استاد گیاه شناسی دانشگاه تهران: کرونا پاسخی به عدم درک مفهوم گونه های مهاجم در اکوسیستم ها است

به گزارش باغ من استاد گیاه شناسی دانشگاه تهران بابیان اینکه کرونا با محدود کردن انسان توانست بطور موقت فشار از کره زمین بردارد، اظهار داشت: کرونا پاسخی به عدم درک مفهوم گونه های مهاجم در اکوسیستم است.

حسین آخانی در گفتگو با خبرنگار مهر، ضمن بیان اینکه برای پاسخ به پرسش تأثیرات کرونا بر محیط زیست سه مرحله زمانی پیش از کرونا، الان و پسا کرونا را باید تعریف کرد، اظهار داشت: قبل کرونا انسان به شدت به خودش مغرور شده بود و فکر می کرد هر کاری را می تواند انجام دهد بنا بر این تمام مرزهای اخلاقی را در برخورد با طبیعت از بین بُرد که یکی از آنها گسترش طمع غذایی به هر موجودی روی کره زمین بود به هر حال انسان به شکلی خودرا محق می داند هر غذایی را بخورد و هر موجودی را بکشد و هر منبعی را دست بزند.
وی بابیان اینکه دست درازی بشر در طبیعت موجب شد ویروس کرونا را که در بدن موجودات دیگر نیز بود را وارد چرخه زندگی خود کند، اضافه کرد: این بزرگترین درس طبیعت برای انسان شمرده می شود که بشر می بایست از واردکردن یک موجود به اکوسیستم دیگر جلوگیری کند کرونا در بدن خفاش مشکلی برای او ایجاد نمی کند اما در مورد انسان سلامتی را تهدید می کند.
تأثر شگرف کرونا بر محیط زیست
استاد گیاه شناسی دانشگاه تهران بابیان اینکه ویروس کرونا پاسخی به عدم درک مفهوم گونه های مهاجم در اکوسیستم ها است، اظهار داشت: باوجود اینکه سال ها دانشمندان تاکید نمودند این کار اشتباهی است متأسفانه بشر این را باور نمی کرد، بعنوان مثال نباید کهور آمریکایی، گیاه چینی یا ماهی تیلاپیا به ایران وارد می شد ازآنجاکه مرگ را در مورد طبیعت نمی بینیم لطمه این جابجایی را دیگر متوجه نمی شویم اما در مورد کرونا و انسان قابل درک است برای اینکه مستقیماً موجب مرگ می شود.
آخانی بابیان اینکه الان کرونا بعنوان یک اپیدمی در دنیا گسترش پیدا کرد و ایران هم یکی از کشورهایی که به شدت تحت تأثیر قرار گرفت، اشاره کرد: دوران کرونا موجب شد بخش قابل توجهی از مردم کره زمین خانه نشین شوند و این تأثیرات بسیار شگرفی روی محیط زیست داشت.
وی بابیان اینکه در دوران کرونا انسان متوجه شد کاستن از کارهای روتین بشر تا چه می تواند روی بهبود اوضاع کره زمین تأثیر بگذارد، اضافه کرد: بیشتر پروازهای دنیا لغو شدند و دیگر حجم بسیار زیادی از دی اکسید کربن به جو وارد نمی گردد آب و هوا در خیلی از جاهای دنیا بهتر شد برای اینکه دو درصد گازهای گلخانه ای بر اثر همین پروازها صورت می گیرد پس اگر به نصف تقلیل یافته باشد انسان توانسته در همین مدت یک درصد گازهای گلخانه ای که به جو وارد می شد را بکاهد.

افزایش مصرف آب ضرر کرونا بر محیط زیست
استاد گیاه شناسی دانشگاه تهران بابیان اینکه بعنوان نمونه در چین مصرف انرژی ۲۵ درصد و در نیویورک ۵۰ درصد گاز مونوکسید کربن کم شد، اظهار داشت: آلودگی هوا به شدت درجاهای مختلف دنیا کم شد در کشور خودمان هم این تصویر را بطور مشخص قابل درک است که هوای تهران پاک و مصرف بنزین کم شد این دستاورد بزرگی بشمار می رود.
آخانی ضمن بیان اینکه خانه نشینی فرصت بسیار زیادی به طبیعت می دهد تا خودرا مدیریت کند، اشاره کرد: لغو شدن سفرهای نوروزی موجب شد تا در روزهای عید جنگلی آتش نگیرد زباله ای در طبیعت رها نشود و حیوانات از مزاحمت های انسان در امان بودند، کرونا با محدود کردن انسان تا حدود زیادی توانست حداقل به صورت موقت فشار قابل توجهی از کره زمین بردارد.
وی اضافه کرد: در کنار همه فوایدی که کرونا بر روی محیط زیست داشت اما تأثیرات منفی نیز دارد که مصرف آب یکی از آنها است که با وارد شدن به فصل گرما می تواند مشکلات بسیار جدی در تابستان وارد کند، وارد شدن حجم بسیار زیادی از مواد شوینده و پسماندهای کرونایی به طبیعت لطمه زا خواهد بود و عدم تفکیک زباله از اثرات منفی شیوع ویروس کرونا شمرده می شود اما در کل اگر بخواهیم برآیند این اتفاقات را نگاه نماییم می تواند مثبت باشد.

پساکرونا وقت تغییر نگاه انسان به رفتارش در کره زمین
استاد گیاه شناسی دانشگاه تهران بابیان اینکه در دوران پسا کرونا فرض بر مدیریت بحران تا یک سال آینده است، اظهار داشت: دوران پسا کرونا مستلزم تغییر نگاه ما به زندگی و رفتارهایی که در کره زمین است و امیدواریم این اتفاق منجر به تغییرات جدی در رفتار ما انسان ها شود.
آخانی در ادامه اشاره کرد: در دوران پسا کرونا بجای اینکه کشورها هزاران میلیارد دلار خرج نیروی نظامی خود کنند این بودجه ها را می بایست درراه علم، پژوهش و حفظ محیط زیست به کارگیرند و اگر این اتفاق می افتاد ما امروز در مقابل این ویروس تا این حد شکننده نبودیم که این خاص ابرقدرت هایی نظیر آمریکا نیست.
وی اضافه کرد: دولت ما نیز در رفتارهای توسعه ای، اقتصادی و سیاسی بخش زیادی از منابع مالی را صرف کرد و متأسفانه علم فراموش و خرج طرح های سدسازی و انتقال آب و پروژه های گران قیمتی شد که بیشتر به نفع شرکت های خاص است و اگر این بودجه های هنگفت در پژوهش صرف می شد، امروز می توانستیم بهتر این بحران را مدیریت نماییم، پس امیدواریم در دوران پسا کرونا نگاه به علم تغییر یابد و بپذیریم علم بهتر است نه ثروت.

منبع: