فرمانده یگان محیط زیست در گزارش باغ من خبر داد تجهیزات محیط بانان به روز می شود

به گزارش باغ من فرمانده یگان محیط زیست از خرید کوادکوپتر، ایجاد سیستم بیسیم سراسری و نصب دوربین بر روی لباس محیط بانان اطلاع داد و اظهار داشت: با تأمین اعتبار و نیاز سنجی استان های مختلف این امکانات فراهم خواهد شد.
به گزارش باغ من به نقل از مهر، سالهای پر بارشی مثل سال کنونی علاوه بر اینکه سرسبزی و طراوت را با خود به همراه دارد و سبب جان گرفتن طبیعت و پر شدن سدها و دریاچه ها و رودخانه های کشور می شود، روی دیگری هم دارد، آنهم حساسیت بالای طبیعت در مقابل عوامل ایجاد آتش سوزی، سال جاری هم پس از گذشت مرحله کنترل بیماری کرونا در کشور و همزمان با عید سعید فطر که انگیزه های سفر بعد از چندین ماه در خانه ماندن هموطنانمان بیشتر شده بود، شاهد این اتفاق ناگوار هستیم، از جنوب غربی کشور در محدوده گچساران تا استان قم خیلی از مراتع طعمه حریق شده اند، آنهم بر اثر بی احتیاطی گردشگران.۷۰ درصد آتش سوزی جنگل ها و مراتع کشور، غیر عمد استجمشید محبت خانی فرمانده یگان حفاظت محیط زیست در گفت و گو با خبرنگار مهر، با اشاره به بارندگی های بالاتر از حد نرمال سال جاری و سال قبل و سرسبزی تمامی مراتع و جنگل های کشور از افزایش احتمال خطر آتش سوزی ها در محیط زیست کشور اطلاع داد و اظهار داشت: طبق آمارهای ثبت شده در سال های گذشته ۷۰ درصد آتش سوزی جنگل ها و مراتع کشور غیر عمد و در اثر سهل انگاری گردشگران اتفاق افتاده است و با عنایت به این که سال جاری ریسک آتش سوزی در طبیعت زیاد است، هموطنان باید با احتیاط بیشتری در طبیعت حضور یابند. ایشان در ادامه آتش هایی که برای طبخ غذا در دل طبیعت برافروخته می شوند، سیگار و دیگر موارد اشتعالزا در کنار زباله هایی که در مقابل نور خورشید تبدیل به ذره بین شده و زمینه آتش سوزی را فراهم می کنند را از عمده ترین علل آتش سوزی در طبیعت کشور برشمرد. محبت خانی اضافه کرد: ۲۰ درصد دیگر این آتش سوزی ها در بعضی از مناطق به صورت عمدی و با انگیزه تغییر کاربری زمین ها و دیگر انگیزه های غیرقانونی بوده و ۱۰ درصد آن منشأ طبیعی داشته است. وی به تشکیل قرارگاه مقابله با آتش سوزی جنگل و مراتع کشور اشاره نمود و اظهار داشت: در همه استان ها تیم هایی متشکل از محیط بانان آموزش دیده به حال آماده باش قرار دارند.
فرمانده یگان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: این نیروها وسایل مخصوص اطفا حریق طبیعت را که از سال قبل تهیه کرده ایم در اختیار دارند. وی از آمادگی بین بخشی متشکل از سازمان مدیریت بحران، نیروهای مسلح و یگان حفاظت محیط زیست و جنگل ها و مراتع برای مقابله با آتش سوزی های احتمالی اطلاع داد و افزود: جلساتی هم برای هماهنگی بین بخشی در این حوزه در استان های مختلف تشکیل شده است.تجهیزات مستعمل محیط بانی ها به روز می شودمحبت خانی با اشاره به صدور دستور از جانب رئیس سازمان محیط زیست برای تجهیز امکانات محیط بانی در مناطق ۴ گانه تحت نظارت این سازمان، اظهار داشت: مقرر است استان های مختلف با برآورد نیازمندی هایشان و با هماهنگی با یگان بهترین امکانات را به صورت هدفمند تهیه کنند. وی ادامه داد: اگر بودجه های پیشبینی شده برای سال جدید تأمین شود، خیلی از تجهیزات محیط بانی ها که مستعمل شده به روز خواهد شد.از خرید کوادکوپتر برای رصد مناطق تا یکپارچه شدن سیستم بیسیم هافرمانده یگان سازمان محیط زیست از پیشبینی خرید تجهیزاتی همچون کوادکوپتر به منظور رصد مناطق تحت حفاظت، جلوگیری از وقوع جرم، شناسایی و حتی برخورد با متخلفان اطلاع داد و اظهار داشت: برخی کوادکوپترهای مدنظر امکان حمل ۱۰۰ لیتر آب و پاشش آن در مناطقی که گرفتار آتش سوزی شده اند را دارند. وی افزود: نصب دوربین بر روی لباس محیط بان ها از دیگر برنامه های ماست که می تواند در جهت مستندسازی مؤثر باشد، ضمن اینکه در زمان برخورد میان محیط بانان و متخلفان برای در روند رسیدگی به پرونده ها در دستگاه قضائی کمک کننده است. محبت خانی یکپارچه کردن بیسیم سراسری محیط بانان را برنامه دیگر یگان حفاظت محیط زیست برشمرد و اظهار داشت: هم اکنون در بعضی از استان ها یگان های حفاظت حتی بیسیم هم ندارند و در دیگر استان ها بیسم های مورد استفاده قدیمی هست. وی ادامه داد: بیسیم های در نظر گرفته شده جدید دارای سیستم GPS هستند که می تواند از این طریق کنترل و نظارت آنرا حتی از مرکز یگان هم انجام داد و حتی در صورت وقوع اتفاق ناگواری می توان از این طریق با کل پاسگاه های کشور در تماس بود.محیط زیست دریایی در راه استفرمانده یگان محیط زیست با اشاره به اینکه این یگان درصدد تقویت فعالیت خود در حوزه های دریایی هم هست، اظهار داشت: بدین منظور بزودی پایش های هوایی خویش را در سطح مناطق دریایی و تالاب های دریایی کشور راه اندازی خواهیم کرد. وی از تجهیز قایق های محیط بانی هم اطلاع داد و اظهار داشت: موتور قایق صیادان عموماً قویتر از یگان های دریایی است و بنابراین در جلوگیری از وقوع جرم گرفتار مشکلیم و بنابراین تجهیز قایق های محیط بانی را در اولویت های این حوزه قرار داده ایم. محبت خانی اعلام نمود: مجوز استخدام ۵۰ محیط بان دریایی را کسب کرده ایم، و با گذراندن دوره های آموزشی خاص این حوزه این نیروها در ۷ استانی که پاسگاه دریایی وجود دارند مشغول به فعالیت خواهند شد.

منبع:

برچسب ها:, , ,