خشکسالی های ناگهانی ارمغان تغییرات آب وهوایی

باغ من: باغ من: خراسان رضوی جهان در سالهای اخیر با بلایای شدید در رابطه با آب وهوا مواجه بوده است؛ از ذوب یخچال ها گرفته تا سیل و موج گرما، با تغییر آب وهو بیشتر می شود.
به نقل از ویفروم، به تازگی، مطالعه ای نشان داد که تغییرات آب وهوایی نیز به افزایش دفعات خشکسالی های ناگهانی در سرتاسر جهان کمک می نماید. خشکسالی های ناگهانی به سرعت و طی چند هفته ایجاد می شوند و اگر در زمان نامناسبی رخ می دهند، کشاورزی یک منطقه را ویران خواهند کرد همین طور با گرم شدن سیاره بسیار زیاد خواهند شد.
پژوهشگران در مطالعه جدید سال ۲۰۲۳ دریافتند که خطر خشکسالی ناگهانی که می تواند در عرض چند هفته ایجاد شود، در دهه های آینده در هر منطقه کشاورزی عمده در سرتاسر جهان به سرعت بیشتر می شود.
خشکسالی ناگهانی به سبب ظهور ناگهانی همین طور تأثیرات عمده و متنوع آن بر کشاورزی، اکوسیستم های طبیعی و جامعه توجه پژوهشگران، پزشکان و عموم مردم را به خود جلب کرده است.
در آمریکای شمالی و اروپا، زمینهای زراعی که چند سال پیش ۳۲ درصد احتمال خشکسالی ناگهانی داشتند، می توانند تا دهه های پایانی قرن حاضر به اندازه ۵۳ درصد احتمال خشکسالی ناگهانی سالانه داشته باشند. در نتیجه تولید غذا، انرژی و منابع آب تحت فشار فزاینده ای قرار می گیرد و هزینه خسارت نیز افزایش خواهد یافت.
خشکسالی ناگهانی در بعضی از مناطق آمریکا در سال ۲۰۱۷ موجب خسارت ۲.۶ میلیارد دلاری به کشاورزی شد.
همه خشکسالی ها زمانی شروع می شوند که بارندگی متوقف شود. نکته جالب در مورد خشکسالی های ناگهانی این است که با گرم شدن آب وهوا خودرا تقویت می کنند. هنگامی که هوا گرم وخشک است، خاک به سرعت رطوبت خودرا از دست می دهد. هوای خشک رطوبت را از زمین خارج می کند و افزایش دما می تواند این تقاضای تبخیر را افزایش دهد. کمبود باران در خشکسالی ناگهانی می تواند به فرآیندهای بازخورد کمک نماید.

نتایج بررسی نشان داد که اگر انتشار گازهای گلخانه ای از وسایل نقلیه، نیروگاه ها و سایر منابع انسانی ادامه یابد، زمینهای زراعی در بیشتر آمریکای شمالی و اروپا به ترتیب ۴۹ درصد و ۵۳ درصد احتمال خشکسالی ناگهانی تا دهه های پایانی خواهند داشت. این قرن در سطح جهانی، بیشترین افزایش پیش بینی شده در اروپا و آمازون خواهد بود.
کاهش انتشار گازهای گلخانه ای می تواند خطر را بطور قابل توجهی کم کند اما پژوهشگران اظهار نمودند که خشکسالی های ناگهانی همچنان در سرتاسر جهان در سناریوی کم انتشار حدود ۶ درصد بیشتر می شود. خشکسالی ناگهانی در سال ۲۰۲۲، موجب کاهش تردد در رودخانه شد که بیش از ۹۰ درصد صادرات کشاورزی ایالات متحده را حمل می کند. مزارع نیز می توانند تحت تأثیر خشکسالی های ناگهانی قرار گیرند. در طول خشکسالی شدید در سال ۲۰۱۲ در مرکز ایالات متحده، علوفه گاوها به اتمام رسید و آب کمیاب شد.
فقط کشاورزی نیست منابع انرژی و آب نیز می توانند در خطر باشند. خشکسالی شدید تابستانی اروپا در سال ۲۰۲۲ به عنوان خشکسالی ناگهانی آغاز شد که با فروپاشی موج گرما به یک رویداد بزرگتر تبدیل شد. سطح آب در بعضی رودخانه ها به قدری پایین آمد که نیروگاه ها به سبب عدم تامین آب برای خنک سازی، تعطیل شدند و مشکلات منطقه را تشدید کرد.
یکی از راه های کمک به کشاورزی برای سازگاری با خطر فزاینده، بهبود پیش بینی ها برای بارندگی و دماست که می تواند به کشاورزان در تصمیم گیری های حیاتی، مانند کاشت یا عدم کاشت کمک نماید.
هواشناسی در پیش بینی های کوتاه مدت چند هفته ای و پیش بینی های آب وهوای بلندمدت با بهره گیری از مدلهای کامپیوتری بسیار ماهر است، اما خشکسالی های ناگهانی در یک بازه زمانی میانی شکل می گیرند که پیش بینی آن دشوار است.
افزایش آگاهی نیز می تواند کمک کننده باشد. اگر پیش بینی های کوتاه مدت نشان میدهد که احتمال بارش یک منطقه وجود ندارد، باید فورا زنگ خطر را به صدا درآورد. اگر پیش بینی کنندگان پتانسیل افزایش دما را نیز ببینند، این خطر خشکسالی ناگهانی را بیشتر می کند.
اگر خشکسالی ناگهانی در یک نقطه بحرانی در فصل رشد رخ دهد، می تواند کل محصول را نابود کند. در این شرایط، محصولات و پوشش گیاهی بسیار سریع تر از خشکسالی های طولانی مدت معمولی از بین می روند و آگاهی از خطر خشکسالی های ناگهانی و اتخاذ گام هایی برای کاهش تأثیر آن بسیار اهمیت دارد.
منابع

greennetwork.asia

nationalpreparednesscommission.uk

weforum.org

ssec.wisc.edu

برچسب ها:, , ,