راهکاری عملی در رویارویی با سیل

به گزارش باغ من خراسان رضوی نتایج مطالعات نشان می دهد که نسبت جمعیت جهانی در معرض سیل از آغاز قرن بیست و یکم، ۲۴ درصد (معادل ۸۶ میلیون نفر) افزایش پیدا کرده است و ۱۰ برابر بیشتر از میزانی است که دانشمندان پیش از این تصور می کردند و دلیل آن هم افزایش سیل و مهاجرت جمعیت است.
به نقل از ویفروم، پایگاه جهانی سیلاب از تصاویر ماهواره ای سیل برای افزایش درک علمی این مشکل و نحوه سازگاری با آن بهره برده است. این داده ها می توانند راهکار عملی برای سیاست گذاران و حمایت مالی از بازماندگان سیل ارائه نمایند.
الیزابت تلمن، سرپرست این مطالعه، استادیار دانشکده جغرافیا، توسعه و محیط زیست دانشگاه آریزونا ایالات متحده اظهار نمود: استفاده از داده های رصد ماهواره ای سیلاب با وضوح مکانی زمانی بهبودیافته به سیاست گذاران کمک می نماید تا دریابند که تاثیرات سیل درحال تغییر و نحوه سازگاری با آن چگونه است.
تلمن در مورد علل و نتایج تغییر محیط جهانی بر جمعیت های صدمه پذیر تحقیق می کند همینطور مسئول علمی اصلی و بنیان گذار یک پلتفرم جهانی ردیابی سیل و تجزیه و تحلیل خطر برای مدیران و بیمه گذاران حوادث (Cloud to Street) است. Cloud to Street بزرگترین و دقیق ترین مجموعه داده از سیل های مشاهده شده است و بینش جدیدی در زمینه سیلاب عرضه می دهد، پایگاه داده جهانی سیل که دو بار در روز از تصویربرداری ماهواره ای جهانی استفاده می نماید، از سال ۲۰۰۰ تابحال ۹۱۳ رویداد سیل را در ۱۶۹ کشور نقشه برداری و تجزیه و تحلیل کرده است.

نقشه های سیل و مشاهدات ماهواره ای
بیشتر نقشه های سیل، ازجمله موارد مورد استفاده سازمان مدیریت بحران فدرال (FEMA) بر مبنای مدل سازی است که سیل ها را مطابق داده های موجود زمینی مانند ارتفاع، بارندگی و سنسورهای زمین شبیه سازی می کند.
تلمن می گوید: از بین رفتن کامل سیلاب در مناطقی که از لحاظ تاریخی مستعد سیل نیستند زمان بر هستند و می توانند محدودیت های قابل توجهی داشته باشند. در عوض، پایگاه جهانی سیل بر مشاهدات ماهواره ای از سیل واقعی در دو دهه گذشته تکیه می کند و این اجازه را می دهد تا تجزیه و تحلیل های بیشتری از دامنه، تأثیر و روند سیل اخیر صورت گیرد.
تلمن اضافه کرد: پایگاه جهانی سیل می تواند دقت مدلهای سیل جهانی و محلی، ارزیابی صدمه پذیری و کارایی اقدامات سازگاری را افزایش دهد و درک ما از نحوه تعامل آب وهوا، پوشش زمین و سیلاب ها را عمیق تر کند. بارندگی شدید سبب وقوع بیشتر سیل در پایگاه داده شد، علل اصلی دیگر هم طوفان ها یا موج های گرمسیری، ذوب شدن برف یا یخ و شکستن سدها بود که هزینه فزاینده مرگبار ناشی از خرابی زیرساخت ها را نشان می داد.

افراد صدمه پذیر محصور در سیل
۵۸ میلیون تا ۸۶ میلیون نفر بین سالهای ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۵ به مناطق درگیر با سیل نقل مکان کرده اند که نسبت جمعیت در معرض سیل را ۲۰ تا ۲۴ درصد بالا می برد. ۲.۲۳ میلیون کیلومتر مربع در در سرتاسر جهان، بین سالهای ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۸ گرفتار سیلاب شدند و بین ۲۵۵ میلیون تا ۲۹۰ میلیون نفر را تحت تأثیر قرار داد. محققان تخمین می زنند که تا سال ۲۰۳۰، تغییرات آب وهوایی و جمعیتی ۲۵ کشور جدید را به ۳۲ کشور دیگری که هم اکنون سیل فزاینده ای را تجربه کرده اند، می افزاید.
رشد جمعیت در مناطق سیل زده توسط افرادی که به این مناطق منتقل می شوند، ایجاد می شود و سبب توسعه اقتصادی در آن مناطق خواهد شد. نزدیک به ۹۰ درصد حوادث سیل در جنوب و جنوب شرقی آسیا رخ داده است.
محققان اظهار کردند: توسعه اقتصادی و مهاجرت افراد به مناطق سیل خیز، افراد در معرض خطر سیل را به میزان قابل توجهی افزایش خواهد داد. علاوه بر این، افزایش مواجهه با سیل شرایط زمینه ای مرتبط می باشد که به مردم صدمه پذیر چاره ای جز اقامت در مناطق سیل زده را نمی دهد.
بیسی شوارتز، مدیرعامل Cloud to Street اظهار نمود: داده های موجود در پایگاه داده سیل جهانی می تواند به عرضه راهکارهای عملی برای سیاست گذاران منجر و سریع تر به بازماندگان سیل کمک گردد.
شوارتز اظهار داشت: بزرگترین عامل بهبود و تاب آوری آینده یک جامعه بعد از وقوع سیل بزرگ، این است که چگونه به سرعت به سرمایه دسترسی پیدا خواهند کرد. افراد در رویارویی با سیل نسبت به دیگر بلاهای طبیعی بیشتر دارایی های خویش را از دست خواهند داد که در فقر کشورها و افزایش قیمت غذا و مسکن تأثیر خواهد داشت.
یافته های این بررسی در نشریه Nature عرضه شده است.

منبع: