به مناسبت روز ملی هوای پاک؛ مردم باید برای کاهش آلودگی هوا مطالبه گر باشند

به گزارش باغ من، یک فعال محیط زیست ضمن بیان این که مردم باید برای کاهش آلودگی هوا مطالبه گر باشند، تجهیز ناوگان حمل و نقل عمومی، افزایش اتوبوس های برقی بی آرتی، حذف موتورسیکلت های بنزین سوز و فرسوده را از طریق های اجرایی شدن قانون هوای پاک دانست.

به گزارش باغ من به نقل از ایسنا، درحالی امروز (۲۹ دی ماه) روز ملی هوای پاک با شعار هوای پاک، حقوق عامه و اراده ملی است که آلودگی هوا نفس های مردم را به شماره انداخته و سازمان هواشناسی کشور هم نسبت به تداوم این وضعیت اخطار داده است.

محمد درویش در گفت و گو با ایسنا در رابطه با نسبت شعار این روز و مشارکت مردم برای رفع آلودگی هوا اظهار نمود: مهم ترین کمکی که مردم می توانند برای کاهش آلودگی هوا انجام دهند، اینست که از شوراهای شهر و روستا، نمایندگان مجلس، فرمانداران و استانداران محل سکونت خود در اولویت قرار دادن اجرای قانون هوای پاک را خواهان شوند.

وی اضافه کرد: مردم باید تغییر مبلمان شهری از سمت خودرومحوری به سمت بوم محوری را خواهان شوند همینطور لازم است از دولت بخواهند برای تجهیز ناوگان عمومی حمل و نقل و از دور خارج کردن اتوبوس و موتورسیکلت های فرسوده اقدام عملی انجام دهند.

درویش تصریح کرد: لازم است مردم خواهان ایجاد مسیرهای ایمن برای دورچرخه سواری و مسیرهای جذاب پیاده روی شوند. بدین ترتیب مردم می توانند گام موثری برای کاهش آلودگی هوا و ترافیک بردارند.

این فعال محیط زیست ضمن اشاره به گزارش فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی در رابطه با ترک فعل دستگاه ها اظهار داشت: برپایه این گزارش اغلب ۱۶ دستگاهی که در فرایند آلودگی هوا مقصر هستند، مرتکب ترک فعل شده تند و نه تنها وظایف خویش را مطابق قانون جامع هوای پاک انجام نداده اند بلکه دولت هم این بودجه را برای سال آینده کاهش داده است.

وی افزود: اگر مردم بی تفاوت نبودند و مطالبه گر بودند چنین اتفاقی رخ نمی داد. اگر مردم تهران نسبت به آلودگی هوای شهرشان حساسیت داشتند نماینده شورای شهر تهران از بی فایده، فانتزی و تبلیغاتی بودن برنامه هایی که برای ترویج دوچرخه سواری در شهر تهران انجام شده است صحبت نمی کردند. این ها مواردی هستند که مشکلات جدی را در کشور بوجود آورده است.

درویش به عرضه سریع ترین راهکار برای اجرایی شدن قانون هوای پاک و کاهش آلودگی هوا پرداخت و توضیح داد: تجهیز ناوگان حمل و نقل عمومی، افزایش اتوبوس های برقی بی آرتی، حذف موتورسیکلت های بنزین سوز و فرسوده و تبدیل آنها به دوچرخه ها و موتورسیکلت های برقی و گسترش حمل و نقل ریلی زیر و روی زمین از مهم ترین عواملی هستند که سبب کاهش میزان استفاده از خودرو شخصی می شوند.

به گفته وی برپایه پژوهش های انجام شده توسط مرکز پژوهش های کنترل کیفیت هوای تهران، ۸۲.۱ درصد علت افزایش آلودگی هوای کلانشهر هایی مانند تهران تولید گازهای آلاینده ازخودروها است ازاین رو ما باید تلاش نماییم با تجهیز حمل و نقل های جایگزین مردم را تشویق به عدم استفاده از خودرو های شخصی شان، تاکسی و اتوبوس های فرسوده نماییم.

این فعال محیط زیست در رابطه با پاسخ به این پرسش ایسنا که آیا ترک فعل دستگاه ها باتوجه به شرایط فعلی و وضع اعتبارات امری طبیعی است یا خیر ؟ اظهار نمود: من با این مورد موافق نیستم چونکه بودجه شهرداری در شهری مانند بوگوتا یک دوازدهم شهر تهران است این در حالیست که حدودا جمعیتی به اندازه تهران هم دارد اما چگونه شهردار بوگوتا توانسته با عملکرد خود بعنوان شهردار نمونه از طرف سازمان ملل انتخاب شود؟ این شهردار مشکل آلودگی هوا و ترافیک را حل کرده است اما ما هنوز نتوانسته ایم این مشکل را حل نماییم.

درویش ضمن اشاره به نداشتن سابقه مدیریت شهری اعضای شورای شهر و شهردار تهران اظهار داشت: ما در دو سال گذشته شاهد بدترین روزهای آلودگی هوا و وضعیت ترافیک بوده ایم حتی تمامی برنامه های شهرداری قبلی هم برچیده شد به طوری. که برنامه پنج ساله توسعه دوچرخه که تصویب شده بود کاملا کنار گذاشته شد و حتی مسیرهای ایمن دوچرخه سواری که شهرداری سابق توسعه داده بود را برداشتند. با این شرایط طبیعتا مشکلات مان حل نخواهد شد. این موارد نیازی به اعتبار ندارد بلکه نیازمند درایت، شجاعت و خرد است.

این فعال محیط زیست همینطور در رابطه با روز ملی هوای پاک اظهارکرد: ۲۹ دی یک روز نمادین است. هرسال در این روز سازمان حفاظت محیط زیست، شهرداری و نیروی انتظامی تلاش در ترغیب شهروندان برای کنار گذاشتن خودرو های شخصی و پیمودن مسیر به صورت پیاده یا با دوچرخه می کند. امیدوارم سال جاری هم این اتفاق رخ دهد و شمار بیشتری از مردم این اقدام انجام دهند تا اعضای شورای شهر و شهرداری متوجه شوند که یکی از کمبودهای جدی در شهر تهران نبود مسیرهای ایمن برای دوچرخه سواری و نبود مسیرهای جذاب برای پیاده روی است.

درویش در انتها در رابطه با سرویس حمل و نقل دوچرخه اشتراکی بی دود در تهران اظهار داشت: متاسفانه این سرویس حمل و نقل هم ورشکسته و جمع آوری شد.

منبع: