اقدامات کنترل سیلاب در حوزه های آبخیز مشرف به پایتخت در حال انجام می باشد

به گزارش باغ من مدیرکل دفتر کنترل سیلاب و آبخوانداری سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور با اشاره به وجود ۱۱ حوزه آبخیز سیل خیز بحرانی مشرف به کلانشهر تهران، از انجام فعالیتهای آبخیزداری و کنترل سیلاب در این عرصه ها در جهت کاهش مخاطرات سیل در پایتخت اطلاع داد.

به گزارش باغ من به نقل از ایسنا ابوالقاسم حسین پور گفت: طرح آبخیزداری و کاهش مخاطرات سیل بر کانون های جمعیتی شهری و روستایی کشور با هدف پیشگیری و کاهش صدمه سیل به ۴۵۰ شهر و ۸۶۵۰ روستای در معرض خطر سیلاب در سطح کشور تدوین شده است.

وی اضافه کرد: کلانشهر تهران به دلیل شرایط استقرار در ارتفاعات پرشیب البرز جنوبی، گسترش بیش از اندازه سطوح عایق شهری و کاهش عرصه های جذب روان آب در درون و پیرامون شهر همینطور افزایش شدت وقوع بارش ها و سیلاب ها ناشی از تغییرات اقلیمی، همچون مراکز جمعیتی پرخطر در معرض تهدید سیل به حساب می آید.

مدیرکل دفتر کنترل سیلاب سازمان جنگل ها افزود: بررسی سیل های تاریخی کشور نشان داده است که تهران محل وقوع یکی از ۱۲ سیل ویرانگر ایران در ۴۰ سال قبل بوده است و آن سیل مرداد ۱۳۶۶ تجریش بود که به علت رخداد بارش و سیلاب ناگهانی حوزه آبخیز دربند و گلاب دره متاسفانه ۳۰۰ نفر از هموطنان در این سیل جان باختند و صدمه جدی به بخش هایی از پایتخت و زیرساخت های آن وارد شد.

حسین پور در ادامه اظهار داشت: بیشتر از ۴۰ هزار هکتار از گستره آبخیزهای سیل خیز بحرانی مشرف به پایتخت، نیازمند اجرای طرح های آبخیزداری و کنترل سیلاب هستند.

وی حوزه های آبخیز کن، وردیج واریش، ولنجک، درکه، دربند، گلابدره و دارآباد را همچون حوزه های آبخیز سیل خیز اولویت دار با خطر سیلاب های مخرب واریزه ای برشمرد و اظهار داشت: فعالیتهای اجرایی آبخیزداری و کنترل سیلاب در هفت حوزه آبخیز مذکور در حال انجام می باشد.

حسین پور مصوبه شورایعالی شهرسازی و معماری درباره وقوع سیل با پذیرش و تصویب تغییر نگرش از جمع آوری و دفع آب های سطحی شهرها، به “مدیریت سیلاب های شهری با رویکرد پیشگیرانه در سطح حوزه های آبخیز بالادست”، و “انجام طرح های آبخیزداری و آبخوانداری در سطح حوزه های آبخیز مشرف بر شهرها با مشارکت شهرداری ها با هدف کنترل سیل و رسوب ورودی به شهرها را مثبت ارزیابی کرد و از شهرداری ها خواست بر مبنای مصوبه شورایعالی شهرسازی در خصوص گسترش دامنه مجاز فعالیت در این خصوص به خارج از محدوده شهر و در سطح حوزه آبخیز مشرف و موثر بر شهرها، بیشتر از پیش با استفاده از ظرفیت موجود نسبت به مشارکت در انجام طرح های آبخیزداری و آبخوانداری با راهبری سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور در جهت کاهش مخاطرات سیل در شهرها اهتمام ورزند.

وی کمک به توسعه تفرجگاه های طبیعی پیرامون مراکز جمعیتی از راه اجرای طرح های آبخیزداری و آبخوانداری، استفاده از فرصت مهار سیلاب در افزایش سبزینگی، ایجاد چشم اندازها و مناظر آبی در چارچوب راه اندازی پارک آبخیز با مشارکت شهرداری ها، دهیاری ها و بخش خصوصی در مناطق مستعد را همچون ظرفیت های موجود در حوزه های آبخیز دانست که به توسعه پایدار سکونتگاه ها کمک می نماید.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان جنگل ها مدیرکل کنترل سیلاب سازمان جنگل ها با اشاره به خسارات سیل در سال های اخیر به شهرها و روستاهای مناطق مختلف کشور و اثربخشی طرح های آبخیزداری و آبخوانداری در کاهش سیلاب و کمک به ایمن سازی مراکز جمعیتی تحت پوشش طرح های مذکور در مقابل مخاطرات سیل، خواهان احیای ردیف بودجه ای “آبخیزداری و کنترل سیل حوزه های شهری” در سطح ملی و تقویت منابع اعتباری لازم جهت سرمایه گذاری در این بخش شد.

برچسب ها:, , ,