رکورد روزهای گرم زمستانی در بعضی شهرهای اروپا شکست

به گزارش باغ من دو روز آفتابی در لندن و ثبت دمای ۲۱.۲ درجه سانتی گرادی در ˮکیوگاردنزˮ این شهر رکورد گرمای هوا در ماه فوریه و زمستان های انگلیس را از سال ۱۹۱۰ میلادی تابحال شکست.
به گزارش باغ من به نقل از ایسنا، طبق اعلام سرویس هواشناسی ملی انگلیس روزهای گرم زمستانی اخیر لندن رکورد قبلی گرمای زمستانی این شهر را که به فوریه سال ۱۹۹۸ میلادی و با دمای ۱۹.۷ درجه سانتی گرادی تعلق داشت، شکست.
دمای بالای زمستانی در انگلیس در حالی ثبت شده که شرایط آب و هوایی زمستان سال قبل انگلیس به علت طوفانی قطبی با نام “هیولای شرق” عامل ثبت یکی از سردترین دماهای این کشور طی سه دهه گذشته بوده و بادهای سخت و برف سنگین منجر به تعطیلی مدارس، گرفتاری خودروها در جاده ها و مختل شدن برنامه قطارها و هواپیماها شده بود. هر چند این شرایط سخت زمستانی سال قبل تنها به انگلیس منتهی نشده و دمای منفی ۴۲ درجه سانتی گرادی را در آغاز ماه مارس به نروژ برده بود.
اما امسال هم گرمای غیرمنتظره زمستانی علاوه بر انگلیس، رکورد گرمای زمستانیِ ایرلند را از سال ۱۹۶۰ میلادی شکسته است. در اروپا هلند هم با ثبت دمای ۱۷.۸ درجه سانتی گرادی گرم ترین روزهای زمستانی خویش را پشت سر می گذارد.
هم چنین در فرانسه ثبت دمای ۲۲ درجه سانتی گرادی طی روزهای اخیر بسیار بالاتر از میانگین دمای هوا در طول سال است. این گرمای هوای غیرمنتظره در ماه فوریه در برخی از شهرهای سوئد هم به ثبت رسیده است.
خیلی از کارشناسان این میزان از گرمای هوا در فصل زمستان را بخشی از روند تغییرات اقلیمی جهانی و بی نظمی های آب و هوایی در سراسر جهان دانسته و آنرا سقوط ناگهانی هوا خوانده اند.
بنا بر گزارش نیویورک تایمز، کارشناسان هواشناسی با بیان این که به مطالعات بیشتری نیاز است تا دلیل این گرمای هوا مشخص شود، اعلام نموده اند که به صورت کلی انتظار می رود دمای هوا در زمستان تحت تاثیر گرمایش جهانی و افزایش میانگین جهانی دمای هوا قرار گرفته باشد.

برچسب ها:, , ,