نقش موثر پسماندسوزی در تشدید آلودگی هوای تهران طی روزهای اخیر

به گزارش باغ من با وجود بارش برف و باران و محدودیت تردد خودرو ها، طی دو هفته اخیر شاهد آلودگی هوا خصوصاً برای گروه های حساس بوده ایم. معاون نظارت و پایش محیط زیست استان تهران می گوید: پسماندسوزی یکی از شایع ترین تخلفاتی است که طی این مدت گزارش شده است و نقش موثری در تشدید آلودگی هوا خصوصاً در وضعیت پایداری جوی و عدم وزش باد دارد.

به گزارش باغ من به نقل از ایسنا، بر طبق اطلاعات شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، طی ۱۵ روز اخیر (۹ تا ۲۳ آذر) هوای پایتخت شش روز در محدوده قابل قبول و ۹ روز در محدوده ناسالم برای گروه های حساس قرار داشت این در حالیست که طی این مدت محدودیت های کرونائی موجب کاهش تردد خودرو ها نسبت به گذشته شده است.

محمد رستگاری در گفت و گو با ایسنا پسماندسوزی را یکی از مهم ترین و شایع ترین تخلفات در زمینه ایجاد و تشدید آلودگی هوای تهران ذکر و اظهار نمود: پسماندسوزی معضلی است که موجب تشدید آلودگی هوا خصوصاً در فصل های پاییز و زمستان می شود اما معمولا افرادی که مبادرت به پسماندسوزی می کنند قابل شناسایی نیستند مگر اینکه حین این اقدام مشاهده شوند بدین سبب پیشگیری و مقابله با آن کاری دشوار است.

وی اشاره کرد: به سبب اینکه پیش گیری از پسماندسوزی و شناسایی عوامل آن کاری دشوار است همکاران ما با افزایش گشت و پایش ها می کوشند تا در کوتاه ترین زمان ممکن موارد پسماندسوزی را گزارش کنند تا نسبت به اطفای آنها و جلوگیری از افزایش آلودگی هوا اقدام گردد.

رستگاری ضمن بیان اینکه پایش های مستمری از وضعیت واحدهای آلاینده و صنایع صورت می گیرد، اظهار داشت: در زمان های تشدید آلودگی هوای پایتخت موارد گشت و پایش همکاران ما نیز مضاعف می شود تا در صورت بروز هرگونه تخلف در کمترین زمان با آن برخورد کنند و بدین ترتیب از افزایش آلودگی هوا جلوگیری شود.

معاون نظارت و پایش محیط زیست استان تهران با اشاره به اینکه واحدهای صنعتی و آلاینده استان تهران تحت رصد و نظارت اداره حفاظت محیط زیست استان تهران هستند، اظهار نمود: طی این مدت هیچ نوع تخلف قابل توجهی از طرف صنایع و کارخانه های عمده و بزرگ مقیاس استان تهران صورت نگرفته است. با این وجود گشت و پایش و نظارت ها بر این واحدها ادامه دارد.

رستگاری در آخر درباره مصرف سوخت مازوت توسط صنایع و نیروگاه ها اشاره کرد: طبق بررسی های انجام شده طی دو هفته اخیر شواهدی از مصرف مقادیر ناچیزی سوخت مازوت در استان تهران به دست آمده است اما این مقدار کمتر از حد مجاز بوده و این کار توسط هیچ یک از صنایع بزرگ مقیاس و عمده استان صورت نگرفته است.

منبع: