با حضور حامیان محیط زیست آئین نکوداشت جواد غریب برگزار شد مردی که بادیگارد زمین است

به گزارش باغ من آئین نکوداشت جواد غریب فعال زیست محیطی بروجرد که عمر خویش را صرف پاک سازی محیط زیست از زباله کرده است، برگزار گردید.

به گزارش باغ من به نقل از مهر، شامگاه شنبه به مناسبت هفته «زمین پاک» آئین نکوداشت «جواد غریب» فعال محیط زیست با حضور مسئولان شهرستانی، اعضای انجمن های زیست محیطی، فرهنگیان و دوستداران محیط زیست با همکاری شهرداری بروجرد و انجمن سینمای جوان بروجرد در تالار دکتر زرین کوب اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی بروجرد برگزار گردید.
طبیعت میراثی برای آیندگان
این نکوداشت با پخش مستند «بادیگارد زمین» به کارگردانی «سعید حدادی» تولید شده انجمن سینمای جوانان بروجرد همراه بود که در این فیلم «جواد غریب» فعال محیط زیست اینگونه به توصیف کارش می پردازد و می گوید: «دید مردم نسبت به زباله جمع کردن من متأسفانه منفی بوده و مردم مثبت اندیش نیستند»، «همه به من می گویند این مرد دیوانه است».
وی، طی این سال ها از حرف مردم دلسرد نشده، حتی بیشتر از پیش به کار جمع آوری زباله در سطح محیط زیست ترغیب هم شده است.
جواد غریب، طبیعت را مختص یک نفر نمی داند بلکه به نظرش طبیعت به همه افراد جامعه متعلق می باشد و طبیعت میراثی برای آیندگان است و هیچکس حق ندارد طبیعت را از بین ببرد.
جواد هر روز ساعت هفت بامداد از منزل خارج می شود و تمام وقتش در بیرون به جمع آوری زباله می گذرد
مادر این فعال محیط زیست هم در این فیلم اینگونه کار او را توصیف می کند: «آقا جواد هر روز ساعت هفت بامداد از منزل خارج می شود و در زمستان و تابستان، سرما و گرما تمام وقتش در بیرون به جمع آوری زباله می گذرد».
وی، اعتقاد دارد، «جواد» بخاطر رضایت پروردگار این کار را انجام می دهد و مزدش را هم از پروردگار خواهد گرفت.
رحیم جافری شهردار بروجرد بعنوان سخنران این نکوداشت، تصریح کرد: این تجلیل برازنده شخصیتی وارسته است که آرامش خویش را فدای همنوعان خود می کند.
حفاظت از زمین از دیرباز در فرهنگ ایرانی ها ریشه داشته است
وی اضافه کرد: حفاظت از زمین از دیرباز در فرهنگ ایرانی ها ریشه داشته و امروز هم افرادی مانند «جواد غریب» در جامعه وجود دارند که ناشناخته مانده اند و باید شناسایی شوند.
شهردار بروجرد با اشاره به اینکه معتقدیم زمین مادر همه انسان ها بوده و در احترام به مادر خود باید تلاشی مضاعف نماییم، افزود: امروزه اگر بتوانیم از کاغذ کمتر استفاده نماییم و به جای قطع درختان، درخت بکاریم بهتر می توانیم در پاکیزگی محیط زیست گام برداریم.
جافری خاطرنشان کرد: متأسفانه تغییر رفتارهای اجتماعی و بروز خشونت با طبیعت باعث از بین رفتن طبیعت بکر شده و اتفاقات ناگواری چون سیل ویرانگر اخیر در کشور را شاهد می شویم.
فرهنگسازی گام اول برای حفاظت از محیط زیست
وی اضافه کرد: حفاظت از محیط زیست و طبیعت را ابتدا باید از خود شروع نماییم و بر پاکی محله زندگی شخصی بیفزاییم.
شهردار بروجرد با اشاره به فرهنگسازی بعنوان گام اول برای حفاظت از محیط زیست، تصریح کرد: تجلیل از فعالان محیط زیست و ساختن مستندی از زندگی آنها بهترین کارگاه های آموزشی در سطح جامعه است.
به گفته جافری، روزانه ۲۴۰ تن زباله در بروجرد تولید می شود و تولید زباله در سطح کشور به صورت میانگین ۵۰۰ گرم بوده که در بروجرد ۸۰۰ گرم است و همین زباله هم با رعایت اصول فنی دفن یا بازیافت نمی گردد.
روزانه ۲۴۰ تن زباله در بروجرد تولید می شود
وی با اشاره به اینکه مشکل اصلی عدم تفکیک زباله از مبدا است، افزود: انتظار می رود در امر تفکیک زباله از مبدا شهروندان مشارکت جدی داشته باشند چون که ۵۰ درصد این مساله برعهده همشهریان است.
شهردار بروجرد تصریح کرد: پس از فرهنگسازی در امر حفاظت از محیط پیرامون، همکاری همه جانبه مردم به منظور قرار دادن زباله ها در بیرون در موعد مقرر می طلبد با انجام این مهم به توانمندی و ارتقای کیفی جمع آوری زباله ها اهتمام ورزیم.
جافری بیان داشت: بخش دولتی به تنهایی قادر به انجام کارها و رفع همه مشکلات نیست و باید از بخش خصوصی بعنوان یک پتانسیل استفاده نماییم.
وی با اشاره به ایجاد کارخانه کمپوست در بروجرد اضافه کرد: با عنایت به حجم زباله های بروجرد ایجاد کارخانه کمپوست تقریباً امکان پذیر نیست بلکه باید با مشورت و مشارکت شهرهای اطراف بتوانیم کارخانه بسازیم.