در گفت وگو با باغ من تاکید شد آب آشامیدنی بهداشتی مهم ترین اقدام پساسیل

به گزارش باغ من معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت با تکیه بر ضرورت مصرف آب آشامیدنی بهداشتی و تایید شده بعد از وقوع سیل، این بلای طبیعی را عاملی برای ایجاد مشکل در وضعیت بهداشت و سلامت مردم خواند و اظهار داشت: در نقاطی که سیل به شبکه آب رسانی لطمه وارد می کند، نخستین سفارش این است که مردم برای مصرف آب آشامیدنی از منابع مطمئن استفاده کنند.
مهندس محسن فرهادی در گفتگو با ایسنا، ضمن اشاره به این که سیل بر زیرساخت هایی که به شکل غیرمستقیم بر سلامت موثر است، تاثیرات سوء می گذارد، اظهار داشت: در بعضی مناطق که حجم زیادی از آب وارد می شود، احتمال این که شبکه آبرسانی لطمه ببیند، وجود دارد. در واقع احتمال صدمه به چاه های فاضلاب و سر ریز آنها وجود دارد و به دنبال رها شدن فاضلاب و ایجاد مشکل در شبکه آب رسانی امکان دارد قطعی آب رخ دهد. با قطع شدن آب و شکستگی شبکه توزیع، احتمال این که فاضلاب وارد سیستم شده و سبب آلودگی شود، وجود دارد.
او افزود: در مناطق سیل زده، از ساعات اولی که کار امدادرسانی خاتمه می یابد، همکاران بهداشت محیط در منطقه حاضر می شوند و بر کنترل آب آشامیدنی تمرکز می کنند. در نقاطی که قطعی آب رخ می دهد متولیان آب رسانی موظف به توزیع آب بطری شده یا استقرار تانکرهای آب رسانی می شوند. هنگام توزیع آب با تانکرها همکاران بازرسی و نمونه برداری میکروبی را انجام می دهند؛ آنها می بایست از سلامت آب به سبب شرب مطمئن شوند. در نقاطی که سیل به شبکه آب رسانی لطمه وارد می نماید نخستین سفارش این است که مردم برای مصرف آب آشامیدنی از منابع مطمئن استفاده کنند. گاهی که میزان صدمه به شبکه آب رسانی کمتر باشد، آب وجود دارد اما میزان کدورت آب افزایش می یابد. خوشبختانه کدورت آب با چشم هم قابل بازدید است و طبعیتا باید از مصرف این آب اجتناب کنند.
وی ادامه داد: همکاران ما از ساعات و روزهای اول ارتباط خویش را با شرکتهای آب و فاضلاب تقویت می کنند و از نظر اطمینان بر آب آشامیدنی همکاری لازمه را داشته اند. از طرفی در بخش هایی از روستاها که صدمه به شکبه آب رسانی بیشتر بوده است با کمک متولیان روستاها مبادرت به توزیع کلر یک درصد مادر می شود که خود مردم بتوانند آب را سالم سازی کنند.
فرهادی اظهار داشت: گزارشی در خصوص این که دسترسی به آب آشامیدنی در منطقه ای اصلا وجود نداشته باشد، نداشتیم. شرایطی که مردم مجبور شوند از آب آن منطقه استفاده نکنند، نداشتیم اما اگر چنین حالتی هم پیش آید همکاران بهداشت و محیط به مردم آموزش های لازم را می دهند که استفاده سالم از منابع آب موجود را هم در نظر داشته باشند. به صورت کلی کنترل آب آشامیدنی به شکل مستمر تا رفع مشکل ادامه دارد.
وی درباره تأمین آب آشامیدنی در مناطقی همچون شهرها و روستاهای سیستان و بلوچستان که قبل از وقوع سیل هم با مشکل تأمین آب آشامیدنی روبرو بودند، توضیح داد: برخی روستاهای منطقه ایرانشهر پیش از وقوع سیل هم مشکل تأمین آب آشامیدنی داشتند اما همکاری نزدیکی در ارتباط با تأمین آب تانکری داشتیم. در آن منطقه عملا آب بطری شده توزیع نمی گردد و توزیع آب به شکل آب تانکری انجام می شود که خوشبختانه مشکل و کمبودی وجود نداشته است و مقرر شد تأمین آب آشامیدنی سالم تا بهبود سیستم آب رسانی ادامه پیدا کند.
او درباره دفن بهداشتی لاشه حیواناتی که به دنبال وقوع سیل تلف شدند، خاطرنشان کرد: همکاران بهداشت محیط در این حوزه با سازمان های متولی همچون شهرداری ها و دهیاری ها همکاری مساعدی داشتند. برای دفن لاشه ها جانمایی انجام می شود اما خوشبختانه چندان گزارشی از تجمع لاشه حیوانات و طیور را نداشتیم و میزان تلقات بگونه ای نبوده است که سبب بروز مشکل شود.
وی در مورد کنترل جمعیت حشرات در مناطق سیل زده، اظهار نمود: آب های رها شده (مانده آب مخلوط شده با فاضلاب) کنترل شده است و مشکلی از نظر ازدیاد و تجمع حشرات را نداشتیم. زمانی مشکل تجمع حشرات را داریم که پس از سیل، مانده آب رها شده زیادی وجود داشته باشد که هنوز به این مرحله نرسیدیم؛ اما باید پیشبینی این شرایط را داشته باشیم؛ هرچند که با عنایت به گرمای هوا بعید است که مانده آبی باقی بماند. خوشبختانه تابحال گزارشی از برخورد همکاران با کلونی های موش ها و سایر حشرات موذی نداشته ایم.
معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، اظهار داشت: مناطقی که مَسکن مردم صدمه ببیند طبیعتا توزیع غذا به شکل اضطراری یا در کمپ ها انجام می شود که همکاران ما از ساعات اولیه درحال خدمت رسانی هستند و همکاران به شکل مستمر در منطقه حاضر هستند.
او به مردم تصریح کرد: به دنبال پیشبینی ها و هشدارهای سازمان هواشناسی باید تا حد امکان از تردد در تفرج گاه ها و بستر رودخانه ها خودداری شود و اگر گرفتار مشکلات ناشی از وقوع سیل شدند باید مراقب سلامت خود باشند. بعنوان مثال از هر منبع آبی استفاده نکرده و مطمئن شوند که آب سالم مصرف می کنند. هوا گرم است و باید مراقب بهداشت مواد غذایی و رعایت بهداشت فردی باشند. یکی از شرایط مهم تأمین سرویسهای بهداشتی تمیز است و می بایست بعد از استفاده از سرویس بهداشتی شست وشو یا ضدعفونی کردن دست ها انجام شود؛ چونکه در فصل گرم سال علاوه بر مشکلات اصلی خود سیل، بروز بیماری های گوارشی بخصوص وبا به دنبال عدم رعایت بهداشت فردی امکان دارد.

برچسب ها:, , ,