در گفت و گو با یک فعال محیط زیست مطرح شد: یک ماه و نیم تا نجات جوجه فلامینگوها بعلاوه فیلم

به گزارش باغ من فارس داستان جوجه فلامینگوهای تازه متولد شده تالاب بختگان، این روزها جزو اخبار داغ زیست محیطی قرار گرفته و به دغدغه ای مهم برای دوستداران طبیعت بدل شده است؛ در این بین تعدادی از اعضای گروه های مردمی دوستدار محیط زیست، تلاشی جمعی را برای تأمین آب مورد نیاز و نجات حداکثری جوجه فلامینگوها، شروع کرده اند.
تالاب بختگان، همیشه یکی از مقاصد مهم فلامینگوهای مهاجر در ایران بوده است؛ منطقه ای که تنها در سالهای سخت خشکی، پذیرای این مهاجران نبود؛ حاشیه بختگان، از روزهای انتهایی زمستان و ابتدای بهار، محلی برای لانه گزینی و جوجه آوری فلامینگوهاست؛ جوجه هایی که ۹۰ روز پس از تولد و در صورت مهیا بودن شرایط زیست، امکان پرواز را پیدا خواهند کرد؛ حالا اما حدودا ۴۵ روز از تولد این جوجه ها می گذرد و فاصله آنها تا خط مرگ و زندگی تنها یک ماه و نیم دیگر است.
بهمن ایزدی، فعال محیط زیست و یکی از افراد پیگیر نجات جوجه فلامینگوهای بختگان که عملیات نجات این پرندگان را رهبری می کند، به ایسنا اظهار داشت: ابتدا محیط زیست اعلام نمود که حق آبه بختگان می خواهد اما من اعتقاد داشتم که محال است در این وضعیت خشکسالی حق آبه ای داده شود. چون آب پشت سد درودزن، آب آشامیدنی بخشی از شیراز، مرودشت و بعضی شهرک ها را تأمین می کند. هم اکنون هم که خسکسالی است و تا پاییز هم دیگر باران نداریم. پس آب درودزن بین این مناطق توزیع می شود و آبی به بختگان نخواهد رسید.
ایزدی افزود: اگر هم آبی تخصیص یابد، سه هفته طول می کشد تا از درودزن به بختگان برسد و از سویی بخشی از آب هم تبخیر شده و هدر می رود؛ بنابراین درحال حاضر و با عنایت به شرایط اضطراری فلامینگوها، اگر منتظر حق آبه باشیم، حتی اگر آب برسد هم دردی از فلامینگوها دوا نخواهد کرد. ضمنا کتبا سازمان آب منطقه ای به سازمان محیط زیست پاسخ داد که در شرایط فعلی هیچ آبی را نمی توانیم به بختگان اختصاص دهیم. پس فعالان و دوستداران محیط زیست با عنایت به پتانسیل منطقه و کمک مردم بومی تلاش می نماییم تا تلفات فرزندان قرمزبال بختگان را به حداقل برسانیم.
او اظهار داشت: به علت توزیع نشدن مناسب آب و خاک در بالادست بختگان، متاسفانه از سال ۱۳۸۰ با کاهش دبی آب دریاچه های بختگان و طشک روبرو شده ایم. در سالهای بعد از ۱۳۸۰، هرسال آب ورودی از کر به بختگان کمتر شد تا این که نهایتا سال ۸۶ بخش بزرگی از این تالاب خشک شد و فقط در یک سری حوزه های پست دریاچه آب باقی ماند.
ایزدی اظهار داشت: خشکی بختگان، علاوه بر تاثیرات مخربی که بر زمین ها و زندگی مردم شهرستان ها و روستاهای اطراف داشت، عرصه را بر پرندگان مهاجر تنگ کرد. در سالهای گذشته هم مشکلاتی پیرامون فلامینگوها داشتیم، ولی در حجم بسیار کمتر. در سال ۹۷ تعدادی NGO به کمک مردم بومی منطقه توانستند بچه فلامینگوها را نجات دهند ولی سال جاری حقیقتا وضع خیلی خراب است. سال ۹۸ حدود ۳۵ میلیون متر مکعب حق آبه به بختگان اختصاص یافت و سال ۹۹ هم ۵۵ میلیون متر مکعب دیگر. ولی چون در سال آبی جاری بارش ها کم بود، با خشکسالی مواجه شدیم و آب باقیمانده در بختگان، در قسمت های پست تر دریاچه جمع شد. فلامینگوها هم در آن حوضچه های آبی تخم گذاری کردند. به علت این که در بهار باران نیامد و تبخیر هم زیاد بود، همان حوضچه ها هم قبل از موعد مقرر خشک و تبدیل به نمک زار شدند.
این فعال محیط زیست تصریح کرد: الان فلامینگوها مجبورند برای تأمین غذای جوجه های خود از بختگان تا دریاچه مهارلو و چشمه گمبان پرواز کنند. ولی چون سطح تالاب به نمک زار تبدیل گشته، بلورهای نمکی دور پاها و منقار جوجه ها جمع می شود و اجازه خوردن غذا را به این پرندگان نمی دهند.
ایزدی ضمن اشاره به بازدید اعضای NGO ها، از کرانه دریاچه و روستاهای اطراف، اظهار داشت: در این بازدید که ۱۹ اردیبهشت انجام شد، تصمیم گرفتیم که آب را از روستاییان بخریم و با لوله به دریاچه انتقال دهیم. ولی خب خیلی هزینه بر بود و کار فنی پیچیده ای را می طلبید. پس به شرق دریاچه رفتیم و با کمک اهالی روستای چشمه انجیر و محیط بانان منطقه، در طول کرانه شرقی بختگان حرکت و چند کلونی فلامینگوها را کشف کردیم. در آنجا با حفر کانال های عریض و حوضچه های پهن، آب زیر سطح دریاچه را بالا آوردیم و با ایجاد یک عرصه حدودا یک هکتاری، بطور موقت جوجه ها را نجات دادیم. اما به علت سرعت بالای تبخیر امکان دارد این آب هم خشک شود و باردیگر آنجا به نمک زار تبدیل گردد. در این صورت باید از منابع آب نزدیک دریاچه، آب را تزریق نماییم.
این فعال زیست محیطی تصریح کرد: مهم اینست که فرصتی یک الی یک و نیم ماهه (۴۵ روزه) برای جوجه فلامینگوها تأمین نماییم. چونکه ۹۰ روز طول می کشد تا جوجه تازه از تخم درآمده فلامنیگو بتواند پرواز کند و الان حدودا ۴۵ روز از تولد این جوجه ها می گذرد. خوشبختانه در این قضیه ما ساختاری را در خصوص استفاده از سازمان های غیردولتی ایجاد کردیم که می تواند الگو باشد.
مرورگر شما از ویدئو پشتیبانی نمی نماید.
فایل آنرا از اینجا دانلود کنید: video/mp4

منبع: