ترفند کشورها در مقابله با گرما

باغ من: خراسان رضوی بریتانیا، سیستم هشدار سلامت گرما را برای صیانت از افراد لطمه پذیر در طول موج گرما راه اندازی کرده است، در صورتیکه سایر کشورها نیز درحال اجرای طرح هایی برای مقابله با گرما هستند.
عمر بادور، رئیس نظارت بر اقلیم در سازمان جهانی هواشناسی (WMO) اظهار نمود که نخستین هفته جولای ۲۰۲۳ می تواند بعنوان گرمترین هفته ثبت شده تابحال در نظر گرفته شود. میانگین دمای جهانی در هفتم جولای به ۱۷.۲۴ درجه سانتی گراد رسید و رکوردهای دمایی قبلی ثبت شده در چند روز پیش از خویش را شکست.
دانشمندان اتحادیه اروپا در ۶ جولای نشان دادند که ژوئن گرمترین ماه ثبت شده در جهان بوده است و دمای ثبت شده هم در خشکی و هم در دریا به صورت غیر طبیعی بالا بود.
این اتفاق زمانی رخ داد که سازمان جهانی هواشناسی اعلام نمود: پدیده آب وهوایی ال نینو شروع شده است که دوره های طولانی تری از هوای گرم و خشک را به همراه دارد. بادور اظهار داشت که انتظار می رود، ال نینو در سال ۲۰۲۴ افزایش یابد که بعد از آن یک رکورد برای گرما باشد.
تابستان سوزان ۲۰۲۲ رکوردهای دما را در سرتاسر اروپا، آسیا و آفریقا شکست و دولت ها را بر آن داشت تا هشدارهای بهداشتی صادر کنند و از افراد صدمه پذیر خواسته شد تا در خانه بمانند تا از مشکلات گرمایی دور باشند.
بر اساس گزارش رصدخانه زمین ناسا، در ۱۳ جولای ۲۰۲۲، دمای هوا در اسپانیا به ۴۲.۲ درجه سانتی گراد رسید، در حالیکه تونس ۴۸ درجه سانتی گراد را ثبت نمود و رکورد ۴۰ سال را شکست در حالیکه پرتغال و بریتانیا برای موج گرمای بیشتر در ماه جولای آماده می شوند.

در بریتانیا، کشور جزیره ای که به آب وهوای خنک و مرطوب مشهور است، دمای بالای ۴۰ درجه سانتی گراد برای نخستین بار در ۱۹ جولای به ثبت رسید.
اداره آمار ملی دولت بریتانیا ۳۲۷۱ مرگ ومیر در موج گرما را بین ژوئن تا آگوست ۲۰۲۲ ثبت نمود. نرخ مرگ ومیر در این دوره ۶.۲ درصد بالاتر از میانگین ملی پنج ساله در این زمان از سال بود. مهم ترین راهکار کشورها برای مقابله با تهدید امواج گرما در ذیل عرضه شده است.
دولت فرانسه بعد از ۱۱ هزار مرگ ناشی از گرما در سال ۲۰۲۲، نخستین طرح ملی مدیریت موج گرما را منتشر نمود. در این برنامه سالمندان و افراد صدمه پذیر جهت بررسی وضعیت سلامت خود در دوره های گرم تماس دریافت می کنند. از کارکنان تحویل پست هم خواسته می شود افرادی را که امکان دارد تحت تاثیر گرما قرار گرفته اند را بررسی نمایند. دولت همینطور دستور داده است که نظارت بر دما در مدارس و مکانهای عمومی صورت گیرد تا برای افراد مکانهای خنک عرضه کند.
ایالت کالیفرنیا اخیرا یکی از طولانی ترین خشکسالی های تاریخ را گذرانده است اما تهدید تداوم موج گرما سبب ایجاد طرحی برای انعطاف پذیرتر کردن ایالت و مردم آن در مقابل گرمای شدید شده است. محور اصلی طرح ۸۰۰ میلیون دلاری، اجرای یک سیستم نظارت بهداشتی در سطح ایالت برای ردیابی و مداخله در موارد بیماری های ناشی از گرماست. این ایالت همینطور می خواهد راهکارهای مبتنی بر طبیعت را برای مبارزه با تاثیر رویدادهای گرمای شدید ایجاد نماید.

موج گرمای چند ماهه در سال ۲۰۲۲، چین را در بحران انرژی فرو برد چونکه نیروگاه ها در کوشش برای تأمین تقاضا بودند. به گزارش گاردین، در استان سیچوان، جایی که ۸۰ درصد تولید برق از برق آبی است، هواپیماهای «بارورسازی ابرها» در کوشش برای افزایش بارندگی است. نتایج مطالعات نشان می دهد که مرگ و میر ناشی از گرما در چین در ۴۰ سال قبل به سرعت افزایش پیدا کرده است.
گرمای شدید می تواند منجر به کم آبی و در بدترین موارد گرمازدگی شود. اگر بیمار بتواند طی ۳۰ دقیقه خنک شود، گرمازدگی معمولا کمترین تاثیر را دارد. کودکان، افراد مسن و افراد مبتلا به بیماری های مزمن مانند دیابت و مشکلات قلبی بیشتر در معرض خطر گرمازدگی هستند.
افزودن سایبان های خورشیدی به مناطق ورزش و میادین عمومی و ایجاد پارک ها، خیابان ها و مسیرهای سایه دارتر می تواند به افراد در انجام فعالیتهای روزانه کمک نماید.
منابع

preventionweb.net

weforum.org

euronews.com

منبع:

برچسب ها:, , ,