در آستانه ۱۳ فروردین روز طبیعت نذر فرهنگی برای حفظ محیط زیست، اقدامی پسندیده برای انس با طبیعت

باغ من: مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران ضمن اشاره به نامگذاری ۱۳ فروردین به نام روز طبیعت، از طبیعت گردان و مسافران نوروزی در خواست کرد برای بهره مندی از محیط زیستی زیبا، پاک و بانشاط، در زمان حضور در طبیعت و بوستان ها در حفظ و نگهداری آن کوشا باشند.

به گزارش باغ من به نقل از ایسنا، علیرضا مزینانی با عنایت به در پیش بودن ۱۳ فروردین و روز طبیعت اظهار داشت: روز طبیعت یا همان سیزده بدر یک سنت قدیمی در میان ایرانی ها بوده و شهروندان در این روز با حضور در طبیعت خویش را برای یک سال کاری آماده می کنند و این روز در واقع روز انس با طبیعت به حساب می آید.

وی اضافه کرد: از آنجاییکه باید در این روز بشدت از تقابل با طبیعت دوری شود و مهربانی با محیط زیست و طبیعت در رفتار و منش ما قرار گیرد، به شهروندان و مسافران نوروزی سفارش می شود ضمن بهره مندی از موهبت های الهی به اخلاق طبیعت گردی و سفارش های زیست محیطی برای حفظ و حراست از طبیعت و محیط زیست توجه نمایند چون که بی توجهی و تخریب محیط زیست برای خود انسان و جانداران دیگر هم مشکل آفرین است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران در ادامه ضمن اشاره به این که سفارش می شود در روز سیزده فروردین گردشگران کیسه مخصوص جمع آوری زباله را با خود به همراه داشته باشند و در انتها روز زباله های تولیدی را به مکانهای پیشبینی شده منتقل کنند، اظهار داشت: نباید زباله های خویش را در جنگل، ساحل دریا، کنار چشمه های آب، دره ها و مناطق کوهستانی رها نماییم.

مزینانی از دیگر نکاتی را که باید در این روز مورد توجه قرار گیرد، توجه نسبت به درختان و بوته های جنگلی و گیاهان عنوان و تصریح کرد: محافظت از حیات وحش در مناطق طبیعی و همینطور پرندگان در داخل بوستان ها و پارک های جنگلی و طبیعت، خصوصا در این ایام که زمان آبستنی بعضی از جانوران و همینطور لانه گزینی و تخم گزاری پرندگان بوده از دیگر ملاحظاتی است که باید از جانب طبیعت دوستان و گردشگران به دقت رعایت شود.

وی همینطور با اشاره به اینکه پاکیزه نگه داشتن حاشیه رودخانه ها و نهرهای طبیعی که در نقاط مختلف استان جاری بوده و اغلب منشأ تأمین آب آشامیدنی کلانشهر تهران است، اهمیت ویژه ای دارد، سفارش کرد: طبیعت گردان با عنایت به فصل گلدهی گیاهان، محل اسکان خویش را در اماکنی انتخاب کنند که از پوشش گیاهی و جنگلی کمتری برخوردار باشد و از لگدمال کردن گیاهان و شکستن سرشاخه های درختان اجتناب کنند.

مقام مسئول در محیط زیست استان تهران همینطور یادآور شهروندان ماهیان قرمز خویش را فقط در استخرها یا حوضچه هایی که شهرداری در بعضی نقاط شهر ایجاد کرده، رهاسازی کنند و همینطور از رها کردن سبزه عید خود در طبیعت و مسیرهای مواصلاتی اجتناب کنند.

مزینانی همینطور از مردم خواست در چارچوب نظر طبیعت و در اقدام های نمادین و فرهنگی اندکی از وقت خویش را برای پاکسازی و مهربانی با طبیعت و مواهب الهی قرار دهند و تلاش کنند این مورد را به دیگران هم آموزش دهند.

وی با اشاره به اینکه شهروندان در صورت احتیاج به آتش، در حد امکان از زغال آماده استفاده نمایند و از شکستن هرگونه سرشاخه درختان اجتناب کنند، اظهار نمود: لازم است طبیعت گردان خاکستر آتش افروخته خویش را هم با آب و خاک خاموش کرده و همینطور از روشن کردن آتش در کنار درختان اجتناب کنند و درصورت مواجه احتمالی با هر گونه حریق در جنگل و مکانهای مستعد، نسبت به خاموش کردن آن اقدام و یا با مراکز آتش نشانی، محیط زیست و منابع طبیعی تماس گرفته و مبحث را به سرعت اطلاع دهند.

به گزارش روابط عمومی حفاظت محیط زیست استان تهران، مزینانی با اشاره بر این که گشت های ویژه یگان حفاظت محیط زیست در مناطق مختلف استان در روز طبیعت هم کماکان ادامه دارد، تصریح کرد: شهروندان و طبیعت گردان روز سیزده نوروز در صورت مشاهده تخلف هایی همچون آلودگی محیط، زباله و پسماندها، شکار حیات وحش و موضوع هایی از این قبیل، با سامانه تلفنی۱۵۴۰ یا شماره ۰۹۰۵۱۶۰۵۵۷۰ تماس گرفته و مبحث را اطلاع دهند.

منبع: