کمبود بودجه برای صیانت از یک نماد ملی

به گزارش باغ من، کارشناس پستانداران گوشتخوار دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست ضمن توضیح درباره ی موانع صیانت از یوزپلنگ اظهار داشت: سازمان منتظر تزریق بودجه است و در صورت تامین آن برنامه های خودرا انجام خواهیم داد.

مرضیه موسوی در گفت و گو با ایسنا در رابطه با تعداد یوزپلنگ های آسیایی در ایران اظهار نمود: برای شناسایی دقیق و به دست آوردن آماری از تعداد یوزهای موجود در طبیعت به تجهیزاتی مانند دوربین های تله ای نیاز داریم اما برپایه مشاهدات انجام شده توسط انجمن یوز با استفاده از دوربین گذاری های انجام شده میتوان گفت کمتر از ۲۵ فرد یوز در طبیعت و شرایط تکثیر در اسارت در کشور داریم البته در خردادماه سالجاری انجمن یوز تعداد یوزپلنگ های موجود در کشور را کمتر از ۳۰ فرد تخمین زد.

وی اضافه کرد: ۱۲ فرد از این تعداد یوزهای بالغی هستند که بعد از شناسایی، شناسنامه دار هم شده اند. به تازگی خانواده های جدیدی هم در توران مشاهده شده اند که باید وضعیت ماندگاری آنها را بررسی کرد.

موسوی افزود: نمی توان گفت این آمار دقیق است چونکه آمار یوز از ابتدا بر پایه حدس و گمان بوده است. گاها برخی از یوزها خارج از زیستگاه های حفاظت شده هستند و نمی توان به پایش آنها پرداخت چون وسعت زیستگاه های یوز بسیار گسترده است همینطور این گونه به صورت دائم درحال مهاجرت بین زیستگاه ها است و محیط بانان بدون تجهیزات پایش نمی توانند اقدامی انجام دهند حتی تنها زیستگاه توران را هم به دلیل کمبود تعداد دوربین ها نمی توان به صورت کامل دوربین گذاری کرد.

این کارشناس حیات وحش درپاسخ به این پرسش که درصورت تهیه تجهیزات آیا امکان شمارش دقیق تر یوزها وجود دارد؟ توضیح داد: برای آمارگیری دقیق و سیستماتیک باید کل مناطق حضور یوز یا حداقل توران – که دارای جمعیت زادآور است و می دانیم جمعیت قابل توجهی یوز در آن وجود دارد – را به تعداد بسیاری دوربین تله ای مجهز نماییم. تصاویر گرفته شده با دوربین وارد نرم افزار می شود و یوزها را شناسایی می کند. تفاوت آنها را به نسبت یکدیگر تفکیک می کند. این اقدام تعداد بسیاری نیرو، دوربین و تیم پایش قوی در مناطق را می طلبد. نیروها به صورت تمام وقت باید در مناطق دوربین ها را رصد و منطقه را پایش کنند.

به گفته وی به حداقل ۱۲۰ تا ۲۰۰ دوربین نیاز داریم. هرچه تعداد دوربین ها بیشتر باشد، کیفیت کار هم افزایش خواهد یافت و آمار بهتر و دقیق تری خواهیم داشت.
کمبود اعتبار و برنامه های بی شمار سازمان
موسوی در پاسخ به این پرسش ایسنا که آیا سازمان حفاظت محیط زیست برنامه های ویژه ای برای یوزهای موجود در طبیعت دارد که به قول خود می خواهد اعتباراتش را صرف آنها کند؟ اظهار داشت: برنامه های بسیاری در سازمان برای محافظت از یوز داریم. همه هم معتقد هستند که یوز گونه ای در معرض انقراض است و نباید به سرنوشت شیر ایرانی و ببر مازندران گرفتار شود اما در عمل از نظر بودجه سازمان حمایت نمی گردد. بعنوان نمونه برای ایمن سازی جاده ها جلسات بسیاری برگزار و قرار شد تا با کمک های مالی این اقدام صورت گیرد اما هنوز اقدام خاصی صورت نگرفته چونکه حمایت مالی نشده است. مشاهدات ما و گفته های همکارمان نشان دهنده آن است که بسیار با کمبود بودجه و منابع مالی مواجه هستیم. سازمان منتظر تزریق بودجه است و در صورت تأمین آن برنامه های خویش را انجام خواهیم داد.

بیشتر بخوانید: جاده ها ضد حیات وحش/ تصادفات، علت ۵۲ درصد از تلفات یوزپلنگ ها

وی اضافه کرد: یوز نماد ملی ما است و جای تاسف است که بودجه برای حفاظت و پایش از آنرا نداریم البته اقداماتی از راه حامیان مالی علاقه مند صورت گرفته است تا با تزریق مالی آنها بتوان اندک اقداماتی را انجام داد.
ایمن سازی جاده ها چه شد؟
این کارشناس حیات وحش در رابطه با ایمن سازی جاده هایی که در زیستگاه های یوزپلنگ آسیایی هستند، اظهار داشت: مبحث ایمن سازی جاده ها بسیار دارای اهمیت است و هرچه ما دیر آغاز به انجام آن نماییم، ضرربیشتری خواهیم کرد چونکه احتمال تلف شدن یوز دیگری از اندک تعداد باقیمانده از آنها هنوز وجود دارد. هنوز اقدام خاصی برای ایمن سازی جاده ها انجام نشده است و دستگاههای متولی مانند وزارت راه و شهرسازی هم همکاری لازم را نمی کنند. وزارت راه مناقصه را برای ایمن سازی برگزار کرده تا با هر شرکتی که آنرا برنده شود به ایمن سازی جاده ها بپردازد اما انجام کارهای اداری زمان بر است و ما هم درحال از دست دادن زمان هستیم چونکه این اقدام باید هرچه سریع تر صورت گیرد.

بیشتر بخوانید: کدام جاده برای یوزپلنگ آسیایی مرگبارتر است؟

موسوی در انتها تصریح کرد: دولت باید بودجه ای در اندازه محافظت از یوز را درنظر بگیرد تا سازمان تمامی اقدامات لازم را انجام دهد و معطل بودجه و منابع مالی نماند.

منبع: