در گزارش باغ من عنوان شد؛ ممیزی بیشتر از 80 میلیون هکتار مرتع کشور انجام شد

به گزارش باغ من مدیرکل دفتر امور مراتع سازمان جنگلها مراتع و آبخیزداری اظهار داشت: تابحال ممیزی بیشتر از ۸۰ میلیون هکتار از مراتع کشور انجام شده و این طرح تا شهریور ۱۴۰۱ به اتمام می رسد.

ترحم بهزاد در گفتگو اختصاصی با خبرنگار مهر در اصفهان با اشاره به اینکه وسعت منابع طبیعی کشور به ۱۳۴.۴ میلیون هکتار می رسد، عنوان کرد: از این وسعت ۸۴.۴ میلیون هکتار مرتع است و بیشتر از ۵۲ درصد سطح کشورمان را مرتع تشکیل داده است.
او ضمن اشاره به این که تابحال ممیزی بیشتر از ۸۰ میلیون هکتار از مراتع کشور انجام شده است، اضافه کرد: ۴۰ هزار و ۵۱۰ سامان عرفی و ۹۸۱ هزار خانوار شناسایی شدند و ۳۵۰ هزار فقره پرونده چرا تشکیل شده است.
۶ برابر مازاد ظرفیت مراتع بهره برداری می شود
مدیرکل دفتر امور مراتع سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور تصریح کرد: برپایه مطالعاتی که دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران انجام داده ۱۶۰ هزار خانوار می تواند از مراتع کشور استفاده کنند؛ در حالیکه حالا ۹۸۱ هزار خانوار بهره بردار وجود دارد؛ به بیان دیگر بهره برداران الان بیشتر از ۶ برابر مازاد ظرفیت مراتع بهره برداری می کنند.
بهزاد با اشاره به اینکه محل مطلوب اقتصادی برای یک بهره بردار به صورت میانگین ۵۶۰ هکتار با ۲۳۰ واحد دامی است که یک خانوار پنج نفره امرار معاش کند، اظهار داشت: با عنایت به ممیزی های انجام شده تقریباً ۷۹ میلیون واحد دامی در کشور وجود دارد که در شرایط معمول ۳۸ میلیون واحد دامی که ۱۰.۷ میلیون تن است، می تواند از مراتع بهره برداری کند.
وجود ۲.۲ برابر دام مازاد بر عرصه های مرتعی
او با اشاره به اینکه ۲.۲ برابر دام مازاد بر عرصه های مرتعی کشور وجود دارد، اظهار داشت: این حجم از دام مازاد فشار مضاعفی بر مراتع وارد می نماید که برای این منظور ساماندهی بهره برداران و کاهش دام دام در داخل طرح های مرتعداری را در دست اجرا داریم.
مدیرکل دفتر امور مراتع سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور ضمن اشاره به این که طرح ممیزی مراتع کشور تا آخر شهریور ۱۴۰۱ به اتمام می رسد، اظهار داشت: با تکمیل ممیزی همه بهره برداران هم شناسایی خواهند شد.
بهزاد با اشاره به اینکه همه بهره برداران طبق بند ۲۰ فصل دوم شیوه نامه مکلف اند بعد از دو فصل (۲ سال) بهره برداری طرح مرتعداری تهیه کنند، اظهار داشت: همینطور طبق تبصره یک ماده سه هرگونه بهره برداری از عرصه های مناسب طبیعی باید دارای طرح باشد، به بیان دیگر مراتع یا فاقد ممیزی یا دارای ممیزی یا طرح مرتع داری است.
او ضمن اشاره به این که پروانه چرا یک مجوز موقت برای تعلیف دام است اما طرح مرتعداری برنامه ای مدون در جهت اصلاح، احیا، حفاظت، توسعه و بهره برداری منابع طبیعی است، تصریح کرد: هرگونه برنامه که با استفاده از سایر ظرفیت ها و استعدادهای مرتعی در جهت ارتقا و معیشت بهره بردار باشد، در طرح مرتعداری در نظر گرفته می شود.
معیشت و اقتصاد محور طرح های جدید حفاظتیِ منابع طبیعی
مدیرکل دفتر امور مراتع سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور خاطرنشان کرد: نگرش این سازمان پیشتر تولید علوفه بود اما اخیرا علاوه بر این در جهت حفاظت و صیانت بیشتر و افزایش پوشش گیاهی به این نتیجه رسیدیم که مباحث معیشتی و اقتصادی را هم مطرح نماییم.
بهزاد اضافه کرد: در این راستا به برنامه ریزی برای توسعه گیاهان دارویی، زراعت چوب، آبزی پروری، پرورش ماکیان، گونه های چند منظوره کشت، علوفه کاری و زنبور داری و … میتوان اشاره نمود که به کاهش ورود دام به عرصه ها و بهبود معیشت بهره بردار کمک می نماید.
او با اشاره به اینکه ظرفیت مراتع هرسال طبق تبصره ذیل بند ۳۱ فصل دوم شیوه نامه مشخص می شود، افزود: دستورالعمل مدیریت چرا و ساماندهی کوچ را با عنایت به شرایط اقلیمی تدوین و به ادارات منابع طبیعی استان ها ابلاغ می نماییم که موعد مناسب کوچ از مراتع قشلاقی به ییلاقی و از مراتع ییلاقی به قشلاقی چه هنگامی خواهد بود.
به گزارش باغ من به نقل از مهر، جلسه کارگروه ملی مدیریت چرا با هدف مدیریت و ساماندهی کوچ عشایر با حضور معاونان سازمان جنگلها و مدیران کل منابع طبیعی و آبخیزداری و سازمان امور عشایر ۱۰ استان زاگرسی کشور به میزبانی اصفهان برگزار گردید.

منبع:

برچسب ها:, ,