد: معادن مانند خنجری در شکم محیط زیست هستند که تنها به فکر منافع مالی هستند و نباید مخرب محیط زیست باشند. در مورد مرتفع ساختن بخشی از کمبود نیروی محیط زیستی اعزام یک کارشناس محیط زیست از استان به ساوه در دست اقدام است.
وی در مورد مرتفع ساختن کمبود ایستگاه سنجش آلودگی هوا اظهار داشت: اگر شهرداری کمک نماید دو الی سه ایستگاه سنجش آلایندگی در ساوه راه اندازی خواهد شد.
یوسفی بیان نمود: روش های سرمایه گذاری بعضاً تهدید بوده و با عنایت به کمبود آب، در بحث زراعت چوب، تولید اوکالیپتوس بهترین فرصت است که می تواند در شهرستان ساوه کاشته شود و در مدت سه سال به ثمر برسد.
رئیس اداره محافظت از محیط زیست ساوه هم اظهار داشت: شهرداری ساوه تفاهمنامه ای با شهرداری های تفرش و زرندیه منعقد کرده تا زباله های آن به کارخانه پردازش پسماند ساوه منتقل شود.
سیدعلی دعایی لنگرودی اضافه کرد: شهرداری ساوه ۸ میلیارد تومان در سال ۹۳ برای این کارخانه هزینه کرده اما به علل مختلف نتوانسته آنرا راه اندازی کند و بیشتر دپوی زباله و دفن زباله را در محلی که اجاره است در دستور کار قرار داده است. در صورت مرتفع شدن این معضل و راه اندازی کارخانه پردازش زباله قابلیت انتقال زباله تفرش و زرندیه را خواهد داشت.
سرپرست شرکت آب و فاضلاب شهرستان ساوه هم اظهار داشت: شبکه فاضلاب در ساوه از سال ۸۲ شروع شده و از ۳۴۰ کیلومتر شبکه هدف گذاری شده تابحال تنها ۱۴۰ کیلومتر اجرا شده و به علت نبود بودجه دو سال است متوقف شده است و اندک اعتبار وارده، صرف دیون پیمانکاران می شود.
محسن کریمی با اشاره به اینکه ۸۰۰ میلیارد تومان برای تکمیل شبکه فاضلاب شهرستان ساوه بودجه نیاز است، اضافه کرد: در مسافرت ریاست جمهوری ۲۰ میلیارد تومان مصوب شد که تنها یک میلیارد تومان اختصاص یافت.

مدیر عامل سازمان مردم نهاد حافظان طبیعت ساوه و زرندیه هم اظهار داشت: این سازمان در تحقق اهداف خود عملگرا حرکت کرده و براین اساس فرهنگ سازی و آموزش اصلی ترین اقدام بوده که نتیجه آنرا دیدیم و پیشگیری از انقراض سیاهگوش ثمره فعالیت این سازمان مردم نهاد بوده است.
مهدی فرقانی پور اضافه کرد: دسترسی به دانش و بینش و هم آموزش محیط زیستی و امر به معروف و نهی از منکر مورد تاکید مقام معظم رهبری بوده که مغفول واقع شده است و رسانه ها بخصوص صداوسیما در این خصوص به رسالت خود به خوبی عمل نکرده اند.
ایشان در ادامه اظهار داشت: وقتی در مورد شکار مهمات داده می شود باید با مجوز محیط زیست باشد و در صورت توزیع فشنگ با وجود ممنوعیت شکار، نمی توان توقع تقوا از مردم داشت.
وی ادامه داد: در محدوده قرمز منابع آبی در ساوه و زرندیه هستیم و ایجاد شهرک های صنعتی جدید با این کمبود زیرساخت بخصوص کمبود منابع آبی مغایرت دارد.
فرقانی پور اضافه کرد: رهاسازی پسماند در روستاها بیشتر از دفن آن است و باید در این حوزه چاره اندیشی کرد. بیابان های مجاور برخی روستاهای شهرستان از زباله پر شده است و تبعات زیست محیطی بسیاری بر جای گذاشته است.
او همینطور اظهار داشت: متاسفانه پای تفنگ های بی صدا به ساوه هم باز شده است که بدون هیچ ضابطه به شکار می پردازند.

منبع:

برچسب ها:, , ,