ادامه خشکسالی در کشور باوجود بارندگی های اخیر

به گزارش باغ من رییس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی با اعلان اینکه بارندگی های اخیر ۴.۵ درصد کم بارشی را جبران کرده اند، اظهارکرد: این بارش ها برخلاف بزرگی و خسارات وارد کرده، کم بارشی را جبران نمی کند و همچنان در وضعیت خشکسالی متوسط تا شدید و استثنایی قرار داریم.

احد وظیفه در گفت و گو با ایسنا، در پاسخ به این پرسش که آیا بارندگی های اخیر، کم بارشی سال آبی جاری را جبران کرده است یاخیر؟ اظهار نمود: پیش از بارندگی های روزهای گذشته، میزان کم بارشی ها ۲۸.۵ درصد زیرحد نرمال بود. پس از این بارندگی های سیل آسا میزان کمبود بارش از ۲۸.۵ درصد به ۲۴ درصد کم شده یعنی تنها ۴.۵ درصد از کم بارشی ها جبران شده است.

وی اشاره کرد: با وجود این که بارش های اخیر همچنان در وضعیت کم بارشی و خشکسالی متوسط تا بسیار شدید و استثنایی قرار داریم.

رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی به ذکر مثالی پرداخت و اظهارکرد: در بعضی استانها همچون کرمانشاه، ایلام، کردستان، لرستان و اغلب نقاط خوزستان بارشی ثبت نشده و در این استانها خشکسالی شدیدی حاکم است. در تهران نیز بارندگی ۳۴ درصد زیر حد معمول است و بیش از یک سوم بارش نرمال را دریافت نکرده است. وضعیت سدها نیز اصلا مناسب نمی باشد و حداکثر ۲۵ درصد سدها آب دارند. این اصلا شرایط مطلوبی نیست.

وی اضافه کرد: این بارندگی ها برخلاف ایجاد خسارت جانی و مالی، چندان در وضعیت بارشی کشور تغییری ایجاد نمی کند و همچنان خیلی از مناطق جزو مناطق کم بارش و به شدت زیر نرمال هستند.

وظیفه در پاسخ به این پرسش ایسنا که بارش ها در کدام نواحی بیش از حدنرمال بودند؟ اظهار داشت: در فصل تابستان بطور معمول در جنوب شرق و نوار شمالی کشور بارندگی وجود دارد اما این بارش ها در جنوب شرق بیش از اندازه نرمال و در نوار شمالی نیز کمتر از حد معمول است.

وی با اشاره به وضعیت دما و بارش طی هفته آتی اظهار داشت: در طول این مدت دمای هوا افزایش می یابد و بارش ها قطع می شود و تنها بصورت رگبار و رعد و برق در عرض های جنوبی بصورت پراکنده رخ می دهد.

رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی درباره پیش بینی شرایط جوی تا اختتام مردادماه اظهار نمود: شنبه ( ۱۵ مردادماه) موجی از شمال کشور عبور و سواحل شمال و آذربایجان را درگیر می کند. این موج بارش هایی بصورت رگبار و رعد وبرق پراکنده در نوار شمال غرب کشور و ارتفاعات البرز در ایام شنبه شب تا دوشنبه (۱۵ تا ۱۷ مردادماه) به همراه دارد. این بارش ها بسیار جزئی هستند و شدت زیادی ندارند و تنها در بعضی مناطق همچون ارتفاعات البرز، نوارشمالی کشور و آذربایجان پیش بینی می شوند.

وی ادامه داد: طی هفته آتی در سواحل جنوب کشور، شمال خلیج فارس و نوار شمال کشور بارش های جزئی پیش بینی می شود و باقی نقاط بدون بارش خواهند بود بعد از آن حتی سواحل شمال کشور نیز کم بارش خواهند شد.

وظیفه در آخر اشاره کرد: بطور کلی بارندگی ها بصورت جزئی است و تا اواخر مردادماه نیز بارش ها کاهش و دما افزایش می یابد.

برچسب ها:, , ,