کلانتری: در شمال بوشهر اسکله و آبشیرین کن نخواهیم داشت

به گزارش باغ من رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اهمیت توسعه شمال استان بوشهر اظهار داشت:  با تفاهمات انجام شده در مورد منطقه ویژه شمال استان بوشهر اسکله و آبشیرین کن نخواهیم داشت و همینطور فاصله با خوریات در تفاهم آمده و بقیه موارد هم باید طبق قانون با مطالعات زیست محیطی باشد.
به گزارش باغ من به نقل از ایسنا، شب گذشته رئیس سازمان حفاظت محیط زیست جهت بررسی وضعیت راه اندازی منطقه ویژه شمال استان وارد بوشهر شده و بامداد امروز -جمعه ۳ آبان ماه- راهی بندر دیلم شد. در این بازدید که به همراه استاندار بوشهر، نماینده شمال استان و مسئولان محیط زیست استان صورت گرفت، مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی بوشهر عنوان کرد: به مشاور شهرساز گفته شده حتی در حاشیه ها نیز طرح های غیر آلاینده پیش بینی نماید و همه موارد طبق نظر محیط زیست استان رعایت شده است. پالایشگاه گاز پیش بینی شده را حذف و بجای آن صنایع پایین دست غیر آلاینده پیش بینی کرده ایم و در واقع بر روی ارزش افزوده تمرکز کرده ایم.
مهدی صفوی افزود: فاصله تا سکونت گاه ها و مسائل دیگر نیز در نظر گرفته شده است، برای آب شیرین کن و اسکله نیز ارزیابی کامل صورت گرفته است.
“اسکله و آب شیرین کن را فراموش کنید”
پس از آن عیسی کلانتری -رئیس سازمان حفاظت محیط زیست- با صراحت اظهار داشت که “اسکله و آب شیرین کن را فراموش کنید”، و مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی بوشهر نیز اعلام نمود که چون نظر سازمان محیط زیست مخالف بود، و به دستور استاندار این دو را ندیده ایم و در بقیه موارد نیز هیچ اشکال فنی نداریم.
حذف پالایشگاه نفت و گاز، آبشیرین کن و اسکله
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر با اشاره به جزئیات طرح بیان کرد: قبلا که منطقه در نظر گرفته شده ۳ هزار و ۸۰۰ هکتار بود، تمام خوریات و ریزخورها در طرح بودند، که با مصوبه کمیته ارزیابی، طی بررسی های میدانی تمام خورها را حذف کردیم. بعد از آن از جانب دفتر ارزیابی و محیط طبیعی اعلام گردید که حریم خورها نیز باید حذف شود، پس حریم ۲۰۰ متری خورهای اصلی و حریم ۶۰ متری خورهای فرعی را از منطقه کسر کردیم.
فرهاد قلی نژاد اشاره کرد: در مجموع یک هزار و ۴۰۷ هکتار از محدوده اولیه کم شد، و معاونت محیط طبیعی نیز تاییدیه حذف خوریات را صادر کرد. در زمان ارزیابی نیز سوژه راه اندازی اسکله و آبشیرین کن عنوان شد که هم مشکل فنی راه اندازی داشته و هم اینکه سوژه زیستگاه حساس دریا مطرح بود.
وی افزود: بعلاوه حذف آبشیرین کن و اسکله، حریم رودخانه بویرات نیز از طرح حذف گردیده است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست بوشهر اشاره کرد: در ارزیابی ها پالایشگاه نفت و گاز حذف شده و تنها صنایع پتروشیمی با محدودیت های تعیین شده توسط دفتر ارزیابی امکان اجرایی شدن دارد.
تعهد محضری برای حذف آبشیرین کن
احمد رضا لاهیجان زاده، معاون محیط زیست دریایی و تالاب های سازمان حفاظت محیط زیست اظهار نمود: پس از تغییرات انجام شده بر روی منطقه پیشنهادی مشکلی نداشتیم، مشکل بر روی آبشیرین کن پیشنهاد شده توسط مشاور و اسکله بوده که با تعهد محضری حذف گردیده است.
ساکنان عسلویه در معرض تهدید سلامت هستند
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست بعد از شنیدن اظهارات عنوان شده اظهار داشت: با تفاهمات انجام شده اسکله و آبشیرین کن نخواهیم داشت و همین طور فاصله با خوریات در تفاهم آمده و بقیه موارد نیز باید طبق قانون با مطالعات زیست محیطی باشد.
عیسی کلانتری اشاره کرد: نگذاریم بلای عسلویه باردیگر بر سر بوشهر بیاید. مردم بدانند که امروز خود پرسنل و کارمندان و کارکنان نفتی عسلویه در معرض تهدید سلامت هستند.
وی اضافه کرد: خوشبختانه با تجربه عسلویه، مردم به این نتیجه رسیده اند که محیط زیست و حقوق مردم و نسل آینده نباید قربانی توسعه شود. قبلا خورها و حتی حریم خورها در توسعه دیده شده بود که تبدیل به صنایع پتروشیمی و پالایشگاهی شود. هم اکنون با تفاهمات انجام شده همه اینها حذف شده و خوریات و حریم آن از توسعه بیرون هستند و در آینده نیز اجازه تاسیس اسکله و آب شیرین کن داده نخواهد شد. در صورت رعایت این موارد توسعه شمال استان از نظر ما بلامانع است و خوشبختانه تفاهم شده که با حفظ محیط زیست و حریم دریا و حریم خورها، و حذف پالایشگاه ها پروژه فعال شود.
معاون رئیس جمهور با اشاره به تصویب کمیته ملی عسلویه در اسفند ماه سال قبل اظهار نمود: اقدامات مربوط به این کمیته انجام شده و به سازمان برنامه و بودجه ارسال شده است، قاعدتاً باید به دولت بیاید و تصویب شود که فکر می کنم پس از بودجه سال ۹۹ نوبت به این طرح خواهد رسید و امیدواریم این منطقه نیز سروسامان بگیرد.
به گزارش باغ من به نقل از ایسنا، با وجود گذشت حدود ۱۰ سال از کلنگ زنی منطقه ویژه شمال استان بوشهر، تا امروز به دلائل مختلف، مشکلات زیست محیطی آن برطرف نشده و در دوراهی راه اندازی یا عدم راه اندازی معلق مانده است.