معاون سازمان محیط زیست: سعی کردیم همه شکارچیان از منافع شکار بهره مند شوند

باغ من: معاون محیط طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست اعلام نمود: تلاش ما این بوده که با تغییر سیاست های سازمان محیط زیست کاری نماییم که همه شکارچیان از منافع حیات وحش و شکار بهره مند شوند.

به گزارش باغ من به نقل از مهر معاون محیط طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست در نشست خبری پروانه های شکار ویژه این سازمان اظهار داشت: یکی از وظایف اصلی سازمان حفاظت محیط زیست و دلیل شکل گیری این سازمان که در گذشته سازمان شکاربانی و حفاظت از شکار و صید بوده حفاظت از تنوع زیستی است. مبحث تنوع زیستی طبق قوانین و مقررات متنوعی که در این حوزه وجود دارد از وظایف سازمان قرار گرفته است.
حمید ظهرابی اضافه کرد: در قانون شکار و صید خیلی صریح صدور پروانه های شکار و صید را جزو وظایف این سازمان قلمداد کرده است. بهره برداری خردمندانه حاصل از تنوع زیستی، تسهیم منافع حاصل از تنوع زیستی و حفاظت از آن سه استراتژی اصلی است. در برنامه اقدام ملی تنوع زیستی هم همین سه محور را می بینید.
وی ادامه داد: سازمان محیط زیست با عنایت به تغییر نگاهی که سال ها از آن صحبت می شد در خصوص اینکه باید شیوه حفاظت و تعاملمان را اصلاح بکنیم. من که از محیط بانی کارم را آغاز کردم و بعد کارشناس بودم و مدیرکل شدم و الان در این مسند قرار گرفته ام همواره یکی از دغدغه ها و نگرانی هایی که با آن مواجه بودم این است که حفاظت از تنوع زیستی در بسیاری موارد با منافع ذی نفعان حاضر در منطقه همراستا نبوده است و من خودم را مکلف می دانستم که این کار را عملیاتی کنم.
معاون محیط طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست اضافه کرد: ۵۰ سال است که مناطق چهارگانه را حفاظت می نماییم آیا موفق بوده ایم؟ جمعیت حیات وحش ما تا امروز چه شرایطی را داشته است؟ باید جاذبه هایی را تولید نماییم که بتوان از تنوع زیستی استفاده اقتصادی کرد به نحوی که به نفع جوامع حاشیه مناطق باشد.
ظهرابی خاطرنشان کرد: قبلاً هم اعلام نموده بودم که در مبحث شکار هم به این سمت حرکت خواهیم کرد. اما شکار را باید به شکلی انجام دهیم که سودش صرف حفاظت از تنوع زیستی و جلب مشارکت مردم در حفاظت بشود.
وی ادامه داد: دستورالعمل هایی برای طبیعت گردی در مناطق تحت مدیریت تهیه شد و الان برای استان های ما تکلیف روشن است تا بتوانند زون های تفرجی مناطق را فعال بکنند و منافعش به مردم برسد. قوانین شکار و صید را که از سال ۱۳۷۲ جریمه هایش تغییر نکرده بود و برخی از جریمه ها ۱۰ هزار تومان بود روزآمد کردیم. مدیریت مشارکتی مناطق را هم در پارک ملی گلستان بعنوان نمونه شروع کردیم تا ایراداتی که وجود دارد را رفع نماییم و اهالی بیایند و در کمیته راهبری مدیریت پارک ملی گلستان حرفشان را بزنند و مشارکتی که می توانند بکنند را اعلام بکنند.
معاون محیط طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست خاطرنشان کرد: مباحثه بر سر شکار از سال ۱۳۹۲ و ۱۳۹۳ داغ شد و موافقان و مخالفان حرف هایشان را می زدند. در جلسه ای که در سال ۱۳۹۳ تشکیل شد من بین مخالفان و موافقان بودم. عمده مخالفان، مدافعان حقوق حیوانات بودند و قائل به حق حیات برای حیوانات بودند که این افراد در جامعه ما زیاد نیستند باآنکه ما به آن ها احترام می گذاریم.
ظهرابی تاکید کرد: به هر صورت ما نمی توانیم خواسته های آن ها را برآورده نماییم. حرف من این بود که من مخالف شکار نیستم اما مخالف شکار با شیوه کنونی هستم. دلیل مخالفتم این بود که این نوع شکار سودی برای حفاظت منطقه و جوامع محلی ندارد و مضر است. هم یکی از جمعیت حیات وحش کم می شد اما جوامع محلی تحریک می شدند.
وی اضافه کرد: حفاظت برای جوامع محلی تنها محدودیت به همراه داشت و مبحث بدتر از آن فصل شکار در مدت کوتاه دوماهه ای انجام می گرفت که بخشی فصل جفتگیری و بخشی فصل آبستنی حیات وحش بود و فشار زیادی به حیات وحش وارد می کرد. گاهی به علت محدودیت زمانی دو سه گروه شکارچی همزمان وارد منطقه می شدند و شکار می کردند.
معاون محیط طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: از همکارانم خواستم راهی طراحی نماییم که بازه زمانی شکار افزایش پیدا کند و دوم اینکه منافع حاصل از شکار به نحوی به جوامع محلی برسد.
ظهرابی توضیح داد: پروانه شکار را با سه نرخ عرضه می نماییم. یکی برای خارجی ها، یکی برای داخلی ها که به قیمت ۱۰ درصد افراد خارجی است و دیگری ۲۰ درصد سهمیه پروانه شکار است که به قیمت ۶۰۰ هزار تومان تا یک میلیون تومان به جوامع محلی اختصاص پیدا کرده است تا همه شکارچیان از منافع شکار بهره مند بشوند.
وی اظهار داشت: در قانون شکار و صید در ماده ۶ برای ما تکلیف شده که شرایط زیست حیات وحش را فراهم نماییم و مانع شیوع بیماری شویم. همین الان در پناهگاه حیات وحش موته بالای ۱۲ هزار راس حیات وحش داریم. بر مبنای سرشماری سال۱۳۹۶ حتماً در مناطقی که افزایش جمعیت داشته ایم در سال آینده پروانه صادر خواهیم کرد.
ظهرابی افزود: الان در حیات وحش مشکل گرگ داریم و با پدیده ای به نام افزایش جمعیت گرگ مواجه شده ایم. در همین مناطقی که پروانه شکار صادر شده تعداد نر و ماده یک به یک شده در حالیکه به صورت طبیعی باید به ازای هر ۴ ماده یک نر داشته باشیم. این یک اصل پذیرفته شده در مدیریت حیات وحش است.
این مسئول اضافه کرد: تا الان رقمی که به من اعلام شده حدود یک میلیارد و سیصد چهارصد میلیون تومان منابع حاصل شده است. بر مبنای قراردادی که صندوق با شکارچیان انجام داده تا کنون ۱۲ پروانه قرارداد بسته شده و حدود ۴۰ پروانه توافق شده است. ۸۰ درصد این درآمد صرف همان منطقه ای که شکار انجام شده خواهد شد. بر مبنای موافقت نامه ما، صندوق می تواند ۱۰ درصد بعنوان حق الزحمه بردارد و ۱۰ درصد هم هزینه بیمه و مواردی از این دست و الباقی صرف همان منطقه خواهد شد.