در گفت وگو با باغ من مطرح شد؛ بارش های فراتر از میانگین طبیعی در جنوب و غرب اصفهان در دیماه

به گزارش باغ من معاون اداره کل هواشناسی استان اصفهان اظهار داشت: بارندگی ها در دیماه در حوضه زاینده رود، نیمه جنوب و غرب استان فراتر از میانگین طبیعی خواهد بود و بارش های زمستان تنش آبی را کاهش خواهد داد.

نوید حاجی بابایی در گفتگو با خبرنگار مهر عنوان کرد: میانگین وزنی بارش ها در استان اصفهان از آغاز سال آبی (مهرماه) تا ۱۵ آذر ماه ۲۸ میلی متر بوده است که نسبت به دراز مدت (۳۰ ساله) تفاوت چندانی ندارد.
کاهش ۵۵ درصدی بارش ها در سرچشمه حوضه زاینده رود از آغاز سال آبی تاکنون
او ضمن اشاره به این که تابحال بیشترین میانگین بارشی در نیمه شمالی استان بوده است، اضافه کرد: بارندگی ها در حوضه زاینده رود نبوده و تاثیر بسزایی بر منابع آبی استان اصفهان نداشته است ضمن این که کوهرنگ بعنوان اصلی ترین سرچشمه حوضه زاینده رود تا امروز نزدیک به ۵۵ درصد نسبت به میانگین بلندمدت کاهش بارندگی دارد.
معاون توسعه و پیشبینی اداره کل هواشناسی استان اصفهان تصریح کرد: کمبود بارش تجمعی در سالهای اخیر و بخصوص سال آبی گذشته ۱۳۹۹- ۱۴۰۰، سبب شد شدت خشکسالی در سرتاسر نقاط استان افزایش یابد و الان ۸۲ درصد از مساحت اصفهان درگیر خشکسالی بلندمدت است.
حاجی بابایی با اشاره به اینکه تا آخر آذرماه بارش قابل توجهی در سطح استان نخواهیم داشت، اظهار داشت: پایداری جو و جولان آلاینده ها را در مناطق مرکزی و صنعتی استان بخصوص کلانشهر اصفهان تا آخر پاییز خواهیم داشت و کیفیت هوا در وضعیت ناسالم برای عموم خواهد بود.
تغییر شرایط جوی از دیماه و بارش های فراتر میانگین طبیعی
او ضمن اشاره به این که در دیماه شرایط جوی استان کامل تغییر خواهد کرد، اظهار داشت: دیماه گذر سامانه های جوی جنوبی تسهیل می شود و انتظار افزایش بارش در خیلی از مناطق استان بخصوص نیمه جنوبی و غربی و منابع آبی استان خواهیم داشت.
معاون توسعه و پیشبینی اداره کل هواشناسی استان اصفهان افزود: میزان بارش های دیماه در سطح استان، نرمال (طبیعی) و در جنوب و غرب اصفهان و هم حوضه زاینده رود متمایل به فراتر از میانگین طبیعی خواهد بود.
آغاز بارش ها از هفته نخست دی ماه
حاجی بابایی با اشاره به اینکه بارندگی های دیماه در کوهرنگ سرچشمه اصلی حوضه زاینده رود از میانگین طبیعی منطقه فراتر خواهد بود، عنوان کرد: همه مناطق استان اصفهان هم در دیماه بارش طبیعی خویش را دریافت خواهند کرد.
او تصریح کرد: برخلاف این که حوضه زاینده رود در پاییز بارش های خوبی دریافت نکرد، در دیماه انتظار داریم کمی بالاتر از میانگین طبیعی دریافت کند و پوشش برف هم در ارتفاعات جنوب و غرب استان و کوهرنگ سرچشمه زاینده رود مناسب خواهد بود؛ این وضعیت در سه ماه زمستان پیشبینی می شود.
معاون توسعه و پیشبینی اداره کل هواشناسی استان اصفهان با اشاره به اینکه بارش های زمستان سال جاری بحران و تنش آبی را کمی کاهش خواهد داد، در عین حال تصریح کرد: علیرغم این مدیریت و مصرف بهینه آب در بخش های صنعت، کشاورزی و آشامیدنی و بهداشت ضروریست و برغم بارندگی ها نباید بحران آب و صدمه پذیری منطقه را فراموش کرد.
حاجی بابایی اظهار داشت: بارش ها از هفته نخست دیماه در سرچشمه های آبی اصفهان شروع می شود و همه الگوها و داده های ماهواره ای نشان داده است که وضعیت بارشی بسیار بهتری نسبت به پاییز خواهیم داشت شرایط خلیلی بهتری خواهیم داشت و زمستانی که در پیش است، انتظار داریم همه شهرهای استان سهم بارشی خویش را دریافت نمایند و بارندگی در کوهرنگ جبران کننده کمبود بارش پاییز باشد.
او در پاسخ به این پرسش که چرا برغم بارش برف در فریدونشهر و ارتفاعات غرب استان اصفهان در ماه های آبان و آذر، میانگین ارتفاع برف در کوهرنگ سرچشمه حوضه زاینده رود توسط هواشناسی چهارمحال و بختیاری اعلام نمی شد، اظهار داشت: بارش برفی محقق نشده بود؛ آبان و آذر سامانه های شمالی بر کشور حاکم بود که بارش های آن تأثیری بر منطقه کوهرنگ ندارد و بارندگی ها حدود پنج- شش میلی متر بود که برای کوهرنگ ناچیز است اما سامانه های شمالی موقتاً درحال ضعیف شدن است و سامانه های جوی جنوبی از دیماه فعال خواهند شد که این امواج بارش های بین ۷۰ تا ۱۰۰ میلیمتر و فراتر از آن دارد.
میانگین دمای استان اصفهان زمستان سال جاری سردتر از معمول است
معاون توسعه و پیشبینی اداره کل هواشناسی استان اصفهان افزود: فریدونشهر هم تابحال بارش چندانی نداشته است اما بدون شک به دنبال بارش های پیش رو پیست اسکی این شهرستان هم برای ورزش های زمستانی بازگشایی خواهد شد.
حاجی بابایی درباره وضعیت دما در دیماه و زمستان سالجاری، تصریح کرد: میانگین کمینه های دمای استان در ماه های پیش رو بین یک تا ۱.۵ درجه سانتیگراد سردتر از معمول خواهد بود، ازاین رو انتظار داریم مصرف حامل های انرژی در زمستان سال جاری بیشتر از حد معمول باشد.
اوج آلودگی هوا تا آخر پاییز است
او درباره وضعیت آلودگی هوای شهر اصفهان در سه ماهه زمستان نیز، اظهار داشت: اوج آلودگی ها تا آخر پاییز است و با عنایت به فعالیت سامانه های جوی، آلودگی هوا در ماه پیش رو و البته سراسر زمستان استمرار نخواهد داشت و افزایش آلودگی امکان دارد در شرایط پایداری هوا در ساعت اولیه روز اتفاق افتد که قابل مدیریت خواهد بود.

منبع:

برچسب ها:, , ,