خیزش گرد و خاک در ۹ استان

باغ من: به گزارش باغ من، سازمان هواشناسی کشور نسبت به احتمال آبگرفتگی معابر در ۴ استان طی امروز و خیزش گردوخاک و کاهش کیفیت هوا در ۹ استان اخطار داد.

به گزارش باغ من به نقل از ایسنا، سازمان هواشناسی کشور با صدور اخطار زردرنگ از سامانه بارشی و ناپایداری های محلی، رگبار باران، رعدوبرق، در مناطق مستعد تگرگ، وزش باد شدید موقت گاهی همراه با گردوخاک و کاهش محسوس دما در نواحی شمال شرق کشور اطلاع داد.

این وضعیت جوی در روز سه شنبه (۲۶ اردیبهشت) در خراسان رضوی، خراسان شمالی، گلستان و شرق مازندران رخ می دهد.

براثر این مخاطرات احتمال آبگرفتگی معابر، لغزندگی جاده ها، جاری شدن روان آب، احتمال طغیان رودخانه ها، صاعقه، تگرگ، رخداد مه و کاهش دید، احتمال بارش برف در ارتفاعات شمال شرق کشور وجود دارد.

سازمان هواشناسی کشور برای کاهش صدمه های احتمالی اجتناب از اسکان در بستر و اطراف مسیل ها و احتیاط در گذر از حاشیه رودخانه ها، احتیاط در سفرهای برون شهری، احتیاط در فعالیتهای کوه نوردی و جابجایی عشایر، آمادگی دستگاههای اجرایی و امدادی، پاک سازی دهانه پل ها، لایروبی کانال ها و آب روها را سفارش می کند.
خیزش گردوخاک و کاهش کیفیت هوا در ۹ استان
این سازمان در ادامه این اخطار نسبت به افزایش گرادیان فشاری در سطح زمین و وزش باد نسبتا شدید تا شدید، در نواحی مستعد گردوخاک و کاهش کیفیت هوا هم اخطار داده است.

این وضعیت جوی از روز سه شنبه (۲۶ اردیبهشت) در فارس، هرمزگان، کرمان، سمنان، سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، جنوب تهران، قم و شمال مرکزی تا ظهر روز چهارشنبه (۲۷ اردیبهشت) در شمال سیستان و بلوچستان و شرق کرمان مورد انتظار است.

براثر این مخاطرات جوی احتمال خسارت به تجهیزات شهری و برون شهری همچون سقوط بنر، تابلوهای تبلیغاتی، داربست ها، سازه های موقت، احتمال سقوط اشیاء از ارتفاعات و احتمال شکستن نهال ها و درختان کهن سال، در مناطق مستعد خیزش گردوخاک، کاهش دید و کاهش کیفیت هوا دور از انتظار نخواهد بود.

سازمان هواشناسی کشور برای کاهش مخاطرات ناشی از این وضعیت احتیاط در تردد جاده ای، اطمینان از استقامت سازه های موقت، احتیاط در فعالیتهای کوه نوردی، احتیاط در فعالیتهای عمرانی، احتیاط در عبور و مرور و عدم پارک خودرو در حاشیه ساختمان های نیمه کاره و درختان کهن سال را لازم می داند.

به گزارش باغ من به نقل از ایسنا، اخطار زردرنگ به معنای اینست که پدیده ای جوی رخ خواهد داد که امکان دارد در سفرها و انجام کارهای روزمره اختلالاتی را ایجاد نماید. این اخطار برای آگاهی مردم صادر می شود تا بتوانند آمادگی لازم را برای مواجهه با پدیده ای جوی داشته باشند که از حالت معمول کمی شدت بیشتری دارد. از طرفی مسؤلان هم در جریان این هشدارها قرار می گیرند تا اگر لازم باشد تمهیداتی را بیندیشند.