در گفت وگو با باغ من مطرح شد؛ داده های ۱۸ ایستگاه پایش هوای اصفهان بزودی یکپارچه می شود

به گزارش باغ من، رییس اداره امور لابراتوار های حفاظت محیط زیست استان اصفهان اظهار داشت: بزودی داده های ۱۸ ایستگاه پایش هوای کلان شهر اصفهان در سامانه ملی پایش کیفی هوای کشور به طور یکپارچه اعلام خواهد شد.

بابک صادقیان در گفت و گو با خبرنگار مهر گفت: طبق ماده ۲۰ بخشنامه فنی ماده ۲ قانون هوای پاک همه دستگاه های اجرائی و به ویژه شهرداری ها ملزم هستند که اطلاعات ایستگاه های پایش کیفی هوا را به سامانه ملی پایش کیفی هوای کشور ارایه کنند.
وی با اشاره به این که تا سال قبل اطلاعات ایستگاه های شهرداری اصفهان وارد سامانه ملی پایش کیفی هوای کشور می شد، اشاره کرد: از زمانی که مشکلات نرم افزاری و موضوع هک کردن نمایشگرهای شهری پیش آمد اعلام داده های ایستگاه های پایش هوای اصفهان گرفتار مشکل شد اما حالا ایرادات برطرف شده و بدنبال این هستیم که اطلاعات ایستگاه های سنجش آلودگی هوا متعلق به شهرداری اصفهان وارد سامانه ملی پایش کیفی هوای کشور شود که این مهم طی چند روز آینده نهایی خواهد شد.
رئیس اداره امور لابراتوار های اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان با اعلان اینکه هم اینک ۱۳ ایستگاه پایش هوای شهرداری در سامانه ملی پایش کیفی هوای کشور وجود دارد اما دیتا نشان نمی دهند، اظهار داشت: درحال هماهنگی با سازمان حفاظت محیط زیست هستیم که این ارتباط را برقرار کنند و بزودی اطلاعات ۱۸ ایستگاه پایش هوای کلانشهر اصفهان را در یک سامانه بصورت تجمیعی و یکپارچه خواهیم داشت.
نظارت محیط زیست بر هزینه کرد ۵۰ درصد عوارض آلایندگی توسط شهرداری ها
صادقیان همین طور با اشاره به این که برمبنای مصوبه هیئت دولت، شهرداری ها مکلف شدند با نظارت ادارات کل محیط زیست استانها حداقل ۵۰ درصد عوارض آلایندگی را در حوزه حفظ محیط زیست هزینه کنند، اشاره کرد: این یکی از بندهای دستورالعمل اجرائی ماده ۲۷ قانون مالیات بر ارزش افزوده بوده که ذیل ماده ۴۰ این قانون آمده است و برمبنای آن شهرداری ها و دهیاری ها ملزم هستند که هزینه کرد ۵۰ درصد مبلغ دریافتی عوارض آلایندگی را با نظارت و تأیید سازمان حفاظت محیط زیست در برنامه ها و پروژه ها انجام دهند.
وی اضافه کرد: خوشبختانه با این مصوبه قانونی، طی چند هفته آتی که پرداختی ها از محل عوارض آلایندگی صورت گیرد در کمیته ای که به ریاست معاون عمرانی استاندار در محل استانداری اصفهان تشکیل می شود بر نحوه هزینه کرد این عوارض نظارت خواهیم کرد در صورتیکه قبل از این چنین امکانی وجود نداشت و تا سال پیش شهرداری تشخیص می داد که عوارض آلایندگی کجا هزینه شود.
استفاده از مصوبه قانونی در هزینه کرد قسمتی از عوارض آلایندگی برای پروژه های زیست محیطی
رئیس اداره امور لابراتوار های اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان اشاره کرد: با توجه به این که تا حالا عوارض آلایندگی دریافت نشده هنوز عملیاتی هم صورت نگرفته که ۵۰ درصد عوارض آلایندگی کجا هزینه شود؛ منتظر هستیم که پرداخت عوارض آلایندگی صورت گیرد و زمانیکه کمیته با حضور معاون استاندار تشکیل گردد ساز و کار نحوه ی اجرای این اعتبارات در آنجا مشخص خواهد شد.
صادقیان افزود: مکاتبات درباب این مصوبه قانونی با شهرداری ها انجام شده است و بعد از واریز عوارض آلایندگی، یکی از مسائلی که در این کمیته مطرح خواهیم کرد ایستگاه های سنجش و سامانه پایش کیفی هوای شهر اصفهان خواهد بود.
به گزارش باغ من به نقل از مهر، از شهریور ۱۴۰۰ اطلاعات ایستگاه های سنجش کیفی هوای کلان شهر اصفهان به طور یکپارچه اعلام نمی شود و یا ایستگاه ها برای مدتی از مدار خارج می شوند که این امر سبب شده که اطلاعات دقیقی از میانگین شاخص کیفی هوای شهر اصفهان در دسترس شهروندان قرار نگیرد.
پنج ایستگاه در خیابان های احمدآباد، رودکی، استانداری، پروین و بزرگراه خرازی متعلق به اداره کل حفاظت محیط زیست است که داده های آنها بوسیله برنامه گوشی تلفن همراه و همین طور پایگاه اطلاع رسانی اداره کل اعلام می شود و ۱۳ ایستگاه در خیابان های انقلاب، میرزا طاهر، زینبیه فرشادی، فیض، ۲۵ آباد، کاوه، رهنان، ولدان، کردآباد، دانشگاه صنعتی، پارک زمزم و سپاهان شهر متعلق به شهرداری اصفهان است که بخش کنترل کیفیت معاونت حمل و نقل شهرداری طی یک سال قبل بوسیله رسانه ها درباب وضعیت هوا در ایستگاه های متعلق به خود اطلاع رسانی می کند.
مسئولان محیط زیست و شهرداری اصفهان علت نبود سامانه یکپارچه برای اعلام شاخص هوا و همین طور قطعی دائم برخی ایستگاه ها را کمبود اعتبارات برای تعمیر یا اضافه کردن ایستگاه ها عنوان کردند. منصور شیشه فروش مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان نیز پیش تر به خبرنگار مهر گفته بود دستکم ۱۵ میلیارد تومان برای رفع مشکلات ایستگاه های پایش هوای کلانشهر اصفهان نیاز است.