سایه مرگ از تالاب صالحیه دور شده اما

به گزارش باغ من ایسنا/البرز رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان نظرآباد با اشاره به اینکه اکوسیستم تالاب صالحیه بعد از یک دوره خشکی در حال بازسازی خود است اظهار داشت: اما کانال زهکشی که سال های گذشته در حوزه این تالاب کشیده شده، اکوسیستم یکپارچه تالاب را نصف کرده است.
امیدرضا تونی در حاشیه بازدید خبرنگاران از تالاب صالحیه در شهرستان نظرآباد اظهار داشت: تالاب صالحیه تنها تالاب طبیعی استان البرز است که سطح آبگیری طبیعی آن قبلاً حدود ۶۰۰۰ هزار هکتار بوده که متأسفانه در سالیان گذشته به سبب بهره برداری بی رویه از منابع آبی، مدیریت غلط منابع، توسعه ناپایدار و قطع شدن دبی رودخانه های زیاران خررود و… بطور کلی خشک شده بود.
تونی اضافه کرد: طی چند سال قبل اولویت اول محیط زیست البرز احیای تالاب صالحیه بوده است چون این تالاب هم از جهت کنترل ریزگردها که البرز و تهران را متاثر می کرد و هم به جهت اهمیت زیستگاه حیات وحش منطقه و همین طور تعادل بخشی به آب های زیرزمینی و سایر کارکردهایی که تالاب ها دارند اهمیت زیادی داشت.
به گزارش باغ من به نقل از ایسنا، وی افزود: خوشبختانه بارندگی خوبی ابتدای امسال داشتیم و امسال برای نخستین بار حجم خوبی از آب رودخانه کردان گرفته شد و در این وضعیت اکوسیستم تالاب در حال بازسازی خود است و شاهد حضور حدود ۹۰ گونه پرنده در تالاب هستیم.

وی با اشاره به اینکه نوید بارندگی خوبی در بهار ۹۹ داده شده است، اشاره کرد: امیدواریم روند بازسازی اکوسیستم تالاب صالحیه ادامه داشته باشد و بتوانیم تالاب را از مرگ حتمی نجات دهیم، بنظر می رسد خطر مرگ تالاب رفع شده است چون تابستان خشکی نداشتیم و پهنه قابل قبولی آب در تالاب وجود داشت.
این مسئول در ادامه یکی از اشکالات اصلی که برای این تالاب به وجود آمد را ورود فاضلاب صنعتی شهرک های صنعتی سپهر، هشتگرد و نظرآباد عنوان نمود و اظهار داشت: این مشکل هنوز برطرف نشده است اما خوشبختانه بعد از پیگیری های لازم، تصفیه خانه مرکزی شهرک صنعتی هشتگرد به بهره برداری رسید، تصفیه خانه شهرک صنعتی سپهر هم به ۷۵ درصد پیشرفت فیزیکی رسیده است، مشکل اصلی شهرک صنعتی نظرآباد است که البته اقداماتی برای اصلاح این تصفیه خانه انجام داده و وضعیت تا حدودی بهتر شده ولی هنوز با فاضلاب صنعتی مشکل داریم.
وی افزود: مشکل دوم یک پروژه ملی در چارچوب ایجاد کانال زهکشی است که متاسفانه با نگاه بخشی نگری به توسعه موجب تهدید تالاب شده و آبی که انقدر ارزش دارد توسط این زهکش از دست می‎ رود و اکوسیستم یکپارچه تالاب نیز نصف شده است، اگر این زهکش نبود یک اکوسیستم یکپارچه داشتیم اما جهاد کشاورزی با هدف کاهش شوری خاک در دشت قزوین به وجود آورده است و به این تالاب لطمه زده است.

وی درانتها درباب ثبت رسمی تالاب صالحیه و تبدیل آن به منطقه شکار ممنوع هم اظهار داشت: این تالاب هم اکنون در لیست تالاب های سازمان حفاظت محیط زیست آمده است در تمام مکاتبات و لیست های سازمان به رسمیت شناخته شده و در حال نهایی شدن است، برای شکار ممنوع هم باید یک فرآیند خاص طی شود که در حال انجام می باشد امیدواریم در سال بعد این اتفاق رخ دهد.

منبع:

برچسب ها:, , ,