واکنش محیط زیست به دلیل مرگ دلفین برج میلاد

به گزارش باغ من معاون فنی اداره محیط زیست استان تهران ضمن اشاره به اینکه علت مرگ دلفین دلفیناریوم برج میلاد ایست قلبی تنفسی اعلام شده است، اظهار داشت: فعلا ما نمی توانیم این مورد را تایید یا رد نماییم و پرونده آنرا برای سازمان حفاظت محیط زیست ارسال کرده ایم تا درباره این مرکز و علت مرگ دلفین آن تصمیم گیری کند.
به گزارش باغ من به نقل از ایسنا، مهرداد کتال محسنی با اشاره به اینکه در سال ۹۱ مجوزهایی از سازمان حفاظت محیط زیست برای فعالیت دلفیناریوم برج میلاد صادر شد، اظهار نمود: این مجموعه در سال ۹۲ فعالیت خویش را با دو قلاده شیر دریایی شروع کرد و در سال ۹۴، سه شیر دریایی و دو دلفین به این مجموعه افزوده شد و طی همان زمان هم مجوز صادرات شیر دریایی را دریافت کرد.
معاون فنی اداره محیط زیست استان تهران با اشاره به اینکه در سال ۹۶، یک شیر دریایی در این مجموعه تلف شد که بلافاصله به سازمان محیط زیست انعکاس داده شد، اظهار داشت: در نهایت مجموعه دلفیناریوم برج میلاد با دو دلفین و یک قلاده شیر دریایی به فعالیت خود ادامه داد.
کتال محسنی اضافه کرد: در تاریخ سوم دیماه خبری در خصوص تلف شدن یک عدد دلفین در این مجموعه به دست ما رسید. کارشناسان ما برای بازدید و بررسی به دلفیناریوم برج میلاد رجوع کردند که ابتدا از ورود آنها ممانعت شد و بعد از حدود یک ساعت معطلی از سردخانه و لاشه دلفین بازدید شد.
معاون فنی اداره محیط زیست استان تهران در ادمه خاطرنشان کرد: بعد از بازدید از لاشه دلفین مقرر شد که مجموعه دلفیناریوم نمونه برداری، خونگیری و کالبدشکافی را انجام و علت مرگ را به ما اعلام و فعالیت خویش را تا زمان تعیین تکلیف متوقف کنند.
به گفته وی محیط زیست مسئول دلفیناریوم که مالک، صاحب و دامپزشک دلفین ها هم بود را می شناخت و مجوز اولیه هم به نام همان فرد صادر شده بوده اما ظاهرا بر مبنای اختلافات داخلی که داشتند، شهرداری در سال ۹۵ مزایده ای برگزار و پیمانکار جدیدی را برگزید و در سال ۹۶ سازمان محیط زیست در جریان این مورد قرار گرفت. سازمان حفاظت محیط زیست اوایل سال ۹۷ نامه ای به برج میلاد می زند که ما همان مالک اولیه که مجوز به نام اوست را مسئول می دانیم و تا زمانی که پیمانکار جدید صلاحیتش به لحاظ ملاحظات محیط زیستی تائید نشود، از جانب ما به رسمیت شناخته نمی گردد اما این مورد در نهایت بلاتکلیف می ماند.
کتال محسنی با اشاره به اینکه این مجموعه در تاریخ ۷ دیماه به ما اعلام نمود که نمایش این دلفین بخشی از شرایط زیستی آنها است و به علت پیش فروش بلیت های نمایش، شما مسئول خسارت وارد شده به ما هستید، خاطرنشان کرد: همینطور به ما اعلام نمودند که می توانید مجوز ما را لغو و مجوز صادرات برای ما صادر کنید.
معاون فنی اداره محیط زیست استان تهران اضافه کرد: در تاریخ ۱۱ دیماه نتایج آزمایش ها به ما ارسال و علت مرگ ایست قلبی تنفسی ناشی از نارسایی های قلبی اعلام گردید. ما این نتیجه را به معاونت طبیعی سازمان محیط زیست ارسال کردیم و نظر آنها را جویا شدیم. هم اکنون هم علت مرگ به علت ایست قلبی تنفسی را نمی توانیم تایید یا رد نماییم.

ایشان در ادامه با اشاره به اینکه در تاریخ ۲۱ فروردین ماه ۹۸ سازمان حفاظت محیط زیست بر مبنای درخواست دوستداران محیط زیست صدور مجوز جدید برای مراکز دلفیناریوم را ممنوع کرد، اظهار داشت: همینطور در این تاریخ مقرر شد که نظارت ها بر دلفیناریوم های موجود که پیش از این تاریخ مجوز گرفته اند بیشتر شود.
کتال محسنی در انتها در پاسخ به این پرسش که نظارت های محیط زیست استان تهران طی دو سال گذشته بر این مرکز چگونه بوده است؟ توضیح داد: به هر حال محیط زیست محدودیت هایی دارد و در شرایط فعلی پایش های ما به یک سوم تقلیل پیدا کرده است.