استفاده 80 درصدی از ظرفیت آبخوان های کشور

به گزارش باغ من، رئیس مرکز ملی اقلیم و سرپرست بحران خشکسالی سازمان هواشناسی کشور ضمن اشاره به وضعیت آبخوان های کشور اظهار نمود: ما از ۸۰ درصد آب آبخوان ها استفاده می کنیم؛ درصورتی که استاندارد آن ۲۰ درصد است.

به گزارش باغ من به نقل از ایسنا، احد وظیفه در نشست تخصصی«تغییر اقلیم از دیدگاه هواشناسی» با تأکید بر خشکسالی، سیلاب و طوفان های گرد و غبار به بررسی تغییر اقلیم و خشکسالی در کشور پرداخت و اظهار نمود: اقلیم، میانگین شرایط بلندمدت در یک منطقه است و تغییر اقلیم به طور عمده توسط انسان رخ می دهد که باعث گرمایش جهانی شده است.

وی افزود: طی ۵۰ سال قبل در کشور، دما در هر دهه به صورت متوسط حدود ۰.۴ سلسیوس بالا رفته است و به تبع آن تبخیر هم بالا رفته و میانگین بارش تجمعی کشور از ۲۵۰ به ۲۰۰ کم شده است.

رئیس مرکز ملی اقلیم و سرپرست بحران خشکسالی سازمان هواشناسی کشور با اشاره به شاخص SPI یا بارش نرمالایز شده که از تبخیر و بارش به دست می آید، اظهار داشت: ما از سال ۱۳۷۰ به بعد به جز سال ۱۳۹۷ و ۱۳۹۸همواره در کشور خشکسالی داشتیم.

وی با اشاره به شاخص دیگری به نام SPEI اضافه کرد: بر طبق این شاخص، کشور ما همواره در خشکسالی است و دنیا هم بشدت نسبت به این شاخص تغییر کرده و خشک تر شده است.

وظیفه تصریح کرد: خشکسالی در کشور باعث افزایش مهاجرت به شهرها شده و شمار جمعیت تحت تاثیر خشکسالی هم رو به افزایش است.

وی سپس با تأکید بر اهمیت امنیت آبی در کشور اظهار داشت: امنیت آبی به مفهوم ظرفیت حفظ دسترسی پایدار به مقدار کافی و باکیفیت مناسب، آب برای تداوم زندگی، سلامت انسان و توسعه اقتصادی-اجتماعی، تضمین حفاظت در مقابل آلودگی ها و حوادث در رابطه با آب و حفظ اکوسیستم ها در محیطی صلح آمیز و پایدار سیاسی است.

رئیس مرکز ملی اقلیم و سرپرست بحران خشکسالی سازمان هواشناسی کشور اضافه کرد: ما از ۸۰ درصد آب آبخوان ها استفاده می نماییم درصورتی که استاندارد آن ۲۰ درصد است.

وی افزود: مناطق کم بارش بیشتر از ۵۰ درصد جمعیت را در خود جای داده اند و تنها ۲۵ درصد آب تجدیدپذیر کشور را تأمین می کنند.

وظیفه عمر برخی آبخوان ها در کشور را رو به اتمام دانست و اضافه کرد: درنتیجه این امر، فرونشست اتفاق می افتد و برداشت کشاورزی از آنها با مشکل مواجه خواهد شد.

وی اضافه کرد: گردوخاک در یک بازه ده ساله، حدود ۵۸ میلیارد تومان در شش استان خسارت وارد کرده است درصورتی که میتوان گفت در سایر نقاط کشور این خسارات وارد شده است.

در ادامه این نشست، احد وظیفه همچون راهکارهای مواجهه با تغییر اقلیم را توسعه دانش و درک چگونگی و منشا مخاطرات همینطور تدوین چارچوب مبتنی بر شواهد و تمرکز بر چگونگی تاثیر مخاطرات و درنهایت برنامه ریزی با بهره گیری از آنها ذکر کرد.

وی افزود: ۲۲ درصد انرژی اتحادیه اروپا در سال ۲۰۲۲ از باد و خورشید به دست آمده است، انرژی خورشیدی برای اروپا سال قبل ۳۵ میلیارد متر مکعب جایگزین سوخت گاز شده است، ساز و کار تنظیم کربن در مرزهای اتحادیه اروپا بنا شده که موثر بر افزایش مالیات یا منع واردات برخی کالاها است که تولید آنها انرژی بر و با توان رهاسازی زیاد کربن است.

وظیفه در انتها با اعلان اینکه این امکان وجود دارد که خشکسالی به پاندمی بعدی تبدیل گردد اظهار داشت: سیستم های مهندسی باید با طبیعت کار کنند و متأسفانه در برنامه هفتم توسعه کشور به این مخاطرات توجه کافی نشده است.

منبع: