افزایش 70 درصدی تولید زباله جامد در جهان تا 2050

باغ من: باغ من: تولید زباله در دهه های اخیر به شکل گسترده در سرتاسر جهان بالا رفته است و هنوز هیچ نشانه ای از کاهش سرعت تولید آن وجود ندارد.
به گزارش باغ من به نقل از statista، انتظار می رود تا سال ۲۰۵۰ میلادی، تولید زباله های جامد شهری در سرتاسر جهان حدودا ۷۰ درصد افزایش یابد و به ۳.۴ میلیارد تن برسد. این وضعیت می تواند ناشی از عواملی مانند رشد جمعیت، شهرنشینی و رشد اقتصادی و همین طور عادات خرید در مردم و خصوصاً شهرنشینان باشد.
باتوجه به چنین حجم عظیمی از زباله، نیاز به ارائه خدمات مناسب تصفیه و دفع زباله ها نیز اهمیت بیشتری پیدا کرده است. با این وجود، سالانه کمتر از ۲۰ درصد زباله ها بازیافت می شوند و مقادیر زیادی همچنان به محل های دفن زباله ها ارسال می شود.
کشورهای ثروتمندتر نسبت به کشورهای فقیرتر زباله بیشتری تولید می کنند اما بطور معمول روش های بهتری برای مدیریت پسماند و زباله دارند.
بنابر این گزارش، منطقه ای که بیشترین حجم از زباله های جامد شهری (MSW) را تولید می کند آسیای شرقی و منطقه اقیانوس آرام است. همین طور چین هم با بیش از ۱۵ درصد، بیشترین سهم از زباله های جامد شهری جهان را تولید می کند.
با اینحال با در نظر گرفتن فاکتور جمعیت، ایالات متحده بزرگترین تولیدکننده زباله است. ایالات متحده کمتر از پنج درصد از جمعیت جهان را تشکیل می دهد اما حدودا ۱۲ درصد از زباله های جامد شهری در جهان را تولید می کند. بطور متوسط، آمریکایی ها سالانه حدود ۸۰۰ کیلوگرم زباله تولید می کنند.
همین طور در اروپا نیز دانمارک بیشترین سهم از تولید زباله را دارد. تولید زباله در مناطق شهری بطور کلی دو برابر مناطق روستایی است و جمعیت شهری دانمارک حدودا ۹۰ درصد است.
یکی از نکات قابل توجه دیگر در مقوله تولید زباله و پسماند این است که زباله ها از مواد مختلفی تشکیل شده اند و در صورتیکه زباله های پلاستیکی در سالهای اخیر به سبب تأثیرات آن بر دریاها توجه زیادی را به خود جلب کرده اند، روند تولید زباله های الکترونیکی نیز در سرتاسر جهان با سرعت بالا رفته است. تولید زباله های الکترونیکی جهانی در سال ۲۰۱۹ در مجموع بیش از ۵۰ میلیون تن بود و انتظار می رود در دهه آینده حدود ۲۰ میلیون تن افزایش یابد.
زباله الکترونیکی (E-waste) به دستگاه های الکترونیکی مصرف شده و قطعات آنان همچون تلفن ها و کامپیوتر ها، لوح فشرده و… گفته می شود که حاوی فلزات خطرناک مانند سرب، کادمیوم و جیوه هستند که در صورت رهاسازی در طبیعت بعد از آخر عمر مفید و عدم بازیافت صحیح، آلوده کننده خطرناک محیط زیست به شمار می روند. بازیافت غیراصولی زباله های الکترونیک در کشورهای جهان به آلودگی های گسترده منجر گردیده است.

منبع: