عضو شورای شهر تهران تأکید کرد ضرورت اراده قوی برای حل معضل موتورسیکلت ها در پایتخت

به گزارش باغ من یک عضو شورای اسلامی شهر تهران با تاکید بر ضرورت اراده قوی برای حل معضل بزرگ موتورسیکلت ها در شهر تهران اظهار داشت: موتورسیکلت بخش عمده ای از فراوانی وسایل نقلیه را به خود اختصاص داده در صورتی که نقش بیشتری در آلودگی هوا داشته و ضریب ایمنی پایین تری دارد.
به گزارش باغ من به نقل از ایسنا، شهربانو امانی در یکصد و شصت و سومین جلسه علنی شورای شهر تهران در تذکری در مورد ساماندهی موتورسیکلت ها در شهر تهران اظهار داشت: بر مبنای آماری که به بنده رسیده حدود ۲٫۴ میلیون دستگاه موتورسیکلت در شهر تهران تا آخر سال ۹۶ شماره گذاری شده است. البته آمارهای غیر رسمی از وجود حدود ۳٫۵ میلیون دستگاه موتورسیکلت در شهر تهران حکایت دارد.
وی ادامه داد: حدود ۹۹ درصد موتورسیکلت های پایتخت از نوع کاربراتوری هستند و بر این اساس سن فرسودگی برای موتورسیکلت های کاربراتوری شش سال و برای موتورسیکلت های انژکتوری هشت سال است که حدودا ۶۴ درصد آنها از رده خارج شده اند. بر مبنای آخرین مطالعات سیاهه انتشار در انتها سال ۹۶ سهم موتورسیکلت از میزان آلایندگی منابع متحرک در آلاینده های ذرات معلق همچون کربن، منوکسید و ترکیبات آلی به ترتیب ۱۷، ۲۵ و ۳۹ درصد است.
امانی افزود: هر موتورسیکلت کاربراتوری در هر کیلومتر مسافت حدود ۱۵ گرم آلودگی بوجود می آورد. به عبارتی یک موتورسیکلت کاربراتوری حدود هفت برابر یک خودروی استاندارد یورو ۴ آلودگی تولید می کند. همینطور تعداد فوتی های ناشی از تصادف در شهر تهران با موتورسیکلت در سال ۹۶، ۹۷ و سه ماهه اول سال جاری به ترتیب ۲۴۶ نفر یعنی ۳۶ درصد از فوتی های ناشی از تصادف، ۲۴۷ نفر یعنی ۳۸ درصد از فوتی های ناشی از تصادف و ۴۸ نفر یعنی ۳۲ درصد از فوتی های ناشی از تصادف بوده است.
این عضو شورای اسلامی شهر تهران در بخش دیگری از صحبت های خود با اشاره به اینکه در کنار آماری که عرضه شده مبحث سلب آسایش، مزاحمت ها و تخلفات موتورسیکلت از قبیل عبور از چراغ قرمز، حرکت در خلاف جهت، تردد در پیاده روها هم باید اضافه شود، افزود: معضل موتورسیکلت در تهران روزانه شرایط اجتماعی و تردد در خیابان ها را برای شهروندان و عابران سخت می کند.
وی ادامه داد: شهرداری تهران در مورد ترویج و گسترش فرهنگ شهروندی و بهبود وضعیت حمل و نقل و رانندگی در شهر تلاش هایی انجام داده ولی کافی نبوده است. کاهش بعضی از معیارهای اخلاقی در فرهنگ شهروندی هیچ دلیلی جز کم کاری متولیان حوزه فرهنگ ندارد چونکه مردمی که می توانند عمق واقعه بزرگ عاشورا را درک و از آن پاسداری کنند بدون شک توانسته اند تمامی قله های فرهنگی را فتح کنند. ازاین رو شهرداری باید در کنار ساز و کارهای فنی، آموزش فرهنگ صحیح شهروندی را هم سرلوحه کار خود قرار دهد. باید به همان میزان که در مورد خودرو ها وسواس به خرج داده می شود به موتورسیکلت ها هم اهمیت داده شود.
وی افزود: متاسفانه در این خصوص هیچ گونه برنامه اجرایی و کارشناسی شده دیده نمی گردد و این بی برنامگی سبب تحمیل هزینه های قابل تأمل به شهر در زمینه های زیست محیطی و ترافیکی خواهد شد. ضبط و توقف موتورسیکلت ها در پارکینگ هیچ دردی از معضل موتورسیکلت ها را حل نمی نماید. باید به صورت همه جانبه درباره موتورسیکلت چاره اندیشی کرد و از اقدامات سلبی در این زمینه خودداری نماییم.
امانی با تاکید بر اینکه حل معضل موتورسیکلت ها احتیاج به اراده قوی دارد اضافه کرد: از شهردار تهران می خواهم ضمن توجه به این مساله گزارشی از اقدامات صورت گرفته در جهت ماده ۵۳ برنامه پنج ساله سوم در خصوص ساماندهی موتورسیکلت های شهر تهران به شورا عرضه کند و از شهروندان تهرانی به خصوص افراد اثرگذار بر افکار عمومی جامعه درخواست دارم به این معضل مهم بپردازند و به نحوی سهم و نقش خویش را در فرهنگ سازی جامعه و نهادینه سازی قانون مداری و پرهیز از قانون گریزی در این حوزه ایفا کنند که با عنایت به اهمیت مبحث در اجرای ماده ۷۳ قانون شوراها این مورد را به شهردار تهران بعنوان تذکر ابلاغ نماییم.