یک کارشناس آلودگی هوا: تعطیلی موقت تهران سبب کاهش آلودگی هوا نمی گردد

به گزارش باغ من همزمان با تشدید آلودگی هوای تهران و شیوع کرونا محسن هاشمی – رئیس شورای شهر تهران – پیشنهادی در خصوص تعطیلی شهر تهران به مدت دو هفته ارائه نمود. یک کارشناس آلودگی هوا هم ضمن تاکید بر ضرورت تعطیلی دو هفته ای شهر تهران به منظور کاهش احتمال انتقال ویروس کرونا اظهار داشت: در حالیکه تعطیلی دو هفته ای شهر تهران به منظور پیشگیری از احتمال مبتلا شدن به بیماری کووید – ۱۹ چاره ای خوبی است اما در کاهش آلودگی هوای تهران تأثیر چندانی نخواهد داشت.

رامین عزتی در گفت و گو با ایسنا، با استناد به نقشه های جغرافیایی آلودگی هوا اظهار نمود: با وجود اینکه بخشی از آلودگی هوای شهرهای بزرگ ایران ناشی از مصرف بنزین بی کیفیت است اما همانطور که در نقشه های جغرافیایی آلودگی هوا مشخص است، گرد و غبار و ذرات معلق همراه با توده های هوا از صحرای بزرگ آفریقا به سمت ایران در حال حرکت هستند و میزان گرد و غبار به قدری زیاد است که سبب ایجاد آلودگی در شهرهایی همچون تهران، تبریز، زنجان و کرج شده است.

وی درباره نقش افزایش غلظت ذزات معلق بر شیوع کرونا اظهار داشت: بررسی ها نشان داده است که همزمان با افزایش گرد و غبار و ذرات معلق به شکل جدی شیوع کرونا میان افراد هم افزوده می شود و این یک امر طبیعی است چونکه جریان های بادی می توانند گرد و غبار با ابعاد ۱۰ میکرون را از صحرای بزرگ آفریقا با خود حمل و جابه جا کنند پس قطعا می توانند ویروس کرونا با ابعاد بین ۰.۲ تا ۱ میکرون را هم منتقل کنند همینطور طبق کشش هایی که بین سطوح خارجی ویروس کرونا و ذرات معلق وجود دارد، کرونا می تواند همراه این ذرات معلق منتقل شود و در مکان های دیگری نشست کند.

عزتی افزود: در این شرایط تعطیلی موقت شهر تهران می تواند به کاهش احتمال شیوع کرونا و مبتلا شدن به بیماری های ناشی از باکتری و قارچ های موجود در گرد و غبار کمک قابل توجهی کند.

این کارشناس آلودگی هوا افزود: زمانی که افراد مجبور نباشند به هردلیلی همچون حضور در محل کار از خانه بیرون بروند ابتلای افراد به بیماری هایی همچون کووید- ۱۹ هم کاهش پیدا خواهد نمود و حداقل افرادی که احساس بیماری می کنند مجبور نیستند از منزل خارج یا در محل کار حاضر شوند. در نتیجه شهروندان از میزان زیادی از باکتری ها و قارچ هایی که به علت آلودگی هوا تعدادشان در اتمسفر بیشتر شده است، مصون می مانند.

عزتی در انتها صحبت های خود تصریح کرد: سفارش می کنم که در چنین شرایطی مردم حتما موارد بهداشتی را رعایت نمایند و استحمام را فراموش نکنند چونکه که علیرغم استفاده از ماسک، باکتری ها، قارچ ها و انواع ویروس ها روی سر، لباس و بدن می نشیند ازاین رو حتما شستشوی دست و صورت را به مدت ۲۰ ثانیه و شستشوی لباس ها را جدی بگیرند چونکه علاوه بر صدمه رساندن به خود فرد آلوده می توانند به صورت ناخواسته سبب بیماری سایر اعضای خانواده و همکاران آنان شود.

منبع: