رییس سازمان جنگل ها عنوان کرد؛ کاهش سطح آتش سوزی در جنگل های ایران

به گزارش باغ من رئیس سازمان جنگل ها با اشاره به اینکه مجموع مساحت جنگل کاری در ایران زیر یک میلیون هکتار است، اظهار داشت: به تازگی قاچاقچیان ۳۵۰ شمشاد دستگیر و به مقامات قضایی تحویل داده شده اند.

به گزارش باغ من به نقل از مهر، خسرو شهبازی، رئیس جنگل ها، مراتع و آبخیزداری در برنامه تلویزیونی طبیعت ۳۶۰ درجه، با اشاره به اینکه در اصول کشاورزی، کشت های پاییزه، بهاره و تابستانه رایج است، اظهار داشت: در سال های گذشته عمده کشت ها در ایران در فصل زمستان و در اسفندماه صورت می گرفت اما به علت وقوع پدیده تغیرات اقلیمی، شاهدیم که دیگر زمستان، فصل مناسبی برای نهال کاری نیست. برای همین تصمیم گرفتیم کاشت نهال را از فصل پاییز شروع نماییم.
برای همین در تاریخ ۱۴ آذرماه سال جاری قرار شد به نیت ۱۴ معصوم، ۱۴ میلیون نهال کشت شود که تابحال نزدیک به ۱۰ میلیون اصله نهال کشت شده است. هدف از این طرح، جلب حداکثری مردم برای نهال کاری است. در همان ۱۴ آذرماه حدود ۶۳ هزار نفر در نهضت نهال کاری شرکت کردند.
برای کاشت نهال چه کنیم؟
به گفته رئیس سازمان جنگل ها، در شهرهای مختلف ادارات منابع طبیعی، مکان هایی را برای نهال کاری شناسایی و برگزیده اند. البته تشکل های مختلف محیط زیستی هم در این حوزه فعال می باشند. شهروندانی که تمایل دارند در حوزه نهال کاری فعالیت کنند؛ می توانند به ادارات منابع طبیعی شهرها و شهرستان ها رجوع کنند و راهنمایی های لازم را از کارشناسان منابع طبیعی بگیرند.
رئیس سازمان جنگل ها در پاسخ به این پرسش که آیا سازوکاری برای انتخاب نوع نهال برای کاشت در مناطق مختلف ایران وجود دارد؟، اظهار داشت: باید هر نهالی در منطقه مناسبی کاشته شود. نمی توانیم هر درختی را در هر جایی بکاریم. باید ارتفاع و نوع خاک مناطق را برای کاشت درخت در نظر بگیریم. برخی گیاهان شوری دوست هستند. برخی در خاک شنی و برخی دیگر در خاک شنی رشد می کنند.
پاسخ رئیس سازمان جنگل ها به برخی انتقادات
شهبازی در ادامه با اشاره به اینکه ۸۰۰۰ پرسنل سازمان جنگل ها، متخصص جنگل، مرتع و آبخیز هستند، اظهار داشت: متأسفانه برخی افراد نسبت به کاشت نهال کهور انتقاد داشتند. در صورتی که متخصصان سازمان جنگل ها و موسسات تحقیقاتی روی این گونه کار مطالعاتی انجام داده اند. در مناطقی که دارای شن های روان است و دیگر هیچ گونه گیاهی قابل رشد نیست؛ گیاه کهور را کشت می نماییم.
کاشت کهور پاکستانی ایرادی ندارد
کاشت درخت کهور پاکستانی در ایران هیچ مشکلی ندارد، چون سابقه کاشت این گیاه در ایران به ۷۰ سال می رسد. کاشت کهور پاکستانی در مناطق خشک و بیابانی مثل استان خوزستان صورت می گیرد آن هم به شکل محدود. البته هم اکنون قصد توسعه آنرا نداریم.
چرا نهال های کاشته شده به ثمر نمی رسد؟
رئیس سازمان جنگل ها در ادامه در پاسخ به این انتقاد که چرا نهال های کاشته شده به ثمر نمی رسد؟ اظهار داشت: تابحال کل جنگل کاری صورت گرفته در ایران زیر یک میلیون هکتار بوده است. این عدد بالایی نیست و نشان داده است که در مقوله توسعه جنگل ها خیلی عقب هستیم و تعهدات ما برای کاشت نهال بیشتر اینهاست که باید صورت گیرد.
شهبازی همینطور اضافه کرد: خیلی ها انتقاد می کنند که چرا پروژه های نهال کاری در استان خوزستان به نتیجه نرسید؟. چون سیلاب ها سبب تخریب این نهال ها شدند.
حذف قاچاق چوب، یک شعار است
این مقام مسئول با اشاره به اینکه برداشت غیر مجاز و قاچاق چوب به صفر نمی رسد، خاطرنشان کرد: زندگی بخشی از مردم به این حوزه وابسته است، برای همین به صفر رساندن قاچاق، تنها یک شعار است اما باید آنرا به حداقل ها برسانیم.
وی افزود: هم اکنون گشت های شبانه روزی برای صیانت از جنگل ها فعال می باشند. هر هفته تقریباً حدود ۱۰۰۰ پرونده تخلف قاچاق تشکیل داده می شود. حتی اخیراً قاچاقچیان ۳۵۰ شمشاد دستگیر و به مقامات قضایی تحویل داده شده اند.
البته نیروهای حفاظتی به اندازه کافی برای صیانت از جنگل ها وجود ندارد و متاسفانه هم اکنون به علت کمبود منابع مالی دولت، امکان افزایش تعدادی نیروهای یگان سازمان جنگل ها نیست.
رئیس سازمان جنگل ها با اشاره به اینکه سطح آتش سوزی جنگل ها نسبت به ۱۰ سال قبل به یک هشتم رسیده است، اظهار داشت: در صیانت از جنگل ها باید از روش های ماهواره ای و سنجش از راه دور استفاده نماییم و نباید تنها به حفاظت فیزیکی متمرکز شویم.
شهبازی در انتها اظهار داشت: دانشگاه های گرکان، سمنان و تربیت مدرس برای تهیه و تدوین یک طرح جامع به منظور حفاظت پایدار از جنگل در حال مطالعه و بررسی هستند.