به مناسبت روز جهانی حیات وحش؛ تخصیص بودجه معادل یک آپارتمان برای محافظت از یک گونه در خطر انقراض

به گزارش باغ من یک کارشناس ارشد تنوع زیستی در آستانه روز جهانی حیات وحش (۳ مارس) ضمن اشاره به آخرین وضعیت گونه های در خطر انقراض ایران اظهار داشت: نمی توان تمام کاسه و کوزه ها را سر سازمان حفاظت محیط زیست شکست. بودجه محافظت از یک گونه در خطر انقراض در ایران، با قیمت یک آپارتمان در تهران برابری می کند.

مهدی نبی یان در گفت و گو با ایسنا ضمن اشاره به مهم ترین گونه های در خطر انقراض ایران تصریح کرد: در ایران گونه های در خطر انقراض زیاد هستند. از مهم ترین آنها میتوان به یوزپلنگ، گوزن زرد و میش مرغ اشاره نمود.

این کارشناس ارشد تنوع زیستی با اشاره به اینکه گونه های در خطر انقراض در دو دسته قرار می گیرند، اظهار داشت: اول گونه هایی که از نظر سازمان های جهانی مانندIUCN در خطر انقراض معرفی می گردند و دیگری گونه هایی هستند که از نظر ملی در خطر هستند.

وی اضافه کرد: میش مرغ در کشور ما گونه ای والنربل یا حفاظت شده در نظر گرفته می شود و به شدت در خطر انقراض است اما شرایط جهانی این گونه خوب است. برخی گونه ها مانند یوز هم هم از نظر ملی هم از نظر بین المللی در خطرند و جمعیت این گونه به زیر ۳۰ قلاده رسیده است. این زیرگونه یوز آسیایی هیچ جای دیگری یافت نمی گردد و این ارزش بالای آنرا نشان داده است.

نبی یان ضمن اشاره به اقدامات صورت گرفته برای حفاظت از یوز در سالهای گذشته اظهار داشت: در دو سه دهه گذشته برنامه های خوبی توسط سازمان حفاظت محیط زیست و تشکل های محیط زیستی برای شناساندن این گونه به مردم و مسؤلان اجرا شده است. حفاظت صرفاً حراست نیست و بخشی از فرآیند محافظت از گونه تنویر افکار عمومی است.

وی افزود: جلب حمایت مردم و فرهنگسازی در کنار اقداماتی مانند افزایش محیط بان، افزایش تجهیزات و برخورد با شکارچیان می تواند موثر باشد این در حالیست که صرف برخورد خشک با شکارچیان می تواند سبب افزایش تنش با جامعه محلی و وارد شدن لطمه به گونه و محیط زیست شود. علیرغم اتفاقات خوبی که رخ داده، همچنان توقف روند انقراض و روند نزولی جمعیت یوز مشاهده نمی گردد البته در یکی دو سال قبل ساماندهی بهتری برای تکثیر این گونه در اسارت در استان سمنان انجام شده است تا از انقراض ژن آن جلوگیری شود.

این کارشناس ارشد تنوع زیستی ضمن اشاره به وضعیت «ایران» و «فیروز» افزود: بر مبنای آخرین اطلاعات سازمان حفاظت محیط زیست درباره زادآوری ایران و فیروز در سایت تکثیر و پرورش توران، جفتگیری ایران و فیروز اتفاق افتاده اما به علت این که احتمال باروری برای گربه سانانی مانند یوزپلنگ بالا نیست باید تا اردیبهشت صبر نماییم سپس نتایج را بررسی نماییم.
گوزن زرد

منبع: