احتمال رخداد توفان شن در شرق ایران

به گزارش باغ من، سازمان هواشناسی نسبت به وزش باد شدید و افزایش ارتفاع موج در جنوب کشور، رگبار باران و احتمال آبگرفتگی معابر در ۶ استان و وزش باد شدید و خیزش گرد و خاک در ۱۵ استان اخطار داد.

به گزارش باغ من به نقل از ایسنا، سازمان هواشناسی با صدور اخطار سطح نارنجی از افزایش سرعت وزش باد جنوب شرقی تا محدوده ۳۶ نات با تکیه بر تنگه هرمز و دریای عمان، افزایش ارتفاع امواج بین ۱تا ۲متر در سواحل و بیشتر از ۲ متر در فراسواحل از سه شنبه تا پس از ظهر جمعه (۳ تا ۶ مرداد) اطلاع داد.

این شرایط جوی روز سه شنبه و جمعه در خلیج فارس، تنگه هرمز و دریای عمان، مناطق ساحلی و دور از ساحل استان هرمزگان، چهارشنبه در خلیج فارس، دریای عمان و تنگه هرمز، مناطق ساحلی و دور از ساحل استان هرمزگان و مناطق ساحلی جنوبی استان بوشهر پیشبینی می شود.

بر اثر این مخاطره جوی، اختلال در ترددهای دریایی شناورهای سبک و نیمه سنگین، احتمال اختلال در تردد کشتی های تجاری، پاره شدن تورهای صیادی و صدمه به قفس های پرورش ماهی دور از انتظار نیست.

سازمان هواشناسی برای کاهش صدمه ها و مخاطرات ناشی از این شرایط جوی، اجتناب از تردد شناورهای سبک و فعالیتهای تفریحی و شنا درجاسک، سیریک، لارک، هرمز، قشم، بندرعباس، هنگام، تنب بزرگ و کوچک، ابوموسی، سیری، کیش، لاوان، تمهیدات لازم جهت تردد ایمن شناورهای مسافربری و کشتی های تجاری را سفارش می کند.

این سازمان همینطور با صدور اخطار سطح زرد از افزایش وزش باد شمال غربی تا ۲۸ نات، افزایش ارتفاع امواج بین ۱ تا ۲ متر در سواحل و بین ۲ تا ۳ متر در نواحی دور از ساحل از پس از ظهر دوشنبه تا چهارشنبه( ۲ تا ۴ مرداد) در دریای خزر، مناطق ساحلی و دور از ساحل استانهای گیلان، مازندران و گلستان اطلاع داد.

در اثر این مخاطره جوی افزایش ارتفاع موج بخصوص در ساعت ظهر تا پس از ظهر، اختلال در ترددهای دریایی شناورهای سبک، احتمال پاره شدن تورهای صیادی و صدمه به قفس های پرورش ماهی و احتمال اختلال در تردد کشتی های تجاری در دریای عمان پیشبینی می شود.

سازمان هواشناسی در این شرایط جوی احتیاط و رعایت موارد ایمنی در ترددهای دریایی بخصوص تردد شناورهای سبک و قایق های صیادی و تفریحی، اتخاذ تمهیدات لازم جهت جلوگیری از هرگونه خسارت احتمالی را سفارش می کند.

این سازمان با صدور اخطار سطح زرد ازفعالیت سامانه بارشی و رشد ابرهای همرفتی، رگبار باران و رعدوبرق، وزش باد شدید موقت گاهی همراه با گردوخاک از دوشنبه تا پنجشنبه( ۲ تا۵ مرداد) اطلاع داد.

این شرایط جوی روز دوشنبه درشمال استانهای آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی، نیمه شمالی اردبیل، جنوب شرق سیستان و بلوچستان، چهارشنبه درنیمه شمالی استانهای آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و اردبیل، دامنه و ارتفاعات مازندران، نیمه جنوبی سیستان و بلوچستان، شرق هرمزگان و پنجشنبه در نیمه جنوبی سیستان و بلوچستان، شمال و شرق هرمزگان مورد انتظار است.

در اثر این مخاطره جوی احتمال آبگرفتگی معابر، لغزندگی جاده ها، احتمال جاری شدن روان آب، وقوع صاعقه، وزش باد، در نواحی مستعد خیزش گردوخاک، احتمال خسارت به سازه های موقت همچون بنرها، داربست ها و تابلوهای تبلیغاتی و احتمال شکستن درختان کهنسال پیشبینی می شود.

سازمان هواشناسی برای کاهش صدمه ها و مخاطرات ناشی از این شرایط جوی اجتناب از اسکان و برپا کردن چادرهای مسافرتی در حاشیه و بستر مسیل ها، احتیاط در سفرهای برون شهری بخصوص در اطراف رودخانه ها، احتیاط در فعالیتهای کوه نوردی و جابجایی عشایر، آمادگی دستگاههای اجرایی و امدادی و پاک سازی دهانه پل ها، لایروبی کانال ها و آب روها را سفارش می کند.

سازمان هواشناسی در ادامه این اخطار از افزایش گرادیان فشاری، وزش باد نسبتا شدید تا شدید و در نواحی مستعد همراه با گردوخاک از دوشنبه تا سه شنبه ( ۲ تا ۳ مرداد) اطلاع داد.

این شرایط جوی روز دوشنبه در خراسان جنوبی، خراسان شمالی، خراسان رضوی، کرمان، سیستان و بلوچستان، یزد، چهارمحال و بختیاری، اصفهان، جنوب سمنان، قم، مرکزی و جنوب تهران و سه شنبه در خراسان جنوبی، خراسان رضوی، خراسان شمالی، کرمان، سیستان و بلوچستان، چهارمحال و بختیاری، اصفهان، جنوب سمنان، قم، مرکزی، جنوب تهران، جنوب خوزستان و بوشهر پیشبینی می شود.

در اثر این مخاطره جوی در مناطق مستعد خیزش گردوخاک، کاهش شعاع دید و کاهش کیفیت هوا، احتمال رخداد توفان شن در شرق کشور، احتمال خسارت به تجهیزات شهری و برون شهری همچون سقوط بنر، تابلوهای تبلیغاتی، داربست ها و سازه های موقت، احتمال سقوط اشیاء از ارتفاعات و احتمال شکستن نهال ها و درختان کهن سال مورد انتظار است.

سازمان هواشناسی برای کاهش صدمه ها و مخاطرات ناشی از این شرایط جوی اجتناب از تردد غیر ضروری بیماران تنفسی، افراد سالخورده و کودکان، پرهیز از فعالیت کویرنوردی، احتیاط در تردد جاده ای، اطمینان از استقامت سازه های موقت، احتیاط در فعالیتهای عمرانی، احتیاط در عبور و مرور و عدم پارک خودرو در حاشیه ساختمان های نیمه کاره و درختان کهن سال و محدودیت در فعالیتهای کشاورزی را سفارش می کند.

به گزارش باغ من به نقل از ایسنا در هشدار نارنجی رنگ سازمان هواشناسی پیشبینی می شود که پدیده ای جوی اثرات منفی به دنبال داشته باشد و خسارت های احتمالی را سبب شود. اخطار نارنجی برای آماده باش دستگاههای مسئول برای مقابله با یک پدیده خسارت زا صادر می شود. اخطار زردرنگ به معنای اینست که پدیده ای جوی رخ خواهد داد که امکان دارد در سفرها و انجام کارهای روزمره اختلالاتی را ایجاد نماید. این اخطار برای آگاهی مردم صادر می شود تا بتوانند آمادگی لازم را برای مواجهه با پدیده ای جوی داشته باشند که از حالت معمول کمی شدت بیشتری دارد. از طرفی مسؤلان هم در جریان این هشدارها قرار می گیرند تا اگر لازم باشد تمهیداتی را بیندیشند.