زنگنه: تحریم ها مانع تعمیر و اصلاح تجهیزات رفع آلایندگی در پارس جنوبی

به گزارش باغ من وزیر نفت با اشاره به این که حالا در منطقه پارس جنوبی گازهایی سوزانده می شوند که در محدوده مجاز محیط زیستی نیستند اظهار داشت: این مورد همچون مواردی است که باید جزو جنایت های آمریکا تلقی نماییم چونکه ما برای این واحدها تجهیزات رفع آلایندگی گرفته بودیم اما شرکت هایی که از آنها خریداری کردیم، در زمان تحریم نسبت به تعمیر و اصلاح آنها اقدام نمی کنند.
به گزارش باغ من به نقل از ایسنا، بیژن زنگنه امروز در بیست و یکمین همایش ملی واحدهای صنعتی و خدمات سبز اظهار نمود: بطور کلی کار نفت، با آلودگی هوا هم راه است و هیدروکربن ها چه در مرحله استخراج و چه در مرحله انتقال و مصرف سبب آلوده شدن محیط زیست می شوند. کارهای نفتی سبب تولید آلاینده هایی مانند کربن دی اکسید می شوند و در محیط زیست تغییراتی ایجاد می کنند و حتی سبب تولید گازهای گلخانه ای می شود.
وزیر نفت با بیان این که ما از بزرگترین تولیدکنندگان نفت بودیم اشاره کرد: برای کارهای نفتی با انواع و اقسام آلودگی ها در محیط کار رو به رو هستیم و انواع سموم نیز دراین زمینه مرتبط هستند.
زنگنه ضمن اشاره به اقدامات وزارت نفت، برای بهبود محیط زیست کشور توضیح داد: در سال ۱۳۹۲، ۴۳ درصد سوخت نیروگاه ها مایع بود اما طی سال قبل این رقم به زیر ۱۲ درصد رسید همین طور تولید گاز با محوریت پارس جنوبی ۲.۴ برابر بیشتر شده است. به قول زنگنه در سال ۱۳۹۲ روزانه ۲۸۰ میلیون متر مکعب گاز در کشور تولید می شد اما امسال این رقم به ۶۷۰ میلیون متر مکعب رسیده است. همین طور برای هر ۲۵ میلیون متر مکعب گاز، ۳ میلیارد دلار هزینه می شود.
وزیر نفت با بیان این که کشور ما سومین کشور تولید کننده گاز است اشاره کرد: گاز پاک ترین سوخت هیدروکروبنی است که می تواند جایگزین سوخت نفت کوره شود که گوگرد بالایی دارد. هم اکنون ۹۵ درصد جمعیت کشور تحت پوشش گاز رسانی قرار دارند و از گاز طبیعی استفاده می نمایند. همین طور بیشتر از ۸۰ درصد روستاها، گازرسانی شده است و بدین جهت دیگر نیاز نیست که این روستاها برای تامین سوخت خود به کندن درختان و بوته ها روی بیاورند. می توان اظهار داشت که به صورتی با این اقدام از جنگل ها و مراتع حفاظت شده است.
ایشان سپس با اشاره به این که از دیگر دستاوردهای وزارت نفت برای بهبود وضعیت محیط زیست کشور، افزایش کیفیت فرآوردهای مایع تولیدی بود اشاره کرد: بنزین پتروشیمی ها بنزینی غیر اقتصادی و غیر زیست محیطی بود، هم اکنون با به سازی پالایشگاه های موجود و راه اندازی پالایشگاه خلیج فارس، تولید بنزین یورو به ۷۶ میلیون لیتر در روز رسیده است و قبل از این در سال ۱۳۹۱ تولید بنزین یورو صفر میلیون لیتر بود. تولید سوخت نفت گاز نیز هم اکنون به ۴۵ میلیون لیتر رسیده است.
وزیر نفت اضافه کرد: متاسفانه ما هم اکنون وضعیت خوبی از نظر سوزاندن فیلرها در پالایشگاه ها نداریم. چندین طرح برای مدیریت فلرها در نظر گرفته شده است که طی اواخر امسال و اوایل سال آینده به بهره برداری می رسند. طرح ملی جلوگیری از سوزاندن گازهای همراه نفت در نزدیکی بهبهان به بهره برداری خواهد رسید و حدود ۳ میلیارد دلار برای آن هزینه شده است. بر طبق این طرح خواهیم توانست که گازهای همراه نفت را با ظرفیت ۵۶ میلیون متر مکعب در روز جمع آوری و جداسازی نماییم.
زنگنه در ادامه با بیان این که هم اکنون گازهایی در پارس جنوبی سوزانده می شوند که آلایندگی آنها بیش از اندازه مجاز است توضیح داد: این از مواردی است که باید جزو جنایت های آمریکا دانست چونکه ما برای واحدهایی که گازهای بیش از اندازه مجاز تولید می کردند، کمپرسورهایی را تحت شرایط تحریم از شرکت های درجه ۲ و یا درجه ۳ خریداری کردیم. در درجه اول باید اظهار داشت که شرکت های درجه یک کشور ما را تحریم کرده بودند و مجبور شدیم که سراغ شرکت های درجه دو و سه برویم. هم اکنون این کمپرسورها با مشکل روبه رو شده است و شرکت هایی که از آنها خریداری نموده بودیم، به سبب تحریم های آمریکا نسبت به اصلاح و تعمیر آنها اقدام نمی کنند. این که آمریکا می گوید با مردم ایران کاری نداریم، اشتباه است. در واقع تمام ابعاد این گونه تحریم ها بطور مستقیم بر مردم تاثیر می گذارد.
او اضافه کرد: هم اکنون ۳۰۰۰ جایگاه سی ان جی در کشور وجود دارد که هنوز ظرفیت بعضی از آنها خالی است. البته پس از گران شدن بنزین تمایل مردم به استفاده از سی ان جی بیشتر شده است. بدین جهت ما طرح گاز سوز کردن یک میلیون و ۴۰۰ هزار خودروی وانت و حمل مسافر را در دستور کار قرار دادایم و مقرر است که با پول دولت و به صورت رایگان این خودرو ها گاز سوز شوند که این همچون اقدامات مهم وزارت نفت برای گاز سوز کردن خودرو ها و محیط زیست است.
زنگنه در بخش دیگری از صحبت های خود اظهار داشت: برای نخستین بار طرح گاز سوز کردن موتور سیکلت ها را در دستور کار قرار داده ایم، هم اکنون شکنندگی محیط زیست بیشتر از هر زمان دیگری شده است.
وزیر نفت با بیان این که شدت انرژی در ایران بسیار بالاست و این مساله هم جنبه های اقتصادی و محیط زیستی فراوانی دارد اشاره کرد: تنها راه برای تعادل عرضه و تقاضا این است که تقاضا معقول شود. طی روزهای اخیر ۶۰۰ میلیون متر مکعب روزانه انرژی مصرف شده است که نزدیک به کل مصرف یک قاره بزرگ است و ما متاسفانه دراین زمینه مراعات نمی نماییم.
زنگنه اضافه کرد: هم اکنون نیروگاه های ما با راندمان ۳۴ درصد کار می کند که ما باید این راندمان را افزایش دهیم. همین طور از سویی سوخت نیروگاه ها به صورت رایگان تامین می شود تا قیمت برق تغییری نکند. تفاوت پیک زمان زمستان و تابستان ما ۳۰۰ میلیون متر مکعب است که این یعنی فقط در زمستان ۳۰۰ میلیون متر مکعب به سبب گرمایش و مصرف انرژی افزوده می شود.
وزیر نفت در ادامه ضمن اشاره به این که ما جزو بزرگترین تولیدکنندگان کربن دی اکسید هستیم اظهار نمود: در مواقعی که ما صادرات برق انجام می دهیم، مسئولیت کاهش کربن دی اکسید هم بر عهده خودمان است. این یعنی برق را ما تولید و صادر می نماییم و از طرف دیگر باید کربن دی اکسید آنرا هم کاهش دهیم. که باید برای مدیریت آن فکری کرد.
او در آخر ضمن انتقاد از این که عوارض آلایندگی صنایع به محیط زیست پرداخت نمی گردد اظهار داشت: متاسفانه عوارض آلایندگی منبع مالی برای شهرداری ها و دهیاری ها شده است، هم اکنون در عسلویه ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیون تومان عوارض آلایندگی دریافت می شود که متاسفانه در زمینه رفع آن خرج نمی گردد.