آموزش گردشگران و فراهم سازی زیرساخت ها کلید تکرار نشدن حادثه مرنجاب

به گزارش باغ من درپی انتشار عکس و فیلم هایی از تعقیب یک کَل وحشی توسط خودرو های آفرود در منطقه گردشگری مرنجاب که منجر به تلف شدن این حیوان شد واکنش ها و انتقادات شدیدی نیز دراین زمینه عنوان شد. یک کارشناس ارشد تنوع زیستی گقت: بمنظور پیش گیری از وقوع چنین حادثه هایی در آینده لازم است سازمان های متولی و مسئولان همچون سازمان حفاظت محیط زیست و فدراسیون اتومبیلرانی مکان هایی را برای تردد خودرو های آفرود تعیین و الزامات آموزشی را برای فعالان این حوزه تعریف کنند.

سید مهدی نبی یان در گفت و گو با ایسنا، با اعلان اینکه حادثه ای که در مرنجاب رخ داد براثر ناآگاهی افرادی بود که کل وحشی را دنبال می کردند، اظهار داشت: بنظر می رسد این افراد قصد کشتن این حیوان را نداشتند و این حادثه به سبب نبود آموزش و ناآگاهی این افراد رخ داد که در نهایت منجربه مرگ «کَل» نیز شد. بدین جهت برگزاری دوره های آموزشی برای فعالان حوزه آفرود لزوم دارد و فدراسیون اتومبیلرانی نیز باید الزاماتی را برای افرادی که می خواهند دوره های آفرود را برگزار کنند، بوجود آورد تا حتما دوره های آموزشی را بگذرانند.

وی با اشاره به چگونگی تلف شدن «کَل» درپی تعقیب و گریز اظهار داشت: یکی از دلایلی که انسان نسبت به سایر جانداران پیشرفت کرده است، قدرت وی در دویدن مسافت های طولانی بود چونکه بدن انسان از پوشش موی زیادی برخوردار نیست و تعرق زیادی می کند. بدین جهت این عوامل موجب می شود که انسان بتواند برخلاف سایر جانداران مسافت های طولانی را بدود.

این پژوهشگر حیات وحش افزود: در گذشته یکی از شیوه های شکار حیوانات توسط انسان ها به همین صورت بود و انسان با دویدن مداوم به دنبال حیوان بعد از مدتی آنرا از پا درمی آورد چونکه حیوانات بعد از مدتی دویدن به سبب پوشش پشم و مویی که دارند دمای بدن و تعداد ضربات قلب شان افزایش می یابد که منجر به نارسایی در تنفس، ایست قلبی و در نهایت مرگ می شود بدین سبب تعقیب هرگونه جانوری به صورت مداوم بعد از مدتی مرگ آنرا به دنبال دارد و اگر بتوان این مساله را به مردم محلی، گردشگران و افراد فعال در حوزه آفرود آموزش داد و دراین زمینه اطلاع رسانی کرد مطمئنا با خیلی از این حوادث روبه رو نخواهیم شد.

نبی یان ضمن انتقاد از جرم انگاری برخی حوادث که بر اثر ناآگاهی افراد رخ می دهد، اظهار داشت: حادثه ای که در مرنجاب رخ داد براثر ناآگاهی افرادی بود که «کَل» را دنبال می کردند همانطور که مصرف تخم لاک پشت ها در جزیره قشم نیز از سر ناآگاهی جوامع محلی بود بدین سبب برای حل چنین معضلاتی باید به سمت گفتمان منطقی برای پیدا کردن چاره درست و پای کار آوردن متولیان و فعالان حوزه محیط زیست به سمت بهبود شرایط پیش برویم وگرنه خشم و خشونت و فحاشی در فضای مجازی تنها موجب احساسی شدن فضا می شود و در نتیجه گره ای که می توان با دست باز کرد، کورتر می شود و انجام فعالیت فرهنگی در این عرصه را دشوارتر می کند.

وی افزود: با چنین رفتارهایی موجب می شویم که مسئولان و متولیان نیز یا خودرا کنار بکشند یا در محور موج سازی فضای مجازی موضع گیری کنند که این خود موجب می شود که به سمت ستاندن تصمیمات منطقی نروند و بجای آن تنها برای آرام کردن جو اعلام کنند که هرگونه فعالیت آفرود در مرنجاب ممنوعست.

به گفته این کارشناس ارشد تنوع زیستی، در کشور تعداد زیادی علاقمند و خودرو های مخصوص کارهای آفرود داریم اما در همه جای دنیا مناطقی را برای چنین کارهایی در نظر می گیرند، مسابقه برگزار می کنند و توریست داخلی و خارجی نیز جذب می کنند درحالی که ما چنین زیرساخت هایی را پیش بینی نکرده ایم و این بی سر و سامانی موجب می شود شاهد چنین حوادثی مانند تلف شدن کل در مرنجاب و تخریب پوشش گیاهی، جانوری و زیستگاه ها باشیم. بدین جهت لازم است که فدراسیون اتومبیلرانی به این مساله ورود کند و با کمک سازمان حفاظت محیط زیست و همکاری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مناطقی را برای کارهای آفرود در نظر بگیرند و و تعاریفی برای آن عرضه کنند.

نبی یان با تاکید بر این که هر نوعی از گردشگری قسمتی از تخریب را به صورت اجتناب ناپذیر به همراه دارد، اشاره کرد: در تمام کشورهایی که پتانسیل کارهای آفرود در آنها وجود دارد مناطقی را به این منظور مشخص و از این راه درآمدزایی نیز می کنند. باید از بستر کارهای آفرود در جهت اشتغال زایی و توامندسازی جوامع محلی بهترین استفاده را نماییم چونکه کارهای آفرود و سافاری نیز یکی از سرشاخه های گردشگریست. پس به نظرم بجای نفی کردن و پس زدن و فحاشی و استفاده از الفاظ تحریک آمیز باید به سمت گفت و گو، آموزش و فرهنگ سازی دراین زمینه پیش رویم.

منبع: