لزوم تدریس درس شناخت محیط زیست از پیش دبستانی

به گزارش باغ من، معاون آموزش و مشارکت های مردمی سازمان حفاظت محیطزیست با تأکید بر اهمیت آموزه های محیط زیستی در سنین پایین اظهار داشت: اگر هوش دانش آموزان را در حوزه محیط زیست با تولید متون افزایش دهیم، رفتار خردمندانه ای که انتظار داریم با بهره بردن از این دانش اتفاق خواهد افتد.

به گزارش باغ من به نقل از ایسنا، نورالله مرادی در مراسم امضای تفاهمنامه همکاری میان سازمان محیط زیست و وزارت آموزش وپرورش که امروز در سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد، با تأکید بر اهمیت آموزش در مباحث محیط زیست اظهار داشت: مراسم امضای تفاهمنامه میان آموزش وپررش و سازمان محیط زیست در دولت مردمی به انجام می رسد و نویدبخش اتفاق خوبی برای نسل سازی و ترویج سواد محیط زیستی است.

معاون آموزش و مشارکت های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست با اعلان اینکه تمدن ایرانی اسلامی ما یکی از محیط زیستی ترین تمدن های دنیا است، اظهار داشت: خاصیت های اقلیمی سرزمین ایران و دین اسلام وجه تمایز این تمدن با دیگر تمدن ها است که همیشه به علم و محیط زیست توجه داشته است. تمدن ایران رابطه دوسویه ای را بین انسان و طبیعت فراهم می آورد و همیشه در حوزه عرضه دانش های مختلف به جهان موفق بوده است.

وی افزود: جامعه ایرانی یک جامعه دینی است و در بررسی تاریخی، فرهنگی و دینی متوجه می شویم که ایران یک جامعه دینی بوده است و همین مساله زمینه را برای حفظ منابع طبیعی فراهم می آورد همین طور نگاه دیگرخواهانه تمدن های دینی به حوزه محیط زیست مطرح است که نگاه عقلانی و هنرمندانه به محیط زیست را شامل می شود.

به گفته مرادی در زمینه آموزش رسمی از بدو تاسیس مدارس جدید یعنی از مدرسه دارالفنون تاکنون، محیط زیست مورد توجه بوده است و در آموزش رسمی ما در کتاب های جغرافیا و تاریخ بحث توجه به محیط زیست را شاهد می باشیم.

سخنگوی سازمان حفاظت محیط زیست اضافه کرد: در آموزش وپرورش برای حفظ محیط زیست، آموزش ها باید به شکلی باشد که راهکاری را برای اثرگذاری بیشتر فراهم نماییم. جهان مبتنی بر رسانه و تولید علم است و باید با شیوه های جدیدی که نیازهای دانش آموزان را شناسایی می کند، به سمت اثرگذاری حرکت نماییم.

وی با تأکید بر افزایش هوش محیط زیستی دانش آموزان اظهار داشت: ما در زمینه معاونت آموزش، به هوش محیط زیستی حساس هستیم. اگر هوش دانش آموزان را در زمینه محیط زیست با تولید متون افزایش دهیم، رفتار خردمندانه ای که انتظار داریم با بهره بردن از این دانش اتفاق خواهد افتد.

دبیرکارگروه ملی ارتقای فرهنگ حفاظت محیط زیست با اشاره به اهمیت افزایش سواد محیط زیستی اظهار داشت: با امضای تفاهمنامه با وزارت آموزش پرورش زمینه افزایش سواد محیط زیستی دانش آموزان فراهم می شود و امیدواریم پذیرش در رشته های محیط زیست و استخدام ها برای تدریس رشته تخصصی درس محیط زیست و انسان در دانشگاه فرهنگیان مورد توجه قرار گیرد.

مرادی اشاره کرد: اگر درس شناخت محیط زیست از پایه یازدهم در پایه های پایین تر و از پیش دبستانی – که سن رشد و تشکیل شخصیت است- تدریس گردد، می تواند در نهادینه شدن فرهنگ محیط زیست کمک نماید. در عین حال کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به عنوان یکی از نهادهای تولید فرهنگ باید پای کار بیاید و زمینه اندیشه محیط زیستی را فراهم آورد.

معاون آموزش و مشارکت های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه اظهار داشت: در طول فعالیت دولت مردمی امیدواریم در هر مدرسه ای برای آموزش محیط زیست، خانه های محیط زیست را داشته باشیم و دبیرخانه آنرا تشکیل دهیم. معتقدم با همدلی می توانیم برای محیط زیست کشور اقدامات خوبی را انجام دهیم.

مرادی در آخر اشاره کرد: در خیلی از بررسی ها اینطور عنوان شد که چاقی دانش آموزان یکی از معضلات آینده خواهد بود اما بحث بی توجهی به محیط زیست شاید خطرناک تر از چاقی باشد که با همدلی در گام دوم انقلاب می توانیم نسلی دوستدار محیط زیست را تربیت نماییم.

منبع: