امضای تفاهمنامه برای اسقاط موتورسیکلت های فرسوده

باغ من: رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم از انعقاد تفاهمنامه درباب اسقاط موتورسیکلت های فرسوده آگاهی داد و اظهار داشت: با همکاری ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت و با خواست و همت انجمن موتورسیکلت سازان و همراهی انجمن اسقاط این تفاهمنامه منعقد شد.

به گزارش باغ من به نقل از ایسنا سید محمد مهدی میرزایی با اشاره به اینکه یکی از مهم ترین احکام مربوط به آلودگی هوا، اسقاط موتورسیکلت های کاربراتوری فرسوده است که در ماده ۲ قانون هوای پاک به آن اشاره شده است، اظهار داشت: در این مصوبه تولیدکنندگان موتورسیکلت موظف می باشند به ازای تولید هر موتورسیکلت بنزینی، یک موتورسیکلت فرسوده را از رده خارج کند.

وی اشاره کرد: این مصوبه تا امروز اجرایی نشده است که دلیل آن نبود زیرساخت مناسب و همکاری بین بخشی نهادهای مربوطه است. اجرای این حکم قانونی توسط هیئت وزیران به مدت یک سال به تعویق افتاد و در این مدت فرصتی به طرف های مربوطه در اجرا داده شد تا مقدمات پروسه اسقاط موتورسیکلت ها را فراهم آورند.

رییس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم اضافه کرد: تلاش ها و پیگیری های مستمر ما در سازمان حفاظت محیط زیست دراین زمینه به ثمر نشست بطوریکه با همکاری ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت و با خواست و نظر مثبت و همت انجمن موتورسیکلت سازان و همراهی انجمن اسقاط تفاهمنامه ای در این خصوص منعقد شد.

رییس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم اضافه کرد: به این منظور جلسه نهایی به منظور بررسی چگونگی همکاری مسئولان ذیربط و نحوه تامین برگه گواهی اسقاط برای شماره گذاری موتورسیکلت ها در کارخانجات تشکیل شد و بعد از بحث و بررسی های کارشناسی و مفصل همه جانبه در نهایت قرارداد همکاری بین انجمن صنفی مراکز اسقاط و بازیافت خودرو فرسوده و انجمن صنعت موتورسیکلت ایران برای تامین ۱۴۰ هزار برگه اسقاط موتورسیکلت توسط انجمن صنفی مراکز اسقاط برای انجمن صنعت موتورسیکلت منعقد شد.

وی افزود: در این نشست مقرر شد هر دو انجمن برمبنای مفاد ذکر شده در قرارداد نسبت به اجرای طرح اسقاط با یکدیگر همکاری کنند و بر طبق قرارداد منعقد شده، نسبت به ارائه تعداد ۱۴۰ هزار گواهی اسقاط بوسیله سامانه ستاد سوخت و در صفحه تولید کنندگان موتورسیکلت اقدام گردد.

رییس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم اشاره کرد: بر طبق این تفاهمنامه مراکز اسقاط موظف می باشند تا ۲۷ بهمن ماه ۹۸ حدود ۴۰هزار گواهی اسقاط موتورسیکلت برای موتورسیکلت سازان فراهم آورند و در این شرایط زمینه اجرای پروسه اسقاط به ازای تولید موتورسیکلت های بنزینی فراهم خواهد شد و دیگر نیازی به تعویق مجدد حکم دولت وجود ندارد.

وی افزود: بر طبق این تفاهمنامه مراکز اسقاط موظف می باشند که از اوایل سال آینده صرفاً نسبت به اسقاط موتورسیکلت اقدام و از صدور گواهی های معادل برای موتورسیکلت ها اجتناب کنند همین طور تمامی مراکز اسقاط و تولیدکنندگان موتورسیکلت تحت پوشش انجمن های مرتبط موظف می باشند در قالب این تفاهمنامه کارهای اسقاط را انجام دهند و مسئولیت حسن انجام آن برعهده انجمن های مربوطه است.

میرزایی اشاره کرد: هم اکنون تولید موتورسیکلت در کشور مطابق با استانداردهای روز دنیا صورت می گیرد این در حالیست که در ارتباط با سایر وسایل نقلیه متحرک این مساله صادق نیست. باوجود این مساله متاسفانه شاهد کاهش تولید و فروش موتورسیکلت های استاندارد و به روز هستیم.

وی افزود: علت اصلی این امر عدم اسقاط موتورسیکلت های فرسوده و کاربراتوری و عدم جلوگیری از ورود مجدد این ناوگان به چرخه حمل و نقل است. پس این تفاهمنامه می تواند بستر بسیار مناسبی برای توسعه و افزایش تولید و استفاده از موتورسیکلت ها با استاندارد یورو۴ باشد و بالطبع شاهد کاهش آلودگی هوا ناشی از تردد موتورسیکلت های فرسوده خواهیم بود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، میرزایی اشاره کرد: گزارش های مختلفی از سهم بالای موتورسیکلت های فرسوده در آلودگی هوای کلانشهرها موجود است. بیشتر از ۱۰ درصد از آلودگی هوای شهر تهران ناشی از این موتورسیکلت های فرسوده و کاربراتوری است که هرکدام از آنها حدود ۱۲ برابر یک خودروی یورو۴ آلاینده منتشر می کنند بدین سبب انتظار می رود اسقاط این موتورسیکلت ها تأثیر مثبتی بر بهبود کیفیت هوای کلانشهرها داشته باشد.

منبع: