در هیات دولت بررسی می شود پیشنهاد اصلاح آئین نامه اجرایی قانون مدیریت پسماندها

به گزارش باغ من سازمان اداری و استخدامی کشور به منظور رفع مشکلات ناشی از مدیریت پسماند در استان های شمالی کشور، پیشنهاد اصلاح آئین نامه اجرایی قانون مدیریت پسماند را به هیات دولت عرضه نموده است.
به گزارش باغ من به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دفتر هیات دولت، بر مبنای ماده (۷) قانون مدیریت پسماند، مدیریت اجرایی کلیه پسماندها غیر از صنعتی و ویژه در شهرها و روستاها و حریم آنها به عهده شهرداری ها و دهیاری ها و در خارج از حوزه وظایف شهرداری ها و دهیاری ها به عهده بخشداری ها می باشد. همینطور مدیریت اجرایی پسماندهای صنعتی و ویژه به عهده تولیدکننده خواهد بود، ولی در صورت تبدیل آن به پسماند عادی به عهده شهرداری ها، دهیاری ها و بخشداری ها است.
مطابق آئین نامه اجرایی قانون فوق و به منظور دستیابی به هماهنگی بین دستگاههای مربوطه در مورد مدیریت امور در ارتباط با پسماند، کارگروه ملی به ریاست رئیس سازمان حفاظت محیط زیست و عضویت دستگاههای مربوطه تشکیل می شود.
تدوین، تنظیم و بازبینی جدول لیست پسماندها برای تصویب در شورایعالی حفاظت محیط زیست، ایجاد هماهنگی بین دستگاه ها برای اجرای امور فرهنگی، آموزشی و اطلاع رسانی، پیشنهاد برای توسعه استفاده از مواد اولیه بازیافتی، پیشنهاد ضوابط در ارتباط با دفع، پردازش و بازیافت پسماندها، حدود تشخیص پسماندهای ویژه، شیوه های تولید و مصرف به نحوی که پسماند کمتری ایجاد شود و هم چگونگی واگذاری مدیریت اجرایی پسماندها به اشخاص متقاضی سرمایه گذاری در امور مدیریت پسماندها و… همچون وظایف کارگروه مورداشاره به حساب می آید.
هم حالا سازمان حفاظت محیط زیست (دفتر مدیریت پسماند ذیل معاونت محیط زیست انسانی)، سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور (وابسته به وزارت کشور) و شهرداری ها (سازمان مدیریت پسماند بعنوان یک سازمان وابسته به شهرداری ها) ساختار دستگاههای اجرایی در رابطه با مبحث پسماند را می سازند.
درحال حاضر نظر به مشکلات موجود در عرصه مدیریت پسماند در استان های شمالی و با عنایت به ظرفیت و وضعیت موجود ساختار مدیریت پسماند در کشور و وجود سازمان مدیریت پسماند در ذیل شهرداری های کل کشور، تشکیل یک واحد تخصصی در سازمان شهرداری ها و دهیاری ها جهت انجام امور مدیریتی و نظارتی پسماند از محل ظرفیت موجود تشکیلاتی، پیشنهاد شده که این مورد با عنایت به بازبینی جدید ساختار سازمان یاد شده، در دستورکار این سازمان قرار دارد.
علاوه بر این، برای رفع مشکلات مدیریت پسماند و ایجاد انسجام و پاسخگویی بیشتر، این سازمان پیشنهاد انتقال مسئولیت کارگروه ملی مدیریت پسماند به وزارت کشور و جایگزینی رئیس کارگروه ملی مدیریت پسماند از رئیس سازمان حفاظت محیط زیست به وزیر کشور را عرضه نموده است، دبیرخانه کارگروه هم در سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور مستقر خواهد بود.
همچنین در این راستا و در پیشنهادی دیگر، ایجاد شرکت مادر تخصصی مدیریت پسماند در کشور صرفاً با استفاده از جابجایی نیروهای متخصص و مجرب دستگاههای اجرایی و بدون ایجاد و افزودن تشکیلات جدید، زیر نظر وزارت کشور مطرح شده، که این امر بعنوان ایجاد یک دستگاه اجرایی جدید، مطابق تبصره ذیل ماده (۱۱۵) قانون مدیریت خدمات کشوری منوط به تایید شورایعالی اداری و تصویب هیئت دولت و مجلس شورای اسلامی بوده که امری زمان بر تلقی می شود و چاره ای سریع برای حل مشکلات موجود این عرصه به شمار نمی رود.
لذا با عنایت به مطالب مطروحه و به منظور حل مشکلات مدیریت پسماند در استان های شمالی، سازمان اداری و استخدامی کشور پیشنهاد اصلاح آئین نامه اجرایی قانون مدیریت پسماند را به هیئت دولت عرضه نموده است.
پیشنهاد مزبور مراحل برسی خویش را در کمیسیون امور زیربنایی، صنعت و محیط زیست هیات دولت طی می کند.